Bukefalos 28 år!

Hjälp, ponnyn sticker jämt!

R

Racing

Hej, jag har jätte problem med min ponny. När jag rider så när jag ska sakta av så tar det 5m innan han saktar av. Sedan när jag rider ut så sticker han jämt med mig, så fort en annan häst bara kommer bredvid så stickar han iväg i världens fart. Det har sänkt hela mitt självförtroende. Jag rider inte dåligt. Jag har ridit i hela mitt liv på bråkiga hästar o snälla hästar. Men jag vet inte vad jag ska göra för att när jag tar tag i tyglarna så ska han stanna. Jag har ridit massa dressyr, i traven så går det jätte bra men just i galoppen så sticker han jämt o ständigt. Jag vill att han ska funka att rida bredvid andra, att jag ska kunna driva, att kunna rida bakom andra hästar när vi rider ut, att han helt enkelt svarar när jag bromsar och att han inte sticker. Finns det något som kan hjälpa mig?

Jag har försökt träna på halter m.m. men han blir bara starkare och sticker ännu oftare. Och han klarar inte av starkare bett för då blir han ännu starkare och om jag tar tag i tyglarna så drar han iväg. Jag vet inte vad jag ska göra! Vad ska jag träna på? Jag kämpar än o vi har kollat upp honom, han har inte ont någon stans. Annars är han underbar övrigt.

Jag blir jätte tacksam över alla svar och tips. Men jag vill inte ha några elaka och dumma kommentarer. :)
 
Sv: Hjälp, ponnyn sticker jämt!

Kan du inte strunta i att rida ut med sällskap tills du fått ordning på honom eller gäller detta bara när du rider med andra?
Min häst var i princip likadan när jag fick honom, han var van vid att få tävla, så när jag red bredvid en annan häst drog han järnet förbi den andra, det var riktigt obehagligt. Han är fortfarande inte helt bra men nu får jag stopp i alla fall.
Det jag gjorde var att bara skritta bredvid andra hästar till en början, gjorde halt tillsammans och skrittade vidare. Turades om att i skritt rida framför och bakom, stanna och vända etc. Liksom lugnt och avslappnat.

Har ditt sällskap provat att stanna sin häst när din sticker? Hästar är ju flockdjur och många vill nog inte frivilligt sticka iväg från sin kompis.
Annars gäller det nog bara att vara förberedd (dock inte spänna dig, det kan bara göra det hela värre), så fort du känner att din häst spänner sig för att sticka, lägg en volt, backa eller något som får honom på andra tankar.

Vet inte ifall detta kan vara något, men kanske kan vara värt att prova om du inte gjort det tidigare :idea:

"Ska du bara dra i tyglarna när din häst skenar kommer du tillslut hamna i Norge", som min kloka tränare sa en gång, det kan ju alltid vara något att tänka på ifall man förstår budskapet.. ;)
 
Sv: Hjälp, ponnyn sticker jämt!

Jobba med ledarskapet från marken. Det finns massor med trådar om liknande problem och det grundar sig ofta i ledarskap är min erfarenhet. Har du ingen erfarenhet av det sättet att jobba på sedan innan kan det vara värt att kontakta en tränare som är duktig inom ämnet eller alternativt sätta sig och studera hästarnas språk och sluka litteratur. Man hittar alltid något som kan användas och det är jätteintressant att prova och se vad resultatet ger :)
 
Sv: Hjälp, ponnyn sticker jämt!

Jag skulle säga att du ska försöka vara mer konsekvent, dessutom om nu hästen stannar 5m efterbegäran.. Tänk tidigare dig en halt istället för "galoppHALT!" Jag menar jag brukar alltid i god tid planera vad nästa steg ska bli som tex "galopp..haaaaaaaaalt!" men de viktiga är att vid T i halt ska hästen stå stilla. :)

Jobba med övergångar och halvhalter, antagligen är de så att din häst inte bryr sig om dina hjälper. Ju mer halvhalter och övergångar man gör dästo mer kommer du märka hur lyhörd din häst blir på vad du gör. Väck din ponny.

Om du är rädd att ta i munnen så gör volt tillbaka när han blir för "på".. är jag ute i skogen brukar ja varva ett träd eller två och be snällt till mina vänner att vänta in mig.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 049
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 181
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag undrar om jag kan hjälpa min häst på ngt sätt. Det är så att varje gång hon träffar en ny häst så börjar hon direkt att brunsta (ny...
Svar
3
· Visningar
1 034
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp