Hjälmar: "budgetalternativ" till C.O Wellington

Liten

Trådstartare
Ja, finns det ett sådant (i form av en godkänd ridhjälm, med nuvarande övergångsbestämmelser och hela fadderullan..) ?
Jag kom just hem efter att ha ägnat runt 3h åt hjälmprovning, i tre olika butiker (och sen en sista vända i den första butiken, som slutade i ett köp). På Hööks var den enda som passade, just C.O. Wellington - LamiCell och Hööks egna märken glappar i sidled. Provade två modeller från Harry's Horse - båda med samma problem (glapp i sidled, även om den ena var något bättre än den andra). Uvex (som jag är tveksam till av andra skäl) provade jag bara en modell av, men den passade inte heller. Andra märken/modeller jag provade (nu är det ärligt talat lite luddigt i skallen angående exakt vilka modeller/märken det var..) glappade antingen i sidled eller klämde i sidled. Oh the joy... J.W. "Victory" kändes som att den eventuellt kan passa, men den enda storleken som fanns hemma var L - som helt klart är för stor.
Så, jag kom iaf hem med en C.O Wellington, för en handfull mer pengar än jag egentligen tänkt mig. Sortimentet var rackarns urplockat i butiken, många storlekar fattas just nu i väntan på en beställd omgång. Så jag får ha den på öppet köp i en vecka (bara ha den på mig hemma, typ framför datorn nån timme eller lite mindre) så att jag får känna efter angående storleken. Jag är nöjd med mitt köp, iaf just nu, då det helt klart var den hjälm som satt bäst på huvudet och efter senaste avramlingen i helgen är jag duktigt blå och öm (och ännu mer säkerhetsmedveten än innan. Lyckades nämligen att landa mitt framför hästens hovar, för andra gången på "senare år".). Jag har som bara ett huvud..men plånboken är verkligen inte fet och den lär inte bli fetare framöver då jag avslutar mina studier om några månader (och, förstås, i nuläget söker jobb med ljus och lykta). Och jag är en av dem som kasserar hjälmen efter att ha smällt i den.

Min fråga är alltså: finns det något alternativ till C.O "Wellington", som kostar runt tusenlappen? Jag menar alltså inte en utseendemässig kopia, utan tänker på passformen. Jag föredrar egentligen lättare hjälmar, generellt, så en mer välventilerad historia vore inte helt fel.
 
Jacson Wen kostar ganska exakt 1000:- om jag inte missminner mig. Har aldrig provat den men de verkar väldigt lika.
 
Tyvärr är inte passformen i Jacson Wen och CU särskilt lika:/. Wen är betydligt mer oval. Jag har båda hjälmarna och jag hade alla gånger valt CO komfort och säkerhetsmässigt före Jacson även om CO är dyyyyr.
 
Jag, som gjorde ungefär samma resa som dig förra året - fast det var fler timmar och fler butiker och jag kom hem med en CO Ayr8, tror tyvärr att alternativen är få. Vi har samma problem, ovalt huvud. Jag sökte eg en lättviktshjälm, men de funkade ju inte heller ens med kuddar.

Jag har fortsatt söka efter en annan, billigare hjälm. COn är så jävla varm, och så skulle jag vilja ha en jag inte behövde vara lika försiktig med. Ha vid markträning, tömkörning och sådär (har unghäst). Hitills är resultatet noll. Nu tänker jag nog ändå köpa mig en lättviktshjälm för markhantering, känns som det borde funka fast de inte sitter riktigt bra liksom. Men hitta något annat att rida i - nej hitills helt kört =/
 
Prova Charles Owens YR8! Inte under tusen-lappen, men billigare än Wellington i alla fall; 1 499:- (1 599:- för varianten med glitter i mitten).
 
Prova Charles Owens YR8! Inte under tusen-lappen, men billigare än Wellington i alla fall; 1 499:- (1 599:- för varianten med glitter i mitten).

Åh, den provade jag ju faktiskt. Klämde i sidorna (dvs satt bra på längden, så att säga, men gjorde nästan ont i sidorna av skallen). Men det kan vara storleken också, får prova när de kommit in till lagret!
 
Jag har fortsatt söka efter en annan, billigare hjälm. COn är så jävla varm, och så skulle jag vilja ha en jag inte behövde vara lika försiktig med. Ha vid markträning, tömkörning och sådär (har unghäst). Hitills är resultatet noll. Nu tänker jag nog ändå köpa mig en lättviktshjälm för markhantering, känns som det borde funka fast de inte sitter riktigt bra liksom. Men hitta något annat att rida i - nej hitills helt kört =/

Fasen också, det var det jag var rädd för. Tidigare i livet (innan lättviktshjälmarnas intåg) hade jag ju klassisk sammetshjälm, och ständigt problem med huvudvärk och (under den varma delen av året) nästan svimningskänslor.. Men vad ska en göra, liksom.

Helt ärligt, så gav jag till slut upp och orkade inte mer. Kom direkt från lång lektion på körskolan, och huvudet var spänt redan då. Finns ett par butiker till i stan som jag kunnat flänga iväg till, men enligt hemsidan är sortimentet där ungefär detsamma som de jag provade igår, så det hade troligast inte gett någonting mer ändå. Äsch..
 
Prova Charles Owens YR8! Inte under tusen-lappen, men billigare än Wellington i alla fall; 1 499:- (1 599:- för varianten med glitter i mitten).

Med tanke på att TS helst ville (likt mig) ha en hjälm som inte är så varm så är ju Ayr8 inte riktigt vad hen söker. Därför jag inte rek den, de är så förbannat varma. (Jag har iofs en leatherlook men de är lika jäkla bastuvarma oavsett).
 
OM du hittar en Double Horse så kan den funka, det är rejält oval passform på dem. Hade en sån som tidigare hjälm, men hittade de ingenstans när jag skulle skaffa nu. Så blev CO. Tur med tanke på hjälmreglerna..
 
Man kan komma undan billigare genom att beställa CO från England. Min Wellington gick på 1300 kr ink frakt till dörren via en engelsk ridsportsbutik på eBay. Värt att kika på om CO föll dig i smaken.
 
som hemma hjälm då det är för varmt för co så är en lättvikts/ ventilations hjälm bra att kompletera med.
har också ovalt huvud och de enda som riktigt passat har varit charles owen.. de har dock aldrig passat min plånbok.
så har en egentligen för rund men super sval och bekväm hjälm från harrys horse, som jag paddat upp på sidorna ngn mm så att den nu sitter perfekt. tävlar inte mer än p&j lite då och då så "behöver" inte en med de nya reglerna godkänd hjälm.

när tävlings bestämmelserna blivit helt klara och det faktiskt kommer fler hjälmar som är godkända utan att vara svindyra, då kommer jag att köpa en ordentlig hjälm att ha vid tävling och då jag hoppar terräng.
men för tillfället så väntar jag och ser hur det blir, och nöjer mig med en billigare hjälm som jag paddar upp.
 
Jag har för närvarande ingen sadel som går att tävla dressyr med (och dressyr är det enda som möjligen, om något, skulle kunna bli aktuellt framöver för mig och min pålle att tävla i. F.n.). Så egentligen är det väl lite skitsamma med hjälmreglerna. Jag vet inte. Har för vana att köpa hjälm, väst ridskor som är godkända för tävling, för det är sånt som jag aldrig i helsike skulle vilja köpa enbart för tävling sen (om jag skulle få för mig att starta nåt och då inte har en godkänd). :p Men så verkar det vara knepigt att hitta nåt som passar på skallen, tävlingsregler eller inte. Så..well.

Har iaf ridit med hjälmen i nån vecka och jo, den känns överlag bra. Lite för tung, men känns välbalanserad så det funkar nog. Däremot står det helt klart att jag måste ha en ny hjälm till nästa sommar. Nu rider jag enbart på senare e.m./kväll, av flera skäl och då funkar det. Men jag har haft hjälmen på mig i stunder hit och dit hemma först, för att försäkra mig som storleken, och den spänningshuvudvärken är fasen inte att leka med. Inte en chans att den funkar i värme, inte ens för en kortare ridtur. Den blir helt enkelt för varm, och då riskerar nog även vikten att bli ett problem som en följd av huvudvärken med följande illamående.
 
Hater hjälmar sen militär tiden:rage:, Rid Kask som jag hade for distans ridning var att likna med mitt gamle MC hjälm...ägg kokning:devil: med huvud verk:arghh:
Troxel Hjälm var det enda på marknad som känds bra.
 
Jag har för närvarande ingen sadel som går att tävla dressyr med (och dressyr är det enda som möjligen, om något, skulle kunna bli aktuellt framöver för mig och min pålle att tävla i. F.n.). Så egentligen är det väl lite skitsamma med hjälmreglerna. Jag vet inte. Har för vana att köpa hjälm, väst ridskor som är godkända för tävling, för det är sånt som jag aldrig i helsike skulle vilja köpa enbart för tävling sen (om jag skulle få för mig att starta nåt och då inte har en godkänd). :p Men så verkar det vara knepigt att hitta nåt som passar på skallen, tävlingsregler eller inte. Så..well.

Har iaf ridit med hjälmen i nån vecka och jo, den känns överlag bra. Lite för tung, men känns välbalanserad så det funkar nog. Däremot står det helt klart att jag måste ha en ny hjälm till nästa sommar. Nu rider jag enbart på senare e.m./kväll, av flera skäl och då funkar det. Men jag har haft hjälmen på mig i stunder hit och dit hemma först, för att försäkra mig som storleken, och den spänningshuvudvärken är fasen inte att leka med. Inte en chans att den funkar i värme, inte ens för en kortare ridtur. Den blir helt enkelt för varm, och då riskerar nog även vikten att bli ett problem som en följd av huvudvärken med följande illamående.
Jag har Harrys horse challenge (googla för bild ;).)
Lite för rund men har paddar på sidorna för att fylla ut det lilla. (Co är iofs lite för runda för mig också).
Inte godkänd Men som en sval sommar hjälm är denna :love:. Svettigt huvud är mer eller mindre ett minne blott ;), köpte min andra nu då den första är 4år gammal, och för 750kr så är det inte lika smärtsamt att kassera en till synes hel och bekväm hjälm.
Det lilla foder som finns går att ta av och tvätta, och den är ställbar i nacken vilket ihop med att den för mig är lite stor på sidorna är perfekt att ha på vintern också med ett pannband eller en mössa under :).
Den är lätt och välbalanserad utan att kännas för plastig eller osäker. :)
 
Fast bestämmelserna skulle jag lyssna på ändå, det är ju för att göra säkrare hjälmar. Oavsett om du tävlar eller inte vill du väl ha en hjälm som är säker? Så tänker jag :D
Fast hellre en bekväm hjälm som man använder än en obekväm som man inte använder ;).
(Red sällan i hjälm hemma då jag var liten, var på tok för varmt i jofa hjälmen som man dessutom fick huvudvärk av. Avskyr varma hjälmar mer än allt annat. Så kommer inte köpa en ny godkänd förrens de blir ngt så när välventilerade.)
 
Fast hellre en bekväm hjälm som man använder än en obekväm som man inte använder ;).
(Red sällan i hjälm hemma då jag var liten, var på tok för varmt i jofa hjälmen som man dessutom fick huvudvärk av. Avskyr varma hjälmar mer än allt annat. Så kommer inte köpa en ny godkänd förrens de blir ngt så när välventilerade.)
Självklart! :)
 
Så är jag igång igen.. Jag behöver verkligen ett alternativ till min CO: den är fin och sitter bra och allt, men satan vad ont i huvudet jag får nu när temperaturen sakta kryper uppåt. Jag har sen en tid problem med spänningshuvudvärk, typ migränsymptom (duktig huvudvärk blandat med illamående, svimningskänslor, jag kallsvettas...), till följd av långvarig stress, och i kombination med hjälmen blir det inte så himla kul. Hellre ett helt huvud än ett spräckt, självklart ska hjälmen sitta bra, men det kommer att bli ett helvete till sommaren. Jag har fått hem min förra häst, och hon behöver motioneras - helst dagligen i någon form.

Så. Om jag breddar mig lite, tänker samma prisklass som CO (och neråt). Har det dykt upp nåt nytt, nån som stött på nån hjälm som visat sig funka bra? Ett svalare, lättare alternativ.
 
Jag har både en CO YR8 och en JW Victory - CO:n rider jag i på vintern när det är kallt och JW:n resten av året. Jag tycker alla CO-hjälmar jag provat suttit lika bra på mitt huvud - d v s de har haft samma form/modell. Och detsamma gäller JW - så om Wellington sitter bra tror jag du ska försöka få tag på en JW i rätt storlek!
 
Ställbara lättviktshjälmar som måste paddas på diverse ställen för att passa mitt huvud vet jag flera stycken som jag gillar. Har avverkat några genom åren. Det var inte vad jag sökte ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 038
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hej på er! Jag är verkligen i behov av att köpa en ny ridhjälm, min är avramlad med flera gånger, den är även väldigt gammal samt sitter...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: mowglieee
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 634
Utrustning Förut när jag ägde häst var sadel och bett det värsta jag visste att köpa. Nu har jag ett hästlöst problem. vad fasiken ska jag ha för...
Svar
8
· Visningar
2 269
Senast: Drago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp