Hjälp! Min ridbana har blivit sönderkörd. Hur reparera?

Targa

Trådstartare
Jag har en grusridbana, 20x40m. Anlades i en del av hagen genom att ett jordlager schaktades bort och sedan fylldes 0-8 grus på i ett ca 5-8 cm djupt lager. Nu efter tre år har den "satt" sig bra och fungerar utmärkt att rida på.
Problemet: min snälla granne brukar hjälpa mig att harva grusen med jämna mellanrum för att jämna till, ta bort ogräs och få bort det hårda ytlagret som bildas när ridbanan stått oanvänd ett tag (t ex när hästarna går på bete). Sist när han skulle göra det, så tyckte han att det var så hårt, så istället för att använda pinnharven, så tog han kultivatorn. Jag var inte hemma så jag kunde inte stoppa honom ... Resultat: på flera ställen har kultivatorn gått ner i underlaget (det som hade satt sig så bra ...:mad: ) så att jorden har kommit upp och blandat sig med gruset. På cirka en tredjedel av ridbanan har jag nu en blandning av jord/grus i stället för ren grus.

Hur kan jag reparera detta? Räcker det att fylla på med nytt grus ovanpå?
 
Sv: Hjälp! Min ridbana har blivit sönderkörd. Hur reparera?

Ingen som vet?!?
 
Sv: Hjälp! Min ridbana har blivit sönderkörd. Hur reparera?

Putt, putt ....?
 
Sv: Hjälp! Min ridbana har blivit sönderkörd. Hur reparera?

Svårt att säga utan att se det... Kanske räcker det med att fylla på med mer grus. Fast risken är ju att det bara "försvinner" ner i marken. I värsta fall får du väl göra om proceduren från början... Lycka till! :(
 
Sv: Hjälp! Min ridbana har blivit sönderkörd. Hur reparera?

Kontakta Ridsportförbundet. De har säkert någon sida/vet vilka som håller på med att anlägga ridbanor.
 
Sv: Hjälp! Min ridbana har blivit sönderkörd. Hur reparera?

Hör med något åkeri i din närhet, de bör veta hur du kan reparera din ridbana. Många åkerier anlägger ridbanor, allt från billiga hobbybanor till stora, exklusiva tävlingsbanor, så de bör nog veta.
 
Sv: Hjälp! Min ridbana har blivit sönderkörd. Hur reparera?

Tack för tips! :)
 
Sv: Hjälp! Min ridbana har blivit sönderkörd. Hur reparera?

Fy, så tråkigt. Hoppas det ordnar sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp