Hjälp att passa in hackamore

mataii

Trådstartare
Har precis köpt ett hackamore och är lite fundersam på passformen. Det är utspänt till max både på den övre remmen och den under hakan. Skänklarna hamnar precis i munnen på honom?
Verkar inte vara nån fara att sidostyckerna hamnar i ögonen, dom sitter där som sitter och rör sig inte.

Vad tror ni? Ska jag göra ett till hål så nosen blir större så den går att hissa upp mer?







 
Tycker det ser väldigt litet ut, hade velat ha nosdelen säkert minst 4 hål längre så den skulle nog behöva göras om eller bytas ut så att man dels slipper så skänklarna i munnen på hästen och dels kan hissa upp det något hål högre :)
 
Håller med föregående talare, det ser alldeles för litet ut för hästen.
Jag skulle vilja ha det ett-två hål högre upp, och då blir delen över nosen väldigt kort. Går det att byta remmen till en längre så är det ju lätt fixat, annars kan säkert en sadelmakare eller liknande hjälpa dig :)
 
Ja allt ser mikroskopiskt ut på det här bamsehuvudet! Provade att rida med det lite igår, och när jag var klar hade nosdelen mjukats upp lite i alla veck så jag lätt kunde hissa upp den ett hål, vilket blev det sista hålet på just det här tränset. Är ganska precis 2 fingrars bredd från benet på sidan av huvudet.

Då bidde det såhär:


Är ju helt hopplöst att hitta stora grejer, så funkar inte detta får det bli en inlämning till sadelmakaren:)
 
Jag hade ungefär samma problem när jag köpte ett hack till min. Då är han ändå en hel del mindre än din, maxad C men med väldigt grovt huvud. Dels blir sidostyckena på tränset för långa för ett hack, min har cob och jag började fundera på att köpa ett träns i ponnystorlek för att få kortare sidostycken. Kom till slut på att jag hade en låda med gamla träns liggande på vinden och ett av dem var litet i storleken. Jag har strl full på hacket och det är ändå på snudd för litet runt nosen på honom, har det placerat längre upp än dig. Jag tror att du skulle behöva antingen hitta ett i större storlek (om det ens går) eller få hjälp att göra det större, som det sitter nu riskerar "näsbenet" att brytas av vid för hårt tryck. Jag hittade nånstans att det ska sitta ett visst avstånd från ett visst ställe, bra förklarat va ;) Kommer inte ihåg exakt nu men någon annan vet säkert bättre?
 
Jag tror att du skulle behöva antingen hitta ett i större storlek (om det ens går) eller få hjälp att göra det större, som det sitter nu riskerar "näsbenet" att brytas av vid för hårt tryck.

Fast nje, det ska nog till bra mycket innan nosbenet knäcks som det sitter nu. Det är möjligen om hacket sitter över spetsen på nosbenet, vilket det är långt ifrån att göra på TS senaste bild. På de första sitter det för långt ner, men knappast så att jag tror att nosbenet lever farligt på något sätt. Jag tror att de flesta tyglar/träns stryker med innan nosbenet gör det, faktiskt. Det är väl snarare det att hästen är känsligare ju längre ner på nosen man kommer = det blir lätt onödigt skarpt.

Jag hade kunnat tänka mig att hissa upp det ett hål till, om det går. Jag brukar tänka att hacket ska sitta ungefär som en engelsk nosgrimma, dvs ett par fingrar nedanför kindbenen, men jag vill inte att skänklarna klättrar upp på hästens kindben (?) heller - deras utformning spelar roll.
Däremot hade jag nog knallat till sadelmakaren för att få större delar till hacket, faktiskt, om det inte går att köpa en större storlek - tycker att det ser lite tajt ut. Det är aldrig fel att kunna justera lite. Hur är det med curben, förresten? Hur mycket går det att ta i skänklarna/tyglarna innan den tar i? Den ska spännas precis som på ett stångbett.
 
En tanke som slog mig nu.
Måste du ha hackamore över huvud taget? Jag tänker att t.ex. ett sidepull borde bli lättare att hitta och passa in till ett så stort huvud.
 
Jag bytte ut nosremmen mot en snokrem + nackskydd. Ett gammalt skärp funkar det med, skär till i lämplig längd. Det gick inte att använda nosremmen ens med extra hål, grov hest :-D.
 
Hej!

Vilken bra tråd, jag har precis börjat försöka passa in hacket på min prinsessa, fast jag har precis motsatta problemet. Måste köpa nya tränsdelar för att få in pållan i hacket- hon har så litet och fint huvud, tydligen (brukar ha full i träns annars men det går inte med hacket...).

/Lavinia
 
Fast nje, det ska nog till bra mycket innan nosbenet knäcks som det sitter nu. Det är möjligen om hacket sitter över spetsen på nosbenet, vilket det är långt ifrån att göra på TS senaste bild. På de första sitter det för långt ner, men knappast så att jag tror att nosbenet lever farligt på något sätt. Jag tror att de flesta tyglar/träns stryker med innan nosbenet gör det, faktiskt. Det är väl snarare det att hästen är känsligare ju längre ner på nosen man kommer = det blir lätt onödigt skarpt.

Jag hade kunnat tänka mig att hissa upp det ett hål till, om det går. Jag brukar tänka att hacket ska sitta ungefär som en engelsk nosgrimma, dvs ett par fingrar nedanför kindbenen, men jag vill inte att skänklarna klättrar upp på hästens kindben (?) heller - deras utformning spelar roll.
Däremot hade jag nog knallat till sadelmakaren för att få större delar till hacket, faktiskt, om det inte går att köpa en större storlek - tycker att det ser lite tajt ut. Det är aldrig fel att kunna justera lite. Hur är det med curben, förresten? Hur mycket går det att ta i skänklarna/tyglarna innan den tar i? Den ska spännas precis som på ett stångbett.

Kanske var jag som missförstod, men är det inte där man känner nosbenet med hud/tomrum på bägge sidor som risken finns att man kan knäcka det med ett hack? Var är det annars det utsatta området sitter? Tycker man hör det lite överallt i diskussioner om just hack, att det bör passas in perfekt för att inte nosbenet ska kunna ta skada.
 
Har precis köpt ett hackamore och är lite fundersam på passformen. Det är utspänt till max både på den övre remmen och den under hakan. Skänklarna hamnar precis i munnen på honom?
Verkar inte vara nån fara att sidostyckerna hamnar i ögonen, dom sitter där som sitter och rör sig inte.

Vad tror ni? Ska jag göra ett till hål så nosen blir större så den går att hissa upp mer?








Jag hade velat ha upp det 2-3 fingrars bredd till så att det ligger så nära kanten på överkäken som möjligt.

Du har inte funderat på bettlöst träns i stället eller "storhästhack"( de m långa skänklar)? Har hästarna väldigt långt huvud eller brett så brukar ett ponnyhack vara otroligt svårt att hitta ett bra läge på.
 
Kanske var jag som missförstod, men är det inte där man känner nosbenet med hud/tomrum på bägge sidor som risken finns att man kan knäcka det med ett hack? Var är det annars det utsatta området sitter? Tycker man hör det lite överallt i diskussioner om just hack, att det bör passas in perfekt för att inte nosbenet ska kunna ta skada.

Det är helt sant att hacket inte bör sitta för långt ner, då det ger hävstångseffekt och hästen är känsligare ju längre ner på nosen man kommer. Det är onödigt att göra ett stång"bett" skarpare än det är. Jag tänker också på hästens kindtänder etc, precis som med en engelsk nosgrimma. Man måste ta hänsyn till hästens anatomi och hackamorets utseende också - har hacket långa överskänklar så måste nosremmen hamna snäpper längre ner för att inte skänklarna ska hamna för högt upp och riskera att orsaka skav, t.ex.
Däremot är jag övertygad om att det är en myt att nosbenet ska riskera att brytas av/få en fraktur av ett korrekt spänt hackamore, vid normal ridning eller om hästen kliver på tygeln - jag har inte hittat något som stödjer det under de ca åtta år då jag ridit på hack. De flesta läderartiklar brister innan benet gör det. (Sedan finns det säkert extremfall, precis som med vanliga bett, där allvarliga olyckor inträffat t.ex. Det är t.ex. aldrig någon höjdare att hästen rusar runt med tyglarna slängandes runt benen. Men jag tror faktiskt inte att risken för skador är större med hack än med ett bett som sitter i munnen.)
Hur stor kraft det blir i hacket (på nos/nacke) beror ju också på hackets utformning. Ett hack med väldigt långa underskänklar och korta överskänklar är betydligt skarpare än ett sk. ponnyhack (som syns här i tråden) eller ett S-hack (där skillnaden i längd mellan över/underskänkel är ännu mindre).
Imo är det spetsen, dvs längst ner på nosbenet, som möjligen skulle kunna vara det riskabla området (förutom att det måste vara attans obekvämt att ha hacket så långt ner, för hästen), ungefär som spetsen på människors bröstben (som kan knäckas vid HLR om utföraren är stark och trycker för långt ner på bröstbenet). Men det blir ju också som att sätta en (ordentligt bred) remontnosgrimma för långt ner - hackets nosrem riskerar att störa näsborrarna etc också, så förutom nosbenet så är det inte tillrådigt att ha nosdelen så långt ner öht.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Equilina
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 930
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 492
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp