HJÄLP! Dominant katthona "betäcker" annan hona

Men....när Myran är instängd i sovrummet så är Humlan helt som vanligt. Inte alls ute efter att hitta Myran liksom. Tänker att hon kanske skulle leta efter henne då, om det nu är hormonerna som spökar? Eftersom hon ju både kan höra och lukta henne fortfarande.
Bara en tanke liksom...
 
Hmmm...så vad gör man åt detta knas då?
Kan man tänka att det kan gå över av sig själv? Finns det nåt typ av tillskott eller liknande som man kan ge för att få bort det? Eller måste jag lämna bort ena katterna?
Vet inte alls hur jag ska tänka eller göra just nu...
Jag vet inte om det fungerar, men prata med veterinär om att kolla hormonnivåerna till att börja med och sen ta det därifrån?
 
Lägger en länk på hur det kan se ut. Filmsnutten visar inte när hon går igång fullt ut, eftersom jag inte vågar utsätta Myran för det nu när hon är nyopererad. Men det visar i alla fall början till ett "överfall". Vad jag även märkt är att hon gärna biter henne i strupen oxå. Det som hon gör på filmen är som sagt väldigt milt. Om inte jag går in och avbryter så blir det brutalt hårdhänt, även om hon nog inte använder sina klor. Heller aldrig fräser eller morrar. Det är Myran som gör det, och jag förstår henne.


Har precis varit i kontakt med djursjukhuset och dom var lika villrådiga som jag.
Min Humla verkar vara "one of a kind" :-/
 
Lägger en länk på hur det kan se ut. Filmsnutten visar inte när hon går igång fullt ut, eftersom jag inte vågar utsätta Myran för det nu när hon är nyopererad. Men det visar i alla fall början till ett "överfall". Vad jag även märkt är att hon gärna biter henne i strupen oxå. Det som hon gör på filmen är som sagt väldigt milt. Om inte jag går in och avbryter så blir det brutalt hårdhänt, även om hon nog inte använder sina klor. Heller aldrig fräser eller morrar. Det är Myran som gör det, och jag förstår henne.


Har precis varit i kontakt med djursjukhuset och dom var lika villrådiga som jag.
Min Humla verkar vara "one of a kind" :-/
Vad tråkigt, jag hade kollat med ytterligare en vet för säkerhets skull. Det borde gå att påverka. Annars är jag böjd att hålla med, då blir det en ohållbar situation. Då skulle jag omplacera en av dem.
 
Mina hankatter gjorde så på varandra ibland. Alla kastrerade och inga honkatter i grannskapet. Den ena klev på och juckade jättelångsamt när den andra låg ner, den som låg brydde sig inte. Sen kunde den andra nästa dag ta strypgrepp och då blev det surt i några sekunder sen gick någon av dom. Så de gjorde ju båda såna saker på varandra.
Mina katter höll på så länge jag hade dom, 7-8 år. Men det var ju inte hela tiden och däremellan sov de bredvid varandra. Men några gånger i veckan såg jag det iaf.

Jag skulle nog försöka ha lite is i magen. När såret läkt kanske prova ge båda ett bad så de luktar lite lika? Ger det sig inte och är så intensivt så hade jag nog omplacerat den ena
 
UPDATE! Ifall någon undrar hur det gått :D

Humlan och Myran är nu syskon på riktigt :love: Humlan är, sedan någon dag tillbaka, inte längre "fixerad" vid Myran. Dom har sina lekstunder, brutala sådana (de är lika brutala båda två och båda verkar vilja ha det så), men däremellan är det tyst och lugnt, och jag kan äntligen SOVA :bow:
Humlan verkar inte längre ha behovet av att "bestiga" Myran :banana:

Även Myran har ändrat på sig och blivit tuffare. Många gånger så är det nu hon som startar lekarna och hon klamrar sig fast precis lika mycket vid Humlan som vice versa vid dessa tillfällen. Så just nu är de precis lika goa kålsupare :angel:

Idag var första dagen som jag testade att ha dem tillsammans under tiden jag var på jobbet. Båda två kom glatt och mötte mig i dörren när jag kom hem. När jag tidigare testat att ha dem tillsammans när jag är borta, har Myran varit injagad under soffan när jag kommit hem, men inte idag :banana:

Jag är verkligen så himla glad att det verkar ha löst sig. Om det berodde på Myrans kastrering, eller om de bara allmänt har gjort upp, vet jag inte. Och egentligen kvittar det i nuläget, så länge det fungerar och båda katterna trivs och tycker om varandra och tillvaron.

Tack till alla er som engagerat er :heart
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 693
Senast: Kaching
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 615
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 051
Senast: Migo
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp