Hjälp från er som lider av eller är insatts i depression önskas

Jag har levt nära psykisk ohälsa hela mitt liv. Mao, jag vet mycket väl vad psykisk ohälsa kan innebära så det kan du vänligen sluta försöka berätta för mig. Det tillför ändå ingenting. Och jag har aldrig nämnt någon grop. Jag har bara resonerar kring anhörigas roll i tillfrisknandet.
Jag håller ju med dig i vad du skriver?:o
Spann bara vidare, ursäkta :(
 
Jag tror att du och jag kanske sett folk som varit betydligt mer deppresiva än vad Grazing och Squie varit med om. Det finns ju så många olika nivåer inom depprissiviteten. Men det vet jag såklart inte.

Men snälla, nu är du ute på väldigt djupt vatten. Inget gott kan komma av att försöka förminska någon annans personliga upplevelser och försöka få någon slags tolkningsföreträde.
 
Men snälla, nu är du ute på väldigt djupt vatten. Inget gott kan komma av att försöka förminska någon annans personliga upplevelser och försöka få någon slags tolkningsföreträde.
Det har du hittat på, har aldrig förminskat någon. Tolkningsföreträde förstår jag inte alls varför jag skulle ha?
Visste dock att den kommentaren skulle komma men jag hade inte tid när jag skrev inlägget att skriva att jag självklart inte vill förminska någon. Deppressioner finns I många former, men också olika nivåer, hur man bemöter en person med mildare depression och en med grov depression är jätteolika, oftast.
Det stycket jag citerade Grazing I början gäller allt jag skriver I tråden, trodde inte det skulle behöva upprepas.
Du verkar vilja hugga på mig oavsett vad det handlar om och jag vet inte vad jag gjort för art reta upp dig?:confused:
 
Det har du hittat på, har aldrig förminskat någon. Tolkningsföreträde förstår jag inte alls varför jag skulle ha?
Visste dock att den kommentaren skulle komma men jag hade inte tid när jag skrev inlägget att skriva att jag självklart inte vill förminska någon. Deppressioner finns I många former, men också olika nivåer, hur man bemöter en person med mildare depression och en med grov depression är jätteolika, oftast.
Det stycket jag citerade Grazing I början gäller allt jag skriver I tråden, trodde inte det skulle behöva upprepas.
Du verkar vilja hugga på mig oavsett vad det handlar om och jag vet inte vad jag gjort för art reta upp dig?:confused:

Jag skulle nog säga att det är förminskande mot både @Grazing och @Squie att anta att era olika förhållningssätt beror på att de kanske inte har erfarenheter (och därmed kunskap om) av "grov depression" som du har. Jag tror dessutom att de flesta är medvetna om skillnaderna mellan en mildare depression och en svår, men att det finns olika syn på hur man bäst bör bemöta det.

Och det här blir ju lite OT, men jag har inte bara huggit på dig ;) Minns bland annat en tråd om sociala förväntningar på att man ska äta tillsammans med folk där vi tyckte likadant. Men du har rätt i att jag vid flertalet tillfällen luftat en annan åsikt än den du återgett. I det här fallet tyckte jag att det lät lite väl trubbigt.
 
Jag skulle nog säga att det är förminskande mot både @Grazing och @Squie att anta att era olika förhållningssätt beror på att de kanske inte har erfarenheter (och därmed kunskap om) av "grov depression" som du har. Jag tror dessutom att de flesta är medvetna om skillnaderna mellan en mildare depression och en svår, men att det finns olika syn på hur man bäst bör bemöta det.

Och det här blir ju lite OT, men jag har inte bara huggit på dig ;) Minns bland annat en tråd om sociala förväntningar på att man ska äta tillsammans med folk där vi tyckte likadant. Men du har rätt i att jag vid flertalet tillfällen luftat en annan åsikt än den du återgett. I det här fallet tyckte jag att det lät lite väl trubbigt.
Jag trodde jag klargjorde I förra inlägget att det inte var menat som förminskande. Det är väl knappast mer prestigefyllt att ha erfarenhet av grövre depression. Jag förstår faktiskt inte alls varför du tror det?
Jag disskuterar gärna med dig med då måste du sluta lägga ord I munnen på mig, jag är rätt säker på att du vet precis vad jag menat med mina inlägg med du valt att tolka det långt från sanningen.
Det blir rätt tröttsamt att behöva skriva I varje inlägg att jag, precis som squie och Grazing pratar om min personliga upplevelse. Och att vad jag skriver självklart inte gäller för alla med deppression.
Som sagt, disskuterar gärna men läs vad jag faktiskt skriver.
 
Jag trodde jag klargjorde I förra inlägget att det inte var menat som förminskande. Det är väl knappast mer prestigefyllt att ha erfarenhet av grövre depression. Jag förstår faktiskt inte alls varför du tror det?
Jag disskuterar gärna med dig med då måste du sluta lägga ord I munnen på mig, jag är rätt säker på att du vet precis vad jag menat med mina inlägg med du valt att tolka det långt från sanningen.
Det blir rätt tröttsamt att behöva skriva I varje inlägg att jag, precis som squie och Grazing pratar om min personliga upplevelse. Och att vad jag skriver självklart inte gäller för alla med deppression.
Som sagt, disskuterar gärna men läs vad jag faktiskt skriver.

Nej, det är inte prestigefyllt. Och det var inte menat att lägga ord i munnen på dig, utan att förtydliga hur det kan tolkas. Men nu kapar vi inte tråden mer.
 
Att följa med någon är jättebra, det gör jag också om jag får. Det är jättebra att dra ut deppade ur huset/rummet, få solsken osv.

Det hjälpte mig mycket att ha hund, hunden måste ut oavsett hur jävla skit livet än är för mig.

Dock tror jag inte dra ut metoden hjälper på de som ''gett upp'' eller blivit ''bekväma'' tyvärr.
Tror jag kan klassa mig till att ha ganska djup depressioner emellanåt faktiskt. Väldigt djup, för mig fungerade det ändå att någon drog med mig ut. Även om det inte direkt var så att jag jublade av det då. Men med kombination av annan hjälp så hjälpte det.
 
Tror jag kan klassa mig till att ha ganska djup depressioner emellanåt faktiskt. Väldigt djup, för mig fungerade det ändå att någon drog med mig ut. Även om det inte direkt var så att jag jublade av det då. Men med kombination av annan hjälp så hjälpte det.
Det är jättebra att du och dina nära funnit något som hjälper just dig, oavsett djupet på deppresionen.

Det är absolut inte meningen att ''klassa'' folk i vilken typ av depp eller vilket djup personen har i sin deppression, det finns ingen prestige i att ha en djup depp eller känna någon med mycket grov deppression, det var inte så jag menade:)
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: tanten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp