Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Skriv gärna hur det går:)
Skaffar du häst är bilder ett måste;)
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Okej, jo jag vet ungefär hur man ska värma upp m.m men ifall jag skaffar häst lr foderhäst så ska jag rida för tränare 2 ggr i veckan tror jag för det kommer en till den ridskolan. Jo jag kan alltid fråga någon för det är fullt med folk i mitt stall som är jätte hästkunniga. Min mamma ska börja rida och läsa massa fakta böcker m.m så det blir nog lite lättare då. Men hur ska man veta hur mycket foder och vad den ska ha för foder?
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

haha, jadå :)
men vi ska nog skaffa foderhäst eller så ska jag bli medryttare! :)
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

det är just därför du ska ha höanalys så du kan räkna ut (mycket räkna blir det) exakt mängd och rätt typ av foder och ev tillskott.
Man får kolla vad olika fodersorter har för inehåll.
Finns tabeller och listor hos tex krafft.se
Be tex vet om hjälp.
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Det kan ju vara bra om du provar att ha foderhäst ett tag så märker du ju hur det går. ^^
 
Sv: Hjälp! Kan jag skaffa häst?!

Kan du inte hyra häst under ett år från nåt ridläger, många brukar ju hyra ut hästar över vinterhalvåret.

Så fick jag göra för mina förräldrar ville se om jag skulle klara det innan vi köpte häst. OM jag skulle orka/vilja vara i stallet varje dag för att mocka och sköta och rida. Även vid snöstorm eller hällregn, julafton osv..

Samtidigt klara av skolan och ha ett socialt umgänge med kompisar.

Hästen stallade vi in hos min kompis som hennes familj hade egna hästar. Så det fanns alltid någon att fråga om jag var osäker. (mina förräldrar är helt hästokunniga).

Så min kompis förräldrar bidrog till mycket som att fixa en hovslagare till mig (hästen). Vilka nödnummer man bör ha nedskrivna, lärde mig vilka tider som gällde med fodringar och in/uttag osv...

Hästen jag hyrde var en supersnäll och okomplicerad D-ponny som varit på ridskola två vintersäsongerna innan och ridläger på somrarna..


Och när de 8-9 månaderna med ponnyn var slut ville jag fortfarande hålla på med hästar :)

Men det var faktiskt ett bra sätt att lära sig på. Jag vet flera med ej tillräcklig egen kunskap som skaffat häst men som stallat upp den där man får hjälp av stallägaren om man undrar något. Även har stallägaren hållit lektioner på en del stall osv...

Det är skönt att man kan lämna tillbaka hästen OM det inte skulle fungera också, eller ev. få byta häst om man inte passar ihop.

Viktigt är kontrakt där allt står, se till att hästen har en gällande försäkring och gör upp vem som betalar vad om något skulle hända.
Även att ni får lämna tillbaka hästen med x veckors uppsägningstid om det skulle vara så...


Lycka till! Glöm inte att det ska vara KUL att ha häst!


Tillägg: Läste nu att du är skötare på häst 4dgr/vecka... Ta en funderar på hur det skulle vara att vara i stallet och sköta den som du gör nu 7dgr/vecka

Jättebra tips det där! jag ska själv skaffa häst nästa år! man kanske ska testa hur det är först!
 

Liknande trådar

Hästvård jag ska skaffa foderhäst och den jag är intresserad av har inte blivit maskkollad på ett tag enligt ägare. hästen är också extremt...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Madick
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 857
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp