Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

X

xAmberx

Hej, Jag är en tjej på 14 år som har ridit sen jag var ca 8år. Jag vill så gärna skaffa häst och min mamma och jag funderar på det. Men jag är osäker på om jag klarar av det! Det känns som att allt kommer gå åt skogen att jag inte klarar av det helt enkelt. Fast ändå känns det som att jag kan ju detta!
Tror du att jag klarar av att skaffa häst?
Detta kan jag typ.

Jag kan fodra, rida, rykta, visitera m.m, och vetrinär m.m kommer mamma hjälpa mig med, men hon kan ju inte göra allt.
Vad mer är det man behöver kunna "typ"?
Jag kan ju såklart mkt mer, men jag vet inte riktigt ifall jag kan allt, och det är ju inte så kul om man har köpt en egen häst och sen så kan man inget, så jag funderar på att skaffa foderhäst, men det är ju fortfarande en egenhäst!
Snälla hjälp mig och svara på min fråga! Klarar jag av en egen häst?

Ps: Jag vet inte riktigt ifall jag la in denna på rätt "forum"

Kram Linda!
:heart :bow:
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Om du är osäker så är det kanske bättre att vänta, det är ju trots allt livs levande individer vi pratar om, så det är ju onödigt att köpa om man inte är säker på att det funkar.
Bli medryttare eller nåt ett tag först kanske? :)

/Marina
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Jo, jag är skötare nu och har varit det i snart ett år. Men asså det känns som att jag skulle klara av en häst, men ändå känns det som att jag inte kan allt man behöver kunna. Vad tycker du att man ska kunna för att skaffa häst? :)
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Jo, jag är skötare nu och har varit det i snart ett år. Men asså det känns som att jag skulle klara av en häst, men ändå känns det som att jag inte kan allt man behöver kunna. Vad tycker du att man ska kunna för att skaffa häst? :)
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Kunna o kunna, de viktiga är väl att du känner att du kan tillräckligt för att klara av alla situationer, både vardagliga och inte vardagliga.
Man lär sig ju nya saker hela tiden i livet med hästar, men du ska ju inte stå handfallen om tex något inte är som det brukar.
Eftersom du känner att du inte kan tillräckligt så bör du kanske vänta ett tag till och lära dig mer, du är trots allt bara fjorton, du hinner skaffa häst ;)

/Marina
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Okej, :)
Tack, men jag läser väldigt mkt fakta böcker och är i ett stall och håller på med min sköthäst 4 dagar i veckan så jag lär min ganska mycket då. Och jag och min mamma tänkte fråga ifall jag får bli "fodervärd" på min sköthäst fast ha kvar henne i det stallet för där finns det jämt folk man kan fråga, Tack

/Linda :)
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Kan du inte hyra häst under ett år från nåt ridläger, många brukar ju hyra ut hästar över vinterhalvåret.

Så fick jag göra för mina förräldrar ville se om jag skulle klara det innan vi köpte häst. OM jag skulle orka/vilja vara i stallet varje dag för att mocka och sköta och rida. Även vid snöstorm eller hällregn, julafton osv..

Samtidigt klara av skolan och ha ett socialt umgänge med kompisar.

Hästen stallade vi in hos min kompis som hennes familj hade egna hästar. Så det fanns alltid någon att fråga om jag var osäker. (mina förräldrar är helt hästokunniga).

Så min kompis förräldrar bidrog till mycket som att fixa en hovslagare till mig (hästen). Vilka nödnummer man bör ha nedskrivna, lärde mig vilka tider som gällde med fodringar och in/uttag osv...

Hästen jag hyrde var en supersnäll och okomplicerad D-ponny som varit på ridskola två vintersäsongerna innan och ridläger på somrarna..


Och när de 8-9 månaderna med ponnyn var slut ville jag fortfarande hålla på med hästar :)

Men det var faktiskt ett bra sätt att lära sig på. Jag vet flera med ej tillräcklig egen kunskap som skaffat häst men som stallat upp den där man får hjälp av stallägaren om man undrar något. Även har stallägaren hållit lektioner på en del stall osv...

Det är skönt att man kan lämna tillbaka hästen OM det inte skulle fungera också, eller ev. få byta häst om man inte passar ihop.

Viktigt är kontrakt där allt står, se till att hästen har en gällande försäkring och gör upp vem som betalar vad om något skulle hända.
Även att ni får lämna tillbaka hästen med x veckors uppsägningstid om det skulle vara så...


Lycka till! Glöm inte att det ska vara KUL att ha häst!


Tillägg: Läste nu att du är skötare på häst 4dgr/vecka... Ta en funderar på hur det skulle vara att vara i stallet och sköta den som du gör nu 7dgr/vecka
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Hmm.. det låter som ett jätte bra alternativ!
jag ska verkligen kolla upp det där, jo för min kompis har haft hästar sen hon var liten och hon bor bara några kilometer ifrån mig och vi hade tänkt att jag kunde ha min häst hos henne isf, Tack så jätte mycket!
Jag kan ju skicka sen hur det gick med det där ifall du vill ;)
Tack!
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

ja jag vill jättegärna höra hur det går sen!

Som sagt, sålänge du har den uppstallad på ett ställe där du får hjälp och känner att du kan fråga om det är något så brukar det gå bra!
Jag hade helinackordering förutom mockning. Men in och utsläpp och sådant skötte alltid förräldrarna men jag och min kompis hjälpte ju till eller tog hand helt om det också om vi var där.

Och man lär sig massor av att ha egen häst, och framförallt kanske planering, hur man lägger upp en dag med skola/jobb, häst, familj, vänner osv... :)

Jag var 12 år när vi hyrde ponnyn och 13 år när vi lämnade tillbaka den till ridlägret igen.
Idag är jag 22 år och haft egen häst sedan jag var 13 :)

Tänk på att det är en del pengar också, så att dina förräldrar är medvetna om det. Jag började betala för min häst själv när jag var 19 och skaffade mitt första riktiga jobb. Jag har supersnälla förräldrar som alltid ställt upp för mig men ändå pushat för att jag ska klara mig själv.

Lycka till :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Jag var 13 år då jag fick min första foderhäst (heltidsfoder). Jag hade ridit i drygt 7 år och hade hästen på en ridskola där det fanns ridlärare och privathästägare så att man alltid hade folk att fråga. Jag har aldrig lärt mig så mycket som då jag fick egen häst, men det är mkt tack vare att det alltid funnits folk att fråga. Det viktigaste när man skaffar häst tycker jag är att man är ödmjuk, alltid vill lära sig mer och att man är van att vara i stallet dagligen. För när man går i högstadiet som du gör är det skillnad på att vara nån gng/vecka och att måsta vara där varje dag året runt. Jag hade aldrig några problem med det men andra ponnytjejer tyckte tex att det var roligare att springa efter killar än att ta hand om sina hästar några av veckans dagar. Det funkar inte då, man måste vara tillräckligt mogen för att veta sitt ansvar oavsett om annat lockar.
Det är alltid bra att ha en foderhäst innan man skaffar en helt egen, då får man liksom prova på det på heltid och med alla kostnader det innebär samtidigt som man förhoppningsvis har så bra kontakt med ägaren att man kan återlämna hästen om det nu inte alls fungerar. Att ta en häst man redan känner och vet att man passar med tycker jag är det bästa alternativet, om jag förstått det rätt så funderar du ju på det...
Se till att du får stallplats i ett stall där det finns kunnigt folk, det är A och O. Nåt man sällan tänker på innan man skaffar häst är allt runtikring den dagliga skötseln, tex vart man får tag i bra hovslagare, foder etc. Det är sådant man ska veta innan man hämtar hästen, om man nu inte står i ett stall där sådant finns automatiskt.

Om din mamma är hästvan tror jag inte det blir några problem för dig om du stämmer in på det jag skrivit om tidigare. Mina föräldrar har aldrig kunnat något om hästar, men de har alltid varit ödmjuka och tagit reda på saker och alltid rådfrågat folk som kan. Det är enligt mig ett krav att ens föräldrar är så om man ska skaffa häst i den åldern du är, för då klarar man inte allt själv. Dessutom ska föräldrarna vara insatta i vad det kostar med en häst samt prioritera att betala vad det kostar när det krävs extrautgifter, annars kan det bli problem - det är många år tills du själv kan försörja dig och hästen.

Detta är mina åsikter om vad som är viktigt innan man tar steget till egen häst. Man blir aldrig fullärd som hästmänniska, men är man ödmjuk kommer man väldigt långt. Därmed inte sagt att man inte behöver kunna så mkt innan man skaffar häst - jag vet inget värre än okunnigt folk som köper häst och sedan står handfallna så fort något händer eftersom de trodde att det bara var att komma och rida varje dag och att det alltid är roligt. Det är inte alltid roligt att ha häst, det ska man ha klart för sig, men är man inställd på att det är bra och dåliga perioder för alla hästägare så blir man inte så chockad den dagen det dyker upp oväntade grejjer.
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Ja, det låter ju som om du har rätt för i min ridskola där jag har min sköthäst är det alltid tjejer i 14-15 års åldern som bara håller på med sina telefoner och ringer och pratar med killar och inte bryr sig om sina hästar, så hästarna ligger i andra hand. Och jag vill ju verkligen detta, men ett av dem större problemen är att det är en bit att åka, och det kostar ju jätte mkt att åka fram och tillbaka varje dag.
Så vi letar efter ett stall som ligger ganska nära oss, men annars fixar vi det på ett annat sätt.
Tack så jätte mycket! :)
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Svårt att veta när man inte känner dig men lite tips kan man ju alltid skriva:)

Du skriver att du kan fodra,rida osv men du får gärna precisera det lite.

Med fodra tex, menar du blanda i ordning och hälla i krubban eller vet
du vilka fodersorter som finns? Kan du räkna ut en ordentlig foderstat för just den enskilda hästen, så den får allt den behöver?
Vet du hur och varför man bör göra en höanalys och vilka foder som måste blötas en viss tid före fodring? (betfor tex, och varför det måste det)
Att äpplen bör delas på innan hästen får dem så den inte sväljer det helt?

Likaså med ridning, är det då sitta kvar i alla gångarter eller rida hästen i en-för den individen-ändamånsenlig (fasen vad avancerat språk det var idag då:crazy:) form? Vet du varför den behöver ridas så och att formen varierar beroende på häst, ålder, utbildningsståndpunkt osv?

Vad gör du om hästen skadar sig på något sätt, får kolik, fång eller blir sjuk på annat sätt? Har du koll på vilka sukdomar som finns och vilka skador dem kan få?
Självklart kan ingen kunna alla sjukdomar och skador men dem vanligaste är bra att känna till.

Viktigt är också att veta hur betessläpp går till. Alltså att man vänjer hästen succesivt vid gräset för att undvika fång osv. Det vet du säkert redan men skriver det ändå.

Det är också stor skillnad (oftast) att rida privathäst och ridskolehäst.
Men du har en sund inställning tycker jag och jag tror att med kunnigt folk omkring dig som kan tipsa och hjälpa vid behov så kan det säkert funka bra.

Jösses det här inlägget blev värsta utfrågningen.:D
Var inte ritkgit meningen. Bara blev så:o
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Är ju lite svårt att bedöma, men jag tror ofta att man tror att man kan mer än vad man gör... Så var det när jag köpte häst, ridning och sånt var aldrig något problem, inte heller att ta hand om hästen med sår och sånt, men foder kunde jag typ ingenting om, så hästen fick proteinbrist, fast vi hade fått hjälp att räkna ut en foderstat, men det räckte ju inte för han. Iaf så har jag lärt mej mkt mer om foder nu. Håller nu på och leta efter en ny häst och känner att man kan betydligt mer, bara om det här om vad man ska kolla på när man köper dom. Men vi hade hästen i ett stall, med andra äldre hästkunnig (var 16 när vi köpte hästen) så det fanns alltid folk att fråga om det skulle vara något. Men jag hade innan varit halvfodervärd/medryttare i 2år. Och det lärde man sej mkt mer på än på ridskolan. Du kanske ska börja med medryttare ett tag och se om du klarar det ? Beror ju även på hur hästkunnig din mamma är.
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Haha, tack så jätte mkt, det gör inget ;)

Jo, jag kan ju dem flesta fodersorter men ifall jag t.ex köper en häst. Säger inte ägaren vad den ska ha att äta? Och jo, jag visste att man blötte upp betfor, det sväller väl annars i magen på hästen?
Jag vet varför man gör höanalys för att man ska kolla att höet är bra kvalité och inte har mögel m.m i sig. Men jag vet inte hur man gör det. Jag kan rida, jag kan ju dressyr *inte sådär jätte bra* men kan ju skänkelvikningar och sådant där smått. Och hoppning har jag precis börjat med och tkr att det är jätte kul så det är nog ngt jag kommer att fortsätta med. Jag kan galoppera, trava, skritta själv och tycker inte att det är något svårt med det. Och jag kan rida ut själv, Men jag är inte sådär bra på att komma på vad man ska göra på en ridlektion. För jag rider ibland själv på min sköthäst. Men jag vet inte "hur" jag ska rida. För på ett ridpass i en ridskola säger ju ridläraren allt. Men det kanske tar ett tag att lära sig det... ;)

Jag har varit skötare på en annan häst innan. Fast han var mer som min. För jag fodrade honom osv, men det var jätte länge sen. Och han var en riktig buse, han ÄLSKADE att bocka av mig och bara tvärstanna i galoppen när man red ut *riktigt snabbt*. Men tillslut så blev jag förstor för honom.

Det känns som att jag skulle klara av en egen häst för jag har massa hästkunniga personer i stallet isåfall och massa kompisar som har häst, Och jag läste på lite om sjukdomar t.ex kolik m.m.
Och min förra sköthäst fick jämt kolik på vintern men det skötte hans riktiga ägare om. Men jag vet symptomen och jag vet hur man ser fång m.m

Ja.. vad tycker du jag ska kunna mer? :p
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Jaa, och min mamma är inte jätte häst kunnig. För det var nog 30år sedan hon hade häst, men lite minns hon ju. Och hon ska kanske börja rida så det blir nog lite bättre då :)
Ja, jag ska kolla upp det där med medryttare, vet du hur man gör det?
Jag vet ju hur, men det är inte så många som vill det i mitt stall.

/ Linda :)
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

hmm okej, ja det brukar ju finnas annonser på olika hästannonssidor. Eller om man känner någon.
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Analysera höet gör du genom att ta några strån (helst strån från flera balar på en gång) och skicka iväg. Lite osäker på var dock. Minnet är inte så bra haha.

Dels för mögelkoll ja men också för att du ska veta exakt vad det innehåller. Hur mycket näring, vätska (man mäter torrsubstansen), mineraler m.m.
Så du vet hur mycket din häst får i sig. Utan det kan du inte räkna ut en korrekt foderstat. Du måste ha analysen och jämföra med så du ser vad din häst ska ha för foder.

Jo oftast talar ju säljaren om det men du kan ändå behöva ändra.
Hästen kanske jobbar mer/mindre hos dig och behöver ändra mängden kraftfoder. Den kanske blir sjuk och behöver äta upp sig.
Eller du får ge något extra vitamin el mineraltillskott.

Bästa sättet att lära sig rida rätt är att rida för en tränare.
Helst själv så tränaren bara har dig och din häst att fokusera på.
Det tar alltid ett tag att rida in sig och lära känna en ny häst.

Ang formen så måste hästen jobbas rätt för att hålla.
En häst bär det mesta av sin vikt på framdelen.
Det fungerar bra så länge det bara är hästen, men med ryttare på blir det extra vikt att bära upp. Det sliter då på frambenen som inte alls är byggda för att hålla upp så mycket vikt. Det blir tillslut förslitningsskador i benen. Senskador tex.

Därför måste man rida hästen så den lägger över mer vikt på bakbenen istället. Dem är byggda på ett annat sätt och kan bära upp hela ekipaget bättre eftersom hästen kan vinkla i hasleden och sätta in bakbenen längre under sig.

Det som händer då när hästen jobbar rätt är att den höjer upp ryggen och bildar som en brygga mellan fram och bakdel. Du sitter på musklerna istället för direkt på skelettet. Den vinklar om sitt bäcken och sätter som sagt bakbenen längre in under sig. Hals och nacke hamnar då där det ska vara sas. Så formen har ingenting med nackens placering och göra. Den hamnar rätt när kroppen jobbar rätt.

Sedan varierar formen under passet också. Lång och låg i uppvärmning och nedvarvning. beror på hur musklad och utbildad hästen är också.
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Ja, okej. Tack så jätte mycket!
Jag hoppas att det kmr gå bra nu :)
ifall du vill kan jag ju skicka sen hur det gick med det där ;)
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Nu utgår jag från det du förklarat hittills om dina kunskaper.

Jag skulle först och främst rekommendera dig att skaffa en foderhäst.
Den kan du alltid lämna tillbaka om du känner att du inte är redo. Men om du vill skaffa egen häst så ska du ha den i ett stall där du kan vända dig till en hästkunnig människa som kan svara på alla dina frågor (obs! samma sak gäller foderhäst! Du måste ha den i ett stall med någon du kan fråga saker).

Det är INTE lätt att äga häst! Speciellt inte om man inte har någon annan som engagerar sig i hästen och som vet hur det ska gå till. Det kan komma jättemånga oförutsedda situationer som du måste veta hur du ska hantera de, och om du inte kan så MÅSTE du ha någon som hjälper dig och som vet vad de håller på med.
För dig verkar det nästan som att en tränare är obligatorisk. Att galoppera, skritta och trava räcker inte- du måste kunna RIDA hästen på ett bra sätt för att inte slita ut den eller orsaka skador. Du måste också veta hur länge du ska värma upp, hur du ska värma upp, hur du ska lägga upp ett ridpass och hur du ska rida hästen när komplikationer uppstår.

När det gäller foderstaten så måste du kunna fråga någon. Den tidigare ägaren behöver inte alls ha kunnat sådant själv och du kan inte lita på att det är det bästa för din häst. Dessutom så kanske du rider annorlunda, hästen kanske blir halt/sjuk och får vila etc. och då måste du veta hur du ska ändra på foderstaten för att hästen ska må bra.

Jag kan berätta för dig att äga en helt egen häst är en av de mest läskiga sakerna som finns men även det mest underbara! En egen häst ansvarar du över och du måste ta hand om. Om du nu väljer att köpa häst/skaffa foderhäst så har jag ett gott råd: LÄS LÄS LÄS. Läs allting du får tag i och bygg upp din kunskap så gott du kan. Men glöm inte att vara källkritisk och lita på din magkänsla ibland också.
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Tänk på att verkligen pratar igenom med din mamma så hon är medveten om att hästar är dyrt.
Det är svårt att veta innan man skaffat sig en häst vilka kostnader det kan komma upp i.
Bara stallhyra, foder, försäkring och hovslagare kostar en rätt stor summa varje månad.
Om hästen ex bygger om sig och måste byta sadel så kan även det bli en ganska stor summa pengar.
Sen om hästen blir sjuk måste ni ha pengar på kontot för att kunna besöka kliniken om det krävs - det är ju inget man kan avvakta med för att man inte har pengar just då.
Jag har lagt ut i runda slängar 20.000 sen maj på min häst i vet. kostnader (inkl bensin & medicin) och hon är ännu inte frisk.
Se till att ha en hög vet. vårds del i försäkringen!!! :p

Sen om du skaffar häst så måste du vara helt säker på att folk i stallet du ska stå i HAR stor kunskap (Och inte bara säger det :grin: ) och verkligen är redo att ställa upp för dig om du får något problem med hästen.

Och viktigt : När(Om) du ska kolla på en häst, ta med dig en hästkunnig människa som kan ge förslag & även kolla igenom hästen osv så du inte köper på dig problem. Det ska ju vara kul att få sin första häst :)

Fast det bästa är eg. som några skrivit att du hyr en häst ett tag, eller är medryttare några dagar i veckan så du verkligen vet vad som krävs och så du ser att du orkar med skola osv. Du kan ju alltid fråga din ridlärare om hon vet någon häst som ska hyras ut eller liknande.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 562
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 742
Senast: Sootie
·
Hästvård jag ska skaffa foderhäst och den jag är intresserad av har inte blivit maskkollad på ett tag enligt ägare. hästen är också extremt...
Svar
1
· Visningar
546
Senast: Madick
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp