HJÄLP! Dominant katthona "betäcker" annan hona

Mahonia

Trådstartare
Hej!

Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir lååångt, men jag hoppas innerligt att någon orkar läsa det och förhoppningsvis kan komma med goda råd och kanske till och med lite förhoppningar i detta mörker.

Jag har två kattflickor, Humlan och Myran.

Humlan har jag haft sedan hon var 12 veckor. Hon är ganska "mycket" katt, lite "all over the place all the time", men otroligt snäll och mysig. Hon är alltid pigg och glad och det ska jämt hända något här hemma för att hon ska vara riktigt nöjd. Humlan är idag 10 månader, norsk skogkatt.

Eftersom jag inte klarar av att underhålla Humlan 24 timmar om dygnet, så skaffade jag Myran, för snart två veckor sedan. Myran är 8 månader, så det skiljer inte mycket mellan dem. Huskatt (norsk skogkatt/huskatt). Myran är världens gulligaste lilla kattflicka. Hon var fortfarande fertil när hon kom hit och hade haft sitt första löp 1-2 veckor innan jag hämtade henne.

Hopsläppet var ganska smärtfritt. Humlan undrade vad det var för något skumt jag hade tagit hem och Myran gömde sig i skohyllan ett tag. Sen tog jag fram Myran och det var inte mycket mer med det. Humlan har hela tiden varit väldigt intresserad av Myran dock, men höll sig på sin kant i början eftersom Myran fräste åt henne när hon kom för nära.

Nu verkar Myran ha accepterat Humlan. Varken fräser eller annat utan tycker det är mysigt de få gånger Humlan putsar på henne. De sover båda i min säng tillsammans med mig och då är det oftast lugnt.

Efter bara en dag började Humlan ta nacksving på Myran, som för att visa att hon var störst, bäst och vackrast. Helt okej kunde jag väl tycka, men detta övergick väldigt snart i att Humlan bet sig tag i Myrans nacke och "besteg" henne, så som hankatter gör när de betäcker. Och detta håller nu i sig och Humlan är mer eller mindre besatt av Myran, så fort hon rör sig någonstans. Myran bryr sig inte om Humlan särskilt mycket, är absolut inte rädd för henne, utan struttar omkring glatt med svansen i vädret. Men när Humlan utför sina attacker blir hon så klart trött på henne och slår ifrån sig. Humlan är dock dubbelt så stor som Myran och klamrar sig fast vid henne för glatta livet och det blir ett jäkla liv.

Mitt i allt det här så ser jag att båda katterna faktiskt inbjuder till lek många gånger men det slutar alltid på samma sätt när Humlan väl hinner ikapp Myran, "bestigning". Så det känns ju som att dom faktiskt VILL leka med varandra, bara det att Humlan inte verkar så socialt kompetent??

Myran blev kastrerad i förrgår. Humlan "kastrerades" i julas. Dock blev det bara en sterilisering av henne, då veterinären ansåg det vara onödigt att ta ut livmodern eftersom den var så "liten och fin". Jag tänkte inte så mycket på det då, men nu känner jag mig fan lurad för det var en kastration jag hade bokat och betalade för. Detta är fortfarande något jag inte vet riktigt hur jag ska förhålla mig till, om jag ska låta det vara eller kräva att de öppnar henne ytterligare en gång och plockar ut "rubbet". Det finns ju trots allt risker med narkos och det är ju ingenting jag vill utsätta henne i onödan för.

Detta är min vardag just nu i stora drag. Helt ärligt så är det ett rent helvete. Jag sover nästan ingenting längre pga stressen och för att jag med jämna mellanrum måste springa upp och dela på dem.
Jag har lång erfarenhet av katt, men inte just katter tillsamman, och definitivt inte av honkatter som är besatta av andra honkatter och "betäcker".

Det verkar ju vara ett dominansbeteende. Men frågan är; ska det alltid vara så här?? Vet att det inte gått lång tid, och mycket har hänt med kastration bla under tiden, men ändå... :-/
Just nu känner jag mig mest bara uppgiven och att det aldrig kommer funka. Jag vill verkligen att detta ska lösa sig för jag vill inte göra mig av med någon av dem :´(

Finns det någon som varit med om liknande?? Och hur gick det i så fall till slut??
Vill väldigt gärna ventilera detta för JAG mår inte bra som det är just nu. Hur katterna mår, det vete tusan...

Har för övrigt både Feliway Classic och Feliway Friends inpluggat.
 
Först och främst, om det finns en livmoder eller inte spelar ingen som helst roll, det är äggstockarna som producerar hormoner och jag antar att de är borta för annars skulle hon löpa. Mina kastrerade hanar kan bestiga varandra men de sätter ju inte på varandra, men det finns väl någon instinkt kvar som inte försvann i samband med kastrationen. De har inga som helst problem med att umgås, leka, tvätta varandra, jaga eller sova tillsammans. De fungerar hur bra som helst ihop både inomhus och utomhus.

Så länge de inte slåss så det blir blodviten skulle jag faktiskt inte bry mig alls, du skapar ett problem som inte finns. Var nöjd med att de verkar trivas ihop, leker och sover tillsammans.
 
Först och främst, om det finns en livmoder eller inte spelar ingen som helst roll, det är äggstockarna som producerar hormoner och jag antar att de är borta för annars skulle hon löpa. Mina kastrerade hanar kan bestiga varandra men de sätter ju inte på varandra, men det finns väl någon instinkt kvar som inte försvann i samband med kastrationen. De har inga som helst problem med att umgås, leka, tvätta varandra, jaga eller sova tillsammans. De fungerar hur bra som helst ihop både inomhus och utomhus.

Så länge de inte slåss så det blir blodviten skulle jag faktiskt inte bry mig alls, du skapar ett problem som inte finns. Var nöjd med att de verkar trivas ihop, leker och sover tillsammans.


Tack för ditt svar! Jag kanske missade att berätta att detta sker konstant. Humlan är helt fixerad vid Myran och kan inte tänka på annat när de är vakna. Och Humlan är vaken i princip alltid, utom en stund på natten. Det är inte så att de går och lägger sig tillsammans. Hade dom gjort det så hade det varit bestigning direkt. Utan båda ligger i sängen för att de vill vara med MIG.

Angående kastreringen så får jag hela tiden höra olika saker. I motsats till det du skriver så har jag fått höra att de fortfarande har könsdrift kvar och kan löpa om livmodern finns kvar. Att enda skillnaden enbart är att de inte kan få bebisar. Själv vet jag inte riktigt vem jag ska tro på eftersom alla säger olika, inklusive veterinärerna... :-/
 
Tack för ditt svar! Jag kanske missade att berätta att detta sker konstant. Humlan är helt fixerad vid Myran och kan inte tänka på annat när de är vakna. Och Humlan är vaken i princip alltid, utom en stund på natten. Det är inte så att de går och lägger sig tillsammans. Hade dom gjort det så hade det varit bestigning direkt. Utan båda ligger i sängen för att de vill vara med MIG.

Angående kastreringen så får jag hela tiden höra olika saker. I motsats till det du skriver så har jag fått höra att de fortfarande har könsdrift kvar och kan löpa om livmodern finns kvar. Att enda skillnaden enbart är att de inte kan få bebisar. Själv vet jag inte riktigt vem jag ska tro på eftersom alla säger olika, inklusive veterinärerna... :-/
Nej, det är du som blandar ihop det här med sterilisering och kastrering. Vid en sterilisering klipps ägg-/sädesledarna av, man tar inte bort dem och då finns könsdriften kvar men man är steril. Tar du bort testiklar eller äggstockar tar du bort produktionen av könshormon = inga löp. Som kvinna hamnar du i klimakteriet om man tar bort äggstockarna.
 
Nej, det är du som blandar ihop det här med sterilisering och kastrering. Vid en sterilisering klipps ägg-/sädesledarna av, man tar inte bort dem och då finns könsdriften kvar men man är steril. Tar du bort testiklar eller äggstockar tar du bort produktionen av könshormon = inga löp. Som kvinna hamnar du i klimakteriet om man tar bort äggstockarna.

Aha!! Tack för väl beskriven info :D
 
Aha!! Tack för väl beskriven info :D
Ta det bara lugnt, började det här efter senaste kastreringen? Jag tycker de kan bli lite knas när någon kommer hem från operation och luktar konstigt, jag tror det lugnar ner sig snart bara det får läka ihop. :)
 
Ta det bara lugnt, började det här efter senaste kastreringen? Jag tycker de kan bli lite knas när någon kommer hem från operation och luktar konstigt, jag tror det lugnar ner sig snart bara det får läka ihop. :)

Nej, det började tyvärr redan andra dagen efter att Myran flyttade in till oss. Och det har än så länge inte verkat avta. Så allt som allt så har det hållit på i knappt två veckor (vet att det inte är lång tid, men blir orolig ändå). Märker ingen skillnad åt något håll efter Myrans kastrering i förrgår. Det är precis likadant som innan. Dock måste jag ha dom mer åtskilda nu eftersom Myran inte får "leka" nu när hon är nyopererad. Hoppas dock på att Humlan inte tycker hon luktar lika gott nu när hon inte längre är fertil. Tänker att sånt kanske kan spela in på dominansen. Att hon (Humlan) kanske extra mycket vill hävda sin plats i hemmet så länge Myran fortfarande "luktar" fertilt (eller hur jag nu ska beskriva det)?? Vet inte hur lång tid det tar innan allt det där hormontjafset går ur kroppen på dem.
 
Jag tycker det är mycket märkligt om din katt inte är kastrerad, jag trodde inte att veterinärer nånsin valde att inte kastrera utan bara kapa sterilisera vore jag dig skulle jag ta henne till en annan veterinär som kastrerade henne på riktigt och tog ut även äggtsockar och livmoder - om inte annat så för att slippa komplikationer i form av livmoderinflammation. Det skulle nog också ha positiv inverkan på hennes beteende
 
Jag tycker det är mycket märkligt om din katt inte är kastrerad, jag trodde inte att veterinärer nånsin valde att inte kastrera utan bara kapa sterilisera vore jag dig skulle jag ta henne till en annan veterinär som kastrerade henne på riktigt och tog ut även äggtsockar och livmoder - om inte annat så för att slippa komplikationer i form av livmoderinflammation. Det skulle nog också ha positiv inverkan på hennes beteende
På hund tas det numera bort äggstockar utan att ta bort livmoder (på t ex Blå Stjärnan). Inga äggstockar 0=inga hormoner=ingen pyo.
 
Jag tycker det är mycket märkligt om din katt inte är kastrerad, jag trodde inte att veterinärer nånsin valde att inte kastrera utan bara kapa sterilisera vore jag dig skulle jag ta henne till en annan veterinär som kastrerade henne på riktigt och tog ut även äggtsockar och livmoder - om inte annat så för att slippa komplikationer i form av livmoderinflammation. Det skulle nog också ha positiv inverkan på hennes beteende

Kan ju faktiskt vara så som Mia_R skriver, att jag blandar ihop det. Det enda jag i nuläget vet är att livmodern finns kvar, för nu blev jag jätteosäker. Ska ringa till vet i morgon och be att få veta vad som står i journalen. Efter det, vet jag med säkerhet.
 
På hund tas det numera bort äggstockar utan att ta bort livmoder (på t ex Blå Stjärnan). Inga äggstockar 0=inga hormoner=ingen pyo.

Men....annan veterinär, som i tisdags opererade Myran, sa att det alltid finns en liten risk för pyo om livmodern finns kvar...
Pyon uppstår väl av bakterier som kommer in i livmodern, om jag förstått det rätt?
 
Har nu kollat upp det och det är äggstockarna som är bortplockade. Är det lika med kastration, alltså INTE sterilisering?
 
Har nu kollat upp det och det är äggstockarna som är bortplockade. Är det lika med kastration, alltså INTE sterilisering?
Per definition är det sterilisering o blir vanligare eftersom det kan utföras med titthålskirurgi o hundarna får inte heller pyo, eller högre risk för juvertumörer eftersom det inte produceras hormoner.
 
För sakens skull, dina katter verkar ha ett rejält hormon-knas. Blanda inte ihop det med dominans, det har inget med varandra att göra. Dominans sker nerifrån och upp, det är valpen, ungen som talar om för den dominante "du regerar fett".
En dominant individ behöver aldrig "bita sig fast i nån" det räcker med ett "ont öga" för att klargöra vem som står först i kön.
 
Per definition är det sterilisering o blir vanligare eftersom det kan utföras med titthålskirurgi o hundarna får inte heller pyo, eller högre risk för juvertumörer eftersom det inte produceras hormoner.
Nja, det är väl en kastrering, äggstockarna är ju bortplockade?
 
För sakens skull, dina katter verkar ha ett rejält hormon-knas. Blanda inte ihop det med dominans, det har inget med varandra att göra. Dominans sker nerifrån och upp, det är valpen, ungen som talar om för den dominante "du regerar fett".
En dominant individ behöver aldrig "bita sig fast i nån" det räcker med ett "ont öga" för att klargöra vem som står först i kön.

Men om det då är i äggstockarna som hormonerna produceras, då borde hon väl inte kunna ha hormonknas, om nu äggstockarna är bortplockade?
 
Ibland kan det finns små, små rester kvar och då finns det risk att hormonerna fortfarande spökar trots att katten är steril.
 
Men om det då är i äggstockarna som hormonerna produceras, då borde hon väl inte kunna ha hormonknas, om nu äggstockarna är bortplockade?
En hel del hormoner, även könshormoner, produceras i binjurarna. Om inte att så stresshormoner gör det definitivt. Så visst kan den ha "hormonknas" även om den är kastrerad.
 
Hmmm...så vad gör man åt detta knas då?
Kan man tänka att det kan gå över av sig själv? Finns det nåt typ av tillskott eller liknande som man kan ge för att få bort det? Eller måste jag lämna bort ena katterna?
Vet inte alls hur jag ska tänka eller göra just nu...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 595
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp