Bukefalos 28 år!

mullah

Trådstartare
Har min sex månaders fölunge på lösdrift (inackorderad). Börjar fundera på om jag ska ta hem honom på grund av kylan. Här är det -10 och ser så ut att bli et ttag framöver. Han får fri tillgång på grovfoder och halmad ligghall men jag är ändå tveksam till hur mycket kyla han tål. Han får inget kraftfoder. (ägarens beslut). Känner at jag har svårt att ta detta med ägaren så snälla hjälp mig med råd och styrka hur jag ska tackla detta.
 
Sv: Hjälp!

I lösdriften jag står så finns ett 7 månaders föl hon har gått ute hela tiden i denna kyla, som mest ca -20. Kylan är inga problem därmot när det blåser och snön yr då skulle jag inte ha dem ute utan extra skydd när de är så små. Hon har nu täcke på sig sedan några veckor tillbaka och håller hullet mycket bra.

Vi har fri tillgång till hö på kvot 8.5 och hon kommer in en gång om dagen och får kraftfoder.

Har ni topphö eftersom de inte får komma in och äta kraftfoder? Det är ju du som ägare som bestämmer om han ska få kraftfoder eller inte. Om det inte ingår så kanske du själv får åka och ge honom kraftfoder var dag så han får i sig vad som behövs. När de är så här små och avvanda så får de oftast inte i sig tillräckligt mycket så det räcker till både hull och värme om man inte ger dem tillskott.

Tycker allt för många som har sina unga ynglingar på lösdrift bara ger grovfoder av mycket varierad kvalite och värde och det är mer regel att man ser dem magra och omusklade och det skulle jag inte acceptera vare sig det är varmt eller kallt.
Ska de gå ute så ska de ha mat så de blir musklade och har hull och behöver de extra värme så bör de få komma in eller ha täcke på sig.

Så hur det fungerar för din lille beror ju på omständigheterna runt, hur han ser ut och hur han beter sig i kylan.
 
Sv: Hjälp!

Jag bor i norra Norrlands kustland och har haft min unghäst på lösdrift i hela hans liv. -10 är ingen temperatur överhuvudtaget enligt mig.... Ett normalt föl har inga problem med en sådan tempratur.

Om fölet ska ha kraftfoder eller ej beror ju helt på vilka värden ni har på hösilaget (som det självklart ska vara fri tillgång på).

Jag tycker också att man ska ta in de små och låta de torka upp några timmar om det varit mkt nederbörd och de blivit blöta. När tempraturen gick ner under -30 så fick mina små sova inne någon natt (kallstall).
 
Sv: Hjälp!

Håller med de övriga om att kylan säkert inte är något problem, men att det låter konstigt att han inte ska ha något kraftfoder. Ska man våga låta en sån liten vara utan kraftfoder måste höet vara av superkvalitet, och frågan är om han klarar att äta så mycket hö att det täcker behoven även om det är superkvalitet.

I den åldern brukar mina (araber) få minst ett kilo Grov 125 om dagen.
 
Sv: Hjälp!

Här har vi ett föl på 5,5 mån. Hon går på lösdrift med de andra hästarna. De kan gå ut och in i stallet som de vill. Inga problem, i dag när det är - 7 grader och det snöar har de små varit ute och busat jättemycket. Sen går hon in och lägger sig och vilar. Vi har fri tillgång på hö.
 
Sv: Hjälp!

Jag fick också stödja upp med kraftfoder första året då hösilaget inte var det bästa näringsmässigt och de inte får i sig så mycket. I år då vi har superhösilage har det dock inte varit nödvändigt med kraftfoder men de får i sig betydligt mer som åringar än som årsföl.
 
Sv: Hjälp!

Men snälla, ibland blir jag mörkrädd för vad ägarna ibland tror om sina hästar.
Titta runt på ett antal stuterier i landet. stora lösdrifter med föl och ettåringar, som går ute dygnet runt året runt. Med fri tillgång på foder och välhalmade ligghallar är det inga problem.
 
Sv: Hjälp!

Tack för alla synpunkter. Nu står hästarna inne på nätterna så länge det är kallt . Jag ska kolla upp vad det är för värde på ensilaget och diskutera eventuell tillskott med kraftfoder och hur man ska lösa det praktiskt , Men tack iallafall
 
Sv: Hjälp!

Fölungar klarar sig inte på fri tillgång på stråfoder, dom får inte i sig de mängderna som vuxna hästar äter och dom har ett större proteinbehov än stora hästar. Så om du inte tillskottsfodrar din fölunge med protein, mineraler och enerigi så kommer den med stor sannolikhet inte att bli så stark i skelett och leder som den ska. Detta med att fölungar klarar sig på grovfoder är inte sant såvida det inte är en ponny.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 428
Senast: Spike
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp