Hjälp blivit sjuk, avliva hästen?

Simply me

Trådstartare
Har blivit sjuk, måste jag avliva min häst nästa vecka? Känner mig förtvivlad, älskar min häst min lilla tant, men har fått hård dom av läkaren idag, inte köra bil innan all utredning är gjord, räknad tid 6-7 månader, behöver bilen för att ta mig till stallet. Hjälp ska jag ringa typ nödslakt på måndag?
 
OK hästen mår bra men är en islänning utan tölt, jag är förtvivlad, hon är gammal men har nog flera bra år kvar, men har jag det?
 
Undrar samma som ovan.

Det måste vara många tankar som snurrar hos dig just nu. Jag beklagar. Så fruktansvärt, kan inte tänka mig in i situationen.
 
Inte vad jag vet så här spontant, hade inte räknat med att bli dödssjuk på några dagar. Min man som kan 0 om hästar vill hjälpa till men han skiftar och kan inte tillräckligt, döttrarna kan men jobbar på annan ort eller konstiga tider, vet inte vad jag ska göra. Klarar kommande vecka pga att min man har bra arbetstider som passar mig, veckan efter är det cykling för mig i ca 5 mil om dagen och det med klara diktiv att jag inte får anstränga mig förrän utredningen är klar, bara gråter nu
 
Ta det lugnt. Andas och gör inget förhastat. Allt löser sig inte på en gång men det finns hjälp att få. Ofta ifrån oväntat håll. Du kanske kan betala för att någon i stallet hjälper dig med din häst de dagarna du inte kan åka dit iallafall nu i början tills saker och ting faller på plats? Kanske kan du skaffa en medryttare som hjälper dig de dagarna du inte kan åka dit?

Du kan också ringa din kommuns biståndshandläggare på måndag och höra vad de kan hjälpa till med. Kanske kan du få hjälp därifrån? Du kanske även behöver få hjälp med städning, tvätt och handling nu när du blev sjuk? De kan hjälpa till med mycket mer än vad man tror. Jag har bland annat hjälp med mina två hästar eftersom de är viktiga för mig för att jag ska må så bra som möjligt trots de sjukdomarna jag har.

Kramar och lycka till!
 
Om du inte hittar någon som kan hjälpa dig i nuvarande stallet så kanske du temporärt kan flytta din häst till ett annat stall med helinackordering? Du måste ge dig tid att tänka och bearbeta det här beskedet.
 
Tänker samma, kan du flytta hästen till något ställe som gör att du kan köpa till tjänster? Kanske en lösdrift för islandshästar, bör passa behoven en islänning kan tänkas ha.

Kanske låna ut hästen till en verksamhet, släppa på tidigt bete - vad finns det för möjligheter i närheten?
 
Oj vad tråkigt! Men som de andra säger - ta det lugnt, gör inget förhastat! Prata med de i stallet, din tränare och andra människor. Sätt upp en lapp på ridskolan. Någon eller några kan kanske hjälpa dig.

Ring kommunen. Om det är så att du inte får köra bil och inte kan åka kommunalt kanske du kan få färdtjänst. Ring och prata med biståndsenheten på kommunen, och din läkare.

Och snart är det betestider, så om du kan ordna det fram tills dess kanske du kan skicka henne på bete med tillsyn från maj till augusti. Då har du gott om funderingstid.

Lycka till!
 
Tack för alla svar, tyvärr har min lilla tant svåra exem och kan inte gå på bete, annars hade det varit bra, tror dock att jag kan lösa närmaste månaden utan större problem så redan nu har jag köpt mig lite tid. Men usch vad jobbigt allt blivit, är van vid att vara den som fixar allt utan att behöva be om hjälp
 
Lugn och fin nu. Jag lovar, du är absolut inte ensam om att vara en svårt sjuk hästägare.
Jag är det jag med och det finns flertalet bukefalister som också är det.
Det finns alltid lösningar om man vill ha lösningar.
Du kanske inte kommer att kunna ha hästen på samma vis som tidigare, då får man lov att justera om så att det passar dig och din kropp.
Hästen är ett mycket bra hjälpmedel för att du ska kunna må bättre, så behåll henne så länge som möjligt.
 
Bra att det ordnar sig i det närmaste. Men börja planera frammåt redan nu så det inte behöver bli panik igen. Lycka till!
 
Tack för alla svar, tyvärr har min lilla tant svåra exem och kan inte gå på bete, annars hade det varit bra, tror dock att jag kan lösa närmaste månaden utan större problem så redan nu har jag köpt mig lite tid. Men usch vad jobbigt allt blivit, är van vid att vara den som fixar allt utan att behöva be om hjälp

Jag har varit där du är nu och jag minns hur fruktansvärt jobbigt jag tyckte att det var. Att ta emot hjälp när man aldrig har gjort det förut är en sak man måste lära sig. I början tänkte jag att jag frågar bara om det jag absolut inte kan göra själv längre. Det kändes enklare för mig och på något underligt vis legitimare. Efterhand lärde jag mig att det är helt okej att fråga om hjälp för att spara på mig själv och min kropp. T ex för att jag skulle slippa få ännu mer ont eller vara helt slut efter jag hade gjort vad det nu var själv trots att någon kunde hjälpt mig. I början tog jag slut på mig själv helt i onödan just för att jag inte ville be om hjälp och det var en befrielse när jag kunde börja be om hjälp även för att spara på mig själv.

Om du inte får köra bil längre själv pga sjukdom så har du ofta rätt till färdtjänst så om du kan sköta din häst själv med den lilla hjälpen så ta då den chansen. Behöver du ha någon med dig till olika saker som till hästen, till sjukvården eller till andra ställen så ansöker du om ledsagare. Behöver du hjälp i hemmet och även med din egen hygien så kan du prova att ansöka om personlig assistent och får du avslag där så kan du ansöka om hemtjänst istället. Behöver du hjälp med att få gjort din del av hushållssysslorna så är det hemtjänsten som hjälper till med det om du inte är beviljad personlig assistent får isåfall hjälper hen till även med sådant.

Sätt dig ner och skriv upp vad du inte längre kan eller får göra själv. Ta gärna hjälp av någon nära. Det är jobbigt med nödvändigt för att du ska få hjälp så att du kan leva ett så bra liv som möjligt. Sedan ringer du biståndshandläggaren i din kommun på måndag och säger att jag har blivit sjuk och därför kan jag inte göra det här och det här osv. själv längre så jag behöver hjälp. Ni bokar då ett möte och vid det mötet är det jättebra om din partner kan vara med så att hen får säga sin mening också. Vad gäller hushållssysslor så kan du få hjälp med din del och det räknas att din partner och ev. hemmaboende barn över 13 år gör sin del. Kommunerna är ofta snåla med hjälpen så se till att du har någon med dig som kan hjälpa dig att ställa dina krav. Jag fick t ex bara städning var tredje vecka först och det fungerade verkligen inte. Då fick jag av en slump veta att det finns något som heter uppsnyggning som man kan få de två veckorna mellan städningarna. Skillnaden mellan städ och uppsnyggning är att på städet dammar de men inte vid uppsnyggningen.

Jag har i dagsläget hemtjänst 14 timmar i veckan. En dag i veckan har jag inköp i 2,5 timmar. Då gör vi veckans mathandling och om jag har några andra ärenden i stan som apoteket eller så. En dag i veckan har jag två timmars städ/uppsnyggning, tvätt och byta sängkläder. Tre dagar i veckan har jag tre timmar/dag som jag har socialtid. På den socialatiden är det meningen att vi ska göra sociala saker jag mår bra av. Det kan vara att sitta och prata om jag har behov av det. Jag kan också få hjälp med att t ex väga upp hö till hästarna, borsta dem eller andra saker jag vill ha hjälp med (utom sådant som ingår i de andra dagarnas uppgifter) och kanske rida i några minuter om jag har en bra dag. En halvtimme i veckan är inte schemalagd utan de kan jag slå ihop ifrån flera veckor och ta ut om jag t ex ska till läkaren eller annat som tar längre tid en dag.

Vad gäller betalningen för hemtjänsten så kan man ansöka om handikappbidrag hos försäkringskassan som då täcker den kostnaden till största eller hela delen. Ofta tillkommer även andra kostnader när man är sjuk som inte friska har och även för det kan man ansöka om handikappbidrag.

Du får jättegärna skicka ett pm om du har frågor eller så som du inte vill skriva ut i tråden eller om du vill ventilera för det ska gudarna veta att man behöver. Jag gör allt för att sprida att hjälp faktiskt finns att få eftersom jag själv inte fick någon som helst information om det när jag skadade mig. Det var först när min familj höll på att gå i bitar av påfrestningen av att jag var så sjuk och inte längre klarade av att göra något själv eller ens ta hand om mig själv som jag äntligen fick hjälp och då egentligen av en slump.
 
Jag tänker också att hästen kan vara en stor energikälla för dej, under sjukdomstiden.
Försök få den på närmare håll, om det bara går.
 
Kan inte Blå stjärnan hjälpa till i sådana här fall?!
Vet att dom har hoppat in när bönder blivit akut sjuka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 070
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 867
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp