Y

Yoyy

Jag behöver hjälp till min lilla älskling där hemma i boxen, jag vet inte om det finns någon lösning på hans problem, men om någon har något slags förslag så tar jag mer än gärna emot det!

Såhär är det:
Jag har en 8-årig fullblodsvalack som tidigare gått löp, han bodde inne på Jägers mellan 2003-2005. Jag köpte honom i september förra året. De som hade honom då gav honom ungdjursfoder, de sa att det var jättebra till hästar som är smala...
Hästen är fruktansvärt smal och har inga som helst muskler, mer än löp-musklerna. Och under den tiden jag har haft honom så har han varken gått upp eller ner i vikt.
Nu under sommaren som var, så gick han på sommarbete, hade fri tillgång på riktigt bra hö och fick ett bra müslifoder. Han har inte ridits särskilt mycket, men fortfarande ingen viktförändring.
Plötligt började han ömma i framfötterna och blev lätt tjock i benen, det konstaterades att han hade fått fång. Han blev tvungen till att stå i box i 6 veckor och stå på Metacam, han fick inte äta något kraftfoder alls och endast några kilon hö om dagen (ca 6 - 7 kg max) - enligt veterinärens ordination.
Jag struntade i max-regeln angående höet och lät honom ha fri tillgång på hö som vanligt, och det tog tid men han är mycket bättre nu. MEN, problemet är att han har fallit ur fullständigt. Han ser ut som ett vrak, han ser ut som ett fall för djurskyddsmyndigheten...
Jag har tagit träckprov på honom, men han har ingen mask överhuvudtaget.

För att han ska få börja äta kraftfoder igen, enligt veterinären, så måste han ridas minst 1-2 timmar varannan dag. MINST!
Hur kommer han se ut då egentligen, om han har tappat minst dryga 50 kilo på 6 veckor när han stått i en box hela dagarna med fri tillgång på hö!?

Jag är förtvivlad över min stackars häst, jag vet inte vad jag ska göra. Snälla, hjälp mig.
 
Sv: HjÄlp!!

Tråkigt med din häst!

Har den boxvila fortfarande, är hovarna är röntgade?

Nu beror det ju på varför den fick fång. Men spannmål ska man vara försiktig med och många hästar som har haft fång bör inte äta spannmål. Nu är nog fullblod inte den mest typiska fånghästen även om de också får fång ibland. Så det beror på vad du menar med kraftfoder? Vad innehåller ditt kraftfoder?

Det är inte alltid säkert att det är bra att ge massor av hö till en fånghäst. det beror på vad som finns i höet. Men som regel så ska de äta mest grovfoder.

Om detta var min häst så hade jag börjat ge den ett lusernfoder utan melass. Om den inte har ätit det tidigare hade jag börjat försiktigt men sedan ökat ganska snabbt. Jag hade också gett den väl urvattnad betfor eller betfibrer utan melass. Både lusern och betfor kan räknas som grovfoder. Lusern ger extra proteiner och betfor energi. När hästen vant sig vid detta och för att ge mer proteiner så är soja ett bra alternativ om man inte ger för mkt. För mer energi kan man ge vanlig rapsolja men också begränsad mängd.

Sedan bör den nog få ngt som är bra för magen, vanlig bakjäst är ett bra alternativ.
 
Sv: HjÄlp!!

Hej!

Usch, jag förstår verkligen din förtvivlan! :( Men du har i alla fall uppmärksammat och anammat situationen och det är mer än många andra gör. Vet inte om jag kan råda dig så mycket då jag inte har någon direkt erfarenhet av fånghästar. Att han inte tog sig på betet kan ju bero på att många fullblod inte "kan" gå på bete då de strövar för mycket. Med "inte kan" menar jag ju givetvis inte ALLA men många strövar mycket och gör av med massa energi och kan i stället bli tunnare än de var när de släpptes. Detta är i alla fall vad som hände min systers fullblod när den släpptes på bete.

När det gäller fodret så tycker jag att du framförallt ska satsa på ett analyserat grovfoder. Det kanske du redan har, det förtäljer ju inte historien (eller så har jag helt missat det). Det bästa hade ju varit om du kunde köpa redan färdiganalyserat så att du vet vad det innehåller redan när du köper det. Många gånger är det ju så att höet inte innehåller tillräckligt och därför måste kraftfoder tillsättas. MEN, det finns ju även hö som har så bra värden att man bara måste tillsätta mineraler. Jag har själv tidigare haft sådant hö till mina hästar så det finns. Om ditt hö (det du har nu) ligger på sämre värden så kan det vara så att det inte spelar någon roll om hästen har fri tillgång eller inte, den tar sig ändå inte. En häst har ju en maxgräns när det gäller hur mycket grovfoder den äter om dagen. Fråga mig inte på hur mycket, för det är ju från häst till häst. MEN, om du inte ha tillräckliga värden för att täcka denna maxgräns (vilket jag tror är fallet) så har du ett problem. Jag har sett MYCKET bra resultat av lusern, men vågar inte säga om det passar till en fånghäst som inte rids. Har absolut ingen aning, även om det tillhör grovfodergruppen.

Vet inte om det var till så mycket hjälp. Kanske svamlade jag ihop det så att det inte går att förstå. Men summan av det hela är att om det var min häst så hade jag sett till att fixa ett hö med riktigt bra värden (och bra kvoter), där du slipper fodra med kraftfoder, troligtvis behöver den heller inte ha fri tillgång längre när den väl tagit sig. Sen hade jag sett hur det blivit under några veckor och sen utgått från det.

Hoppas det löser sig! :)

//Jenny www.fideliochenhorningen.onsugar.com
 
Sv: HjÄlp!!

Stackare, jag vet hur det känns när hästen ser ut som nåt som Hästens värn skulle kunna hämta :(
Många fullblod kan ju rasa i vikt på ingen tid allls.

Nu är mitt tips egentligen inte foderrelaterat, utan har mer med den mentala biten att göra, han kan faktiskt helt enkelt vara deprimerad och sysslolös och enligt min erfarenhet kan de rasa i vikt/inte ta sig enbart av den anledningen.
Gör saker med honom där han får använda huvudet och tänka lite, typ traska till fots runt en "hinderbana" med honom.

Annars är Forrest Autumns tips bra :)
 
Sv: HjÄlp!!

Jag hade börjat med att köpa in ett hö med riktigt bra värden, typ kvot 7 och uppåt. Vårat ligger i år på kvot 8,5 och min svårfödda gamling med dåliga tänder har aldrig vart så fin som nu!
Höet hade jag gett fri tillgång på.

Vidare hade jag gett lucern, i hackad form då jag har för mig att pelletsen innehåller melass som typ bindningsmedel..? Enligt mig är då Dangrönts den bästa sorten(mer protein än kraffts). Lucern är ett grovfoder och har således ingen maxgiva, jag har haft min svårfödda på 4 kg/dag år då höet varit riktigt dåligt..

Jag tror du kommer slippa ge krafftfoder sålänge grovfodret är bra.

och som Forest Autumn sa, ge nåt som är bra för magen, fång är ju en obalans i magen och för att komma till rätta med det och för att bibehålla balansen kan det vara bra med lite extra hjälp. Bakjäst är jätte bra mot oroliga magar, men finns ju även färdiga preparat, dock lite dyrare såklart..
 
Sv: HjÄlp!!

Bortsett från det de andra har skrivit så skulle jag vilja tillägga att det kan vara bra att kolla upp tänderna + att många fullblod har problem med tex magsår. Detta kan ju vara en orsak som bidrar till att han är svår att hålla i hull.

Mvh

Tora
 
Sv: HjÄlp!!

Hackad lucern innehåller i princip alltid tillsatt melass eller olja!

Pelleterad lucern kan vara med eller utan melass, de flesta utan melass innehåller inget annat bindningsmedel heller.
 
Sv: HjÄlp!!

Kolla tänder och kolla att hästen inte har magsår är mitt första tips, när man har uteslutit detta så kan man börja fundera på hur man kan fodra upp hästen.
Jag skulle ta hästen till en klinik för en total undersökning! Och efter vad den visar diskutera foderstat med vetrinären.
 
Sv: HjÄlp!!

Tack så mycket för alla svar! Ni är toppen.
Jag ska så snart som möjligt ta honom till kliniken och kolla magsår, han är ju väldigt stressad häst i sig.. så det har han säkert. Att jag inte har tänkt på det.
Tänderna är det inget fel på i alla fall, för de är regelbundet kollade. Sen så ska jag försöka få tag på ett bättre hö, så får vi hoppas att det här går vägen!

Tack alla!
 
Sv: HjÄlp!!

Vår fullblodsvallack är också svår att hålla hull på. Till honom fick vi tips om att ge Krafft Rehab = för konvalecenter och äldre hästar:) och det funkar bra på honom:d
 
Sv: HjÄlp!!

Ta kontakt med en bra klinik. Det är viktigt att allt är som det ska med kusen. Annars får du aldrig ordning på hans hull. Är allt som det ska hitta ett riktigt bra hö med bra protein och försök få kusen att trivas så brukar det lösa sig. Har precis fodrat upp mitt nya fullblod..

Bild tagen 31a maj. Dagen efter jag hämtade honom.
dsc_0112_109823578.jpg


Och denna bild är tagen 122 dagar senare den 29e september
dsc_0212-be_109823842.jpg


Fri tillgång på hö, 1/2kg Krafft groov 125 och 1/2kg lusernhack / Dag byggde denna kropp. :angel:
 
Sv: HjÄlp!!

Nu under sommaren som var, så gick han på sommarbete, hade fri tillgång på riktigt bra hö och fick ett bra müslifoder. Han har inte ridits särskilt mycket, men fortfarande ingen viktförändring.
Plötligt började han ömma i framfötterna och blev lätt tjock i benen, det konstaterades att han hade fått fång. Han blev tvungen till att stå i box i 6 veckor och stå på Metacam, han fick inte äta något kraftfoder alls och endast några kilon hö om dagen (ca 6 - 7 kg max) - enligt veterinärens ordination.
---
För att han ska få börja äta kraftfoder igen, enligt veterinären, så måste han ridas minst 1-2 timmar varannan dag. MINST!
Hur kommer han se ut då egentligen, om han har tappat minst dryga 50 kilo på 6 veckor när han stått i en box hela dagarna med fri tillgång på hö!?
Jag blir faktiskt upprörd över veterinärens ordination, för man kan liksom inte likställa en smal fullblodshäst med en smällfet ponny som får fång.
Det känns som att veterinären rakt av ger samma ordination oavsett orsaken till fång, liksom. Jag hade nog velat ta reda på VARFÖR hästen blev sjuk och inte bara nöja mig med att den ska svältas - vilket möjligen kan vara en (tveksamt) okej ordination för en smällfet ponny, men kanske tokfel i ditt fall just eftersom hästen inte hade minsta lilla överhull när den blev sjuk.

VARFÖR skulle han ridas 2 timmar om dagen för att kunna äta kraftfoder? Snacka om generalisering! Okej, som sagt, om det vore en fet insulinresistent ponny, men din häst är ju i uppenbart underhull och behöver få i sig stora mängder mat för att återfå normalhull. Och sen beror det ju liksom på vilken sorts kraftfoder man ger också.

Som svar på frågan, jag hade fodrat med lusern och olja, i så stora mängder som är möjligt att få hästen att äta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
653
Senast: animalasia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp