Hjälp angående hästköp..

saga96

Trådstartare
Jag har varit och kollat på en häst som är e. Majim g. Den är u ett maxat D-ponnysto som är connemara. Hästen jag har kollat på är 2 år i år och ganska liten i storleken.. Jag skulle tippa på att den är ca 1.45-1.48 nu.. Enligt tattarmåttet ska den bli 1.63 men man vet ju aldrig om det stämmer. Hästen var iaf väldigt liten i storleken, kropp som ett föl med små hovar, litet huvud osv. Även om det skulle bli en ponny eller en liten storhäst så har den ju absolut inte växt klart än eftersom den var så liten i kroppen. Det känns som att den är lite sen i utvecklingen eftersom den är så liten men jag hoppas på att det kan bli en häst på iaf 1.60 när den vuxit klart. Eftersom den var som ett föl i kroppen nu känns det som att den borde växa lite till.. Vad tror ni och vad har ni för erfarenheter? Tacksam för svar ;)
 
Mkt tveksamt att den skulle bli 163.. Jag tyckte min 11.a var liten som 2-åring, hon var 155..

Att den ser yngre ut än vad den är brukar bero på att dom inte fått vad dom behövt, vilket kan göra att den kan komma igång att växa när man börjar fodra på den. Men en häst som inte fått vad den behövt under tillväxtperioderna är ju inget att föredra, det kan ge ganska stor påverkan på hållbarheten.

Har du tur så växer den till sig och blir över 160 cm. Har du otur så växer den inte mer än 5-6 cm. Har för mig att skelettet slutar växa på dom som 3-åringar, resten av cm kommer ifrån muskler och hållning.
 
Tattarmåttet stämmer inte på dagens långbenta hästar. Jag har en uppfödning som skulle varit 187 cm om tattarmåttet stämt, jag är rätt nöjd med att han stannade på ca 175...

Det är inte särskilt sannolikt att en tvååring med ponnymamma ska växa 15 cm till, även om det säkert finns undantag. Jag skulle inte chansa på det, om det är storleken som spelar roll för om köpet ska bli av.
 
Jag är ju som sagt inte så erfaren om hur mycket unghästar brukar växa och jag tycker själv att han är ganska liten när man står bredvid. Han är fortfarande kort i kroppen och jag vet inte om de brukar skjuta iväg mest på längden eller även höjden..
Jag har hört att majim g avkommor brukar anpassa sig mer efter stoets storlek och isf lär han ju inte bli stor. Den ska iaf gå på bete över sommaren så får vi se om den skjuter iväg så blir det ev köp i slutet av sommaren/hösten. Den är förövrigt ganska jämn i tillväxten, har inte så mycket längre bakben och så. Den har dock ganska långa ben och kort kropp.
 
jag köpte för några år sedan en hingst som då var 151 cm och 2 år på våren, jättetunn och hade antagligen inte fått den mat han skulle. När jag fodrade på honom så drog han iväg. Som 2 åring på senhösten var han 167, slutade på 169.
 
Majim G ligger på -2.0 på mankhöjdsblup och det är med halvblodssto så med en ponnymamma kan man anta att det blir ännu mindre.
 
Den är dock lika hög som mamman nu, när de står bredvid varandra ser den större ut även att den är mycket mindre i kroppen
 
Säger som ameo att om storleken är viktig och det ska vara närmre 160 cm, köp en annan häst.
Bara för att den är kort och lätt i kroppen så innebär inte det att den ska växa mer. Idag finns det gott hästar som just är korta med lätta kroppar och långa ben. Så om du behöver mer massa i hästen för att den ska passa dig räkna inte med det. Visst den kan växa på alla de håll men chansen/risken finns att den inte gör det.
 
Jag har varit och kollat på en häst som är e. Majim g. Den är u ett maxat D-ponnysto som är connemara. Hästen jag har kollat på är 2 år i år och ganska liten i storleken.. Jag skulle tippa på att den är ca 1.45-1.48 nu.. Enligt tattarmåttet ska den bli 1.63 men man vet ju aldrig om det stämmer. Hästen var iaf väldigt liten i storleken, kropp som ett föl med små hovar, litet huvud osv. Även om det skulle bli en ponny eller en liten storhäst så har den ju absolut inte växt klart än eftersom den var så liten i kroppen. Det känns som att den är lite sen i utvecklingen eftersom den är så liten men jag hoppas på att det kan bli en häst på iaf 1.60 när den vuxit klart. Eftersom den var som ett föl i kroppen nu känns det som att den borde växa lite till.. Vad tror ni och vad har ni för erfarenheter? Tacksam för svar ;)
Min häst är liten, nu runt 161 cm kanske. Hon är 4 år (imorgon!). Hon har alltid växt jämnt, sen hon var liten och är av mindre modell, dvs inte så ädel som många sporthästar är idag. När hon var 2 år så var hon runt 152-153 cm, tattarmåttet sa 162 cm som vuxen, så här stämmer det nog.

Sen vet jag hästar som växt 7-8 cm på ett år som 3 och 4 åringar så man vet ju aldrig riktigt... Men jag tror inte denna häst du talar om kommer falla över 160-strecket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: JennyLz
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp