Hjälp att "översätta" analys

Egonson_

Trådstartare
Har fått en analys för nöt igen.
De värden jag främst behöver är TS (mycket torrt hö i storbal), mj, smältbart råprotein och socker (verkar lågt) för häst.
Exakta värden går nog inte att få vad jag förstått genom att försöka räkna om? Eller? 🤔

Fodret är dock inte hackat som det står men kanske menas att själva provet var hackat. Vet ej.

Tacksam för lite hjälp iaf.
20180413_141455.jpg
 
Förstår din fundering för vi hade samma i går em.
Troligt är att skörden på samma fält är intagen i 2 omgångar. En del efter en dag (som ensilage) och då är även analysen tagen av de blötare balarna, och resten efter 3 dygn, för att få ett blötare parti och ett torrare. Det jag har är verkligen torrt, torrhö, och jag har ingen anledning att tvivla på att det är rätt analysblad.
 
Förstår din fundering för vi hade samma i går em.
Troligt är att skörden på samma fält är intagen i 2 omgångar. En del efter en dag (som ensilage) och då är även analysen tagen av de blötare balarna, och resten efter 3 dygn, för att få ett blötare parti och ett torrare. Det jag har är verkligen torrt, torrhö, och jag har ingen anledning att tvivla på att det är rätt analysblad.

Okej. Då är det ca 9 MJ för häst och ca 85-88 g smältbart råprotein räknat per kg foder :) Socker antar jag är samma, det har jag faktiskt ingen koll på hur man räknar annars.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 010
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 857
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp