Account

Trådstartare
Dags att köpa ny tävlingshjälm, vad har ni för hjälm på tävlingsbanan?

Tips på märken som passar avlånga huvuden?
 
Jag har en Charles Owen Sparkly yr8 som jag än så länge är väldigt nöjd med. Jag vet inte hur avlång den är, men när jag provade hjälmar i våras så provade jag även den nya Mips-hjälmen. Den var väldigt runt och på mig klämde den som tusan på pannan och glappade på sidorna.
 
Jag har en Charles Owen Sparkly yr8 som jag än så länge är väldigt nöjd med. Jag vet inte hur avlång den är, men när jag provade hjälmar i våras så provade jag även den nya Mips-hjälmen. Den var väldigt runt och på mig klämde den som tusan på pannan och glappade på sidorna.

Och jag som precis tänkt tipsa om Mips-hjälmen! Provade igenom hela Euro-Horse kändes det som! Hade siktat in mig på en Charles Owen men dom bara klämde i pannan och nacken... Fick på mig nya BoT-hjälmen och den satt som en smäck!! :)
 
Och jag som precis tänkt tipsa om Mips-hjälmen! Provade igenom hela Euro-Horse kändes det som! Hade siktat in mig på en Charles Owen men dom bara klämde i pannan och nacken... Fick på mig nya BoT-hjälmen och den satt som en smäck!! :)
Så olika det kan vara :p. Med andra ord måste man nog prova sig fram själv för att hitta en hjälm som passar ens huvudform. ;)
 
Har varit och provat Mips och CO (div modeller). Mips funkar inte alls, helt fel form. CO satt bra, alla modeller jag testade, men är de inte varma?
Vet någon om Samshield är lik CO i formen?
 
Jag har ovalt huvud och äger två Samshield med två olika liners (premium och basic) de är vansinnigt sköna
 
När jag tävlar har jag en brun/guld Charles Owen Ayr8 Leatherlook. Till vardags har jag en Samshield Shadowmatte.
Har själv huvud som är ovalare än ett ägg :angel: Men båda sitter jättebra på mig! CO:n är dock något varmare såhär på sommaren, än Samshielden som är lite svalare.
 
Just ja, jag har provat CO och de passade bra (som i den var skön), men jag såg ut som ett ägg.
 
Inför den här säsongen skaffade jag en ny hjälm och insåg att det enda som funkar till mitt lilla, ovala huvud är CO. De är generellt varma med tjock stoppning. För egen del valde jag en Sp8 och den upplever jag som något mindre varm än tidigare CO-hjälmar jag haft. Den har ett litet uttag i stoppningen framme i pannan och jag upplever att det faktiskt gör att jag blir mindre varm, eller i alla fall inte så påtagligt klibbig i pannan. Värt att notera är att jag fick gå ner en storlek på just den här modellen jämfört med COs övriga modeller. Modellen har ju också en skärm som är större än vanligt och det är det kanske inte alla som gillar heller.
 
Jag har en Lamicell Transformera när jag rider hemma och en JW på tävling. Den är visserligen rätt varm men tillräckligt snygg för att det ska vara värt det ;)
 
Har varit och provat Mips och CO (div modeller). Mips funkar inte alls, helt fel form. CO satt bra, alla modeller jag testade, men är de inte varma?
Vet någon om Samshield är lik CO i formen?
Den är ju betydligt varmare än min Lamicell som jag har som hemmahjälm. På sommaren tycker jag dock att det knappt spelar någon roll. Jag blir lika svettig under hjälmen oavsett :). Jag gillar annars Lamicell också eftersom de är ställbara i nacken så den formar sig efter huvjdet. De är lite nättare också, så man slipper se ut som en boll.
 
Den är ju betydligt varmare än min Lamicell som jag har som hemmahjälm. På sommaren tycker jag dock att det knappt spelar någon roll. Jag blir lika svettig under hjälmen oavsett :). Jag gillar annars Lamicell också eftersom de är ställbara i nacken så den formar sig efter huvjdet. De är lite nättare också, så man slipper se ut som en boll.

Har en Lamicell nu som jag tyckte var bra när jag köpte den, men som nu glappar rejält på sidorna (dock utan att trycka i pannan). Sval o skön är den, och lätt, tycker det nästan är viktigast
 
jag behöver också en ny hjälm för avlångt huvud :yuck: avskyr att leta hjälm och har de senaste 8 åren hållit mig till en modell som jag paddat lite på sidorna :angel: lättvikts hjälm, sval, ställbar och helt :love: MEN! den är inte godkänd nu.. och ska jag ut lite och träna terräng i höst (vilket jag hoppas på ;)) så vill jag ha ordentlig utrustning. dock så vill jag ha ngt lätt och ställbart i nacken... vilket de jag hittat inte varit.:cry:

några tips?
 
Tycker det är synd att de snygga hjälmarna ska vara så galet dyra :eek:.
Jag tycker att 1500 är rimligt, men idag verkar det som att alla lägger minst 3000 på sina hjälmar.
 
Jag har faktiskt en billig Börjes-hjälm till vardags, men tävlar i Charles Owen Wellington Classic. Ja, den är lite varm, men enda gången det verkligen varit jobbigt var en gång förra sommaren när det var typ 35 grader på framridningen och man kände sig som en kokt skinka oavsett vad man hade klätt på sig. Men jag är en fryskyckling också, så om man är varm av sig kanske man ska ha det i baktanke. Men den är utan tvekan både snyggast och skönast av de hjälmar jag provat, har annars ofta problem med att hjälmen trycker mig i pannan.
 
Tycker det är synd att de snygga hjälmarna ska vara så galet dyra :eek:.
Jag tycker att 1500 är rimligt, men idag verkar det som att alla lägger minst 3000 på sina hjälmar.

Om alla gjorde det skulle det inte finnas hjälmar från typ 300 ;)

Min EQ3 kostade typ 1600 och är snyggare än min pikeur som kostade det dubbla (sambon som valde).
 
Om alla gjorde det skulle det inte finnas hjälmar från typ 300 ;)

Min EQ3 kostade typ 1600 och är snyggare än min pikeur som kostade det dubbla (sambon som valde).
Sant, men tycker att väldigt många har väldigt dyra hjälmar.
Det var ju jättelyx när jag köpte min sammets champion-hjäm för typ 800 kr för en all evighet sedan.
Idag har folk som studerar/har dåliga löner/är arbetslösa såna där lyxhjälmar, och det kan jag inte riktigt förstå. Självklart är det ju upp till var och en vad man vill lägga sina penga på (och en hjälm är ju iof klokt att investera i). Det jag menar är bara att idag verkar det vara en självklarhet att köpa hjälm för flera tusen.
Och jag hade så gärna velat ha en ny SNYGG hjälm, men vill inte spendera så mkt pengar på en. Billiga kan ju vara precis lika säkra, men uppenbarligen inte lika snygga :p;).
 
Sant, men tycker att väldigt många har väldigt dyra hjälmar.
Det var ju jättelyx när jag köpte min sammets champion-hjäm för typ 800 kr för en all evighet sedan.
Idag har folk som studerar/har dåliga löner/är arbetslösa såna där lyxhjälmar, och det kan jag inte riktigt förstå. Självklart är det ju upp till var och en vad man vill lägga sina penga på (och en hjälm är ju iof klokt att investera i). Det jag menar är bara att idag verkar det vara en självklarhet att köpa hjälm för flera tusen.
Och jag hade så gärna velat ha en ny SNYGG hjälm, men vill inte spendera så mkt pengar på en. Billiga kan ju vara precis lika säkra, men uppenbarligen inte lika snygga :p;).

Det är jag med på. När vi köpte min Pikeur letade jag blan de för typ 500 som vanligt, det är sambon som shoppar på ett annat sätt än vad jag gör :p
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2
Svar
35
· Visningar
1 141
Senast: WBanna
·
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
305
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Godkänd hjälm ska alltid bäras vid ridning och körning inom Svenska Ridsportförbundets verksamhet. Men det finns en hel del att tänka på...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp