Hjälp!! HALT HÄST

noapoa

Trådstartare
Jag behöver verkligen hjälp och råd samt tips!
Jag har en 17 årig hopphäst som för några dagar sedan var halt när jag skulle börja rida honom, då hade han vilat efter en tävling i ca 3-4 dagar. Han hade också ett trampsår på ena ballen där han ömmade mycket. Och de va de benet han kändes halt på. Dagen efter så var han väldigt halt på andra benet, kunde knappt gå och absolut inte vända sig på en volt då han fick stappla sig fram. Tog då ut distriktsveterinären som kände liiiite puls i båda frambenen, men ingen värme eller svullnad. Han reagerar heller ingenting när hon tryckte igenom hela benet. Han fick en spruta i ett blodkärl på halsen, samt butta i påse 3ggr och dagen i 4 dagar, dagen efter va han bättre, och nu har jag 1,5 dag kvar på buttan och han haltar mycket i traven men inte alls i skritten typ, men han ser att han har lite svårt att vända snabbt. Jag tyckte de blev lite bättre när jag gick med honom när han hade som ondast. Han har haft en sträckning i den bogen för något år sedan. Han har också haft hovledsinflammation i båda fram för något år sedan men gick över med metacam men va inte halt då förutom på ett visst böjprov. Men nu är han ordentligt halt men har blivit mkt bättre. Han är inte varm och svullen utan jätte fin i bilen och äter jätte bra och ser mkt piggare ut. Har haft svårt att få i honom buttan så han har inte alltid fått i sig hela dosen.
Vad tror ni de kan vara? Behöver all hjälp, jag vägrar ta bort min häst då han älskar att leva och jag älskar honom mer än någonting annat. Han ska pensioneras men får inte ha ont!
OBS, vi ska till veterinären i veckan efter påsken.
Han står i sjukhage nu och box på natten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 701
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp