Hjälp en nybörjare...!

Leeelot

Trådstartare
Har scannat bygdens höförsäljare inför flytt av häst (får köpa eget hö nu), tycker dock alla har ett högt energiinnehåll(?!), har matat in i foderstatsprogrammet o det är liksom 150% på energi.....Även proteinet är högt (men det kanske är ok?)
Har bara sett Eurofins foderanalyssvar, detta är från Blgg Agroxpertus och tycker inte det står helt klart om det är resultat på torrsubstans eller per kg/foder - någon som vet?
Tror dock det är på torrsubstans (Torrsubstansen är 86,1%)
Värdena är:
MJ 9,7
Smältb.Råprotein64
Kalcium 2,9
Fosfor: 2,7
Kalcium:2,9
Socker 83
Tankar om detta hö?

Det andra jag kan köpa är:
MJ 9,2 kg/foder
Protein 44 g/kg foder
övriga analyser finns,men jag har de inte....
Hästen är en maxad D-ponny, lite svårfödd så vill att hon ska kunna äta ganska mycket grovfoder.
 
Jag hade köpt det första, pga kvoten är bättre och protein är dyrt att fodra upp med kraftfoder ifall det skulle saknas. Har också svårfödd större ponny.

Men är inte superrutinerad foderväljare, @TinyWiny däremot brukar ha superkoll. :)
 
Med en svårfödd häst hade jag letat vidare om inget bättre finns så hade jag också valt nr 1.
 
Har scannat bygdens höförsäljare inför flytt av häst (får köpa eget hö nu), tycker dock alla har ett högt energiinnehåll(?!), har matat in i foderstatsprogrammet o det är liksom 150% på energi.....Även proteinet är högt (men det kanske är ok?)
Har bara sett Eurofins foderanalyssvar, detta är från Blgg Agroxpertus och tycker inte det står helt klart om det är resultat på torrsubstans eller per kg/foder - någon som vet?
Tror dock det är på torrsubstans (Torrsubstansen är 86,1%)
Värdena är:
MJ 9,7
Smältb.Råprotein64
Kalcium 2,9
Fosfor: 2,7
Kalcium:2,9
Socker 83
Tankar om detta hö?

Det andra jag kan köpa är:
MJ 9,2 kg/foder
Protein 44 g/kg foder
övriga analyser finns,men jag har de inte....
Hästen är en maxad D-ponny, lite svårfödd så vill att hon ska kunna äta ganska mycket grovfoder.
Om du har en häst som är ok med att äta lite havrehalm tex hade jag tagit hö nr 1 och blandat ut givan. Betfor skulle funka att komplettera med så den får lite trevligare foderstat, vilket är billigt också. Lite tråkigt att inte kunna äta så mkt hö bara, men är den svårfödd borde du kunna ge en hyffsat normal mängd.
 
Fast om ponnyn är lite svårfödd så kanske det inte gör så mycket om energin ligger högt. Det är ju ändå i slutänden inte foderstatsprogrammet som avgör om det blir för mycket energi, utan hur hästen svarar på foderstaten - går den upp eller ner i hull av den? Orkar den med det jobb den ska utföra?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 867
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp