HJÄLP - kliar sönder sig!!

Mahonia

Trådstartare
Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som att det fanns en krusta över den. Pillade bort krustan och tvättade med vatten. Trodde det kanske hade uppkommit av lek med andra katten.

I söndags bokade jag tid till veterinär (tid idag) för ena ögat som jag var lite tveksam över, då hon i april hade en infektion i det.

Från söndag till onsdag (idag) började det sen helt plötsligt komma fler krustor lite här och där. Mest runt öron, i nacken, på skulderbladen och på magen. Hon är inte helt täckt av dom men dom har verkligen "förökat" sig på kort tid (2-3 dagar).

Var på det bokade veterinärbesöket idag (hade informerat om att det nu handlade mer om hudproblem än öga).

Nu till saken: jag är jättekluven. Känner mig inte helt säker på besöket. Vet inspekterade krustorna, tittade i ögon, öron, mun osv. Hon sa att första steget i en allergiutredning är att utesluta ex öronskabb och andra parasiter. Katten var inte överdrivet "smutsig" i öronen även om det fanns lite smuts/vax/något. Lite röd längst in i örat men vet tyckte inte det var särskilt mycket.

Hon skrev ut sån där spot on-sak mot öronskabb och andra parasiter (kommer så klart inte på vad det heter just nu, men receptbelagt som man droppar en gång i nacken).
Inget prov/utstryk gjordes för att se om katten hade skabb, svamp i öron eller liknade. Borde man inte göra det först?? Inget skrapprov på krustorna gjordes. Vet tyckte katten skulle behandlas med spot on-saken om ifall att. Min känsla är att det inte kommer bli så bra att droppa på det i nacken där hon har krustorna. Har bara en bad feeling men så klart får jag ju göra det om det är enda sättet att gå till väga.

OM det nu skulle vara ex öronskabb som börjar krypa ut ur öronen (som hon sa att de kunde göra), borde inte min andra katt oxå ha det då??

Jag frågade om de där skabben kunde krypa ända ner på magen, där katten har krustor oxå. Nej, sa veterinären.... Känns det verkligen som öronskabb då?

Känner mig som sagt inte helt bekväm med besöket, men som det dumma nöt jag är så kom jag inte på dessa frågor under undersökningen.

Någon här som har katt med hudproblem/allergi och kan berätta om sina erfarenheter?

Ska jag ringa försäkringsbolaget och förklara min känsla för deras veterinär, så att dom förhoppningsvis kan gå med på en second oppinon av annan veterinär? Eller är hela denna proceduren helt normal? Själv misstänker jag foderallergi, men jag är ju inte veterinär...

Fråga gärna om ni undrar något, jag har säkert glömt beskriva hälften...
Tacksam för hjälp!
 
Jag har mångårig erf av katt med allergi . Vad är det du undrar om lite mer specifikt så ska jag försöka svara :)

Allergi på katt (och hund) är tyvärr oerhört "brett" i det att det kan bero på så otroligt många saker och att få en exakt diagnos på vad exakt som orsakar symptomen är komplicerat och kräver otroligt mycket utredningar .
Inte sällan landar man i (ffa på en lite äldre medelålders katt) i att inte utreda exakt vad allergin kan tänkas bestå av - kan vara dammkvalster tex, och istället låta katten stå på symtomhämmande medicin.

Din veterinär har rätt i att utesluta skabb eller annat misstänkt som första steg men förfaringssättet låter lite udda om du även har fler katter .
Utöver det så stämmer det att nästa steg är att sätta katten på foderallergi test som första steg. Det är en procedur som kräver tid - ofta ett par månader .
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Övr. Katt Är det någon som har koll på vad som händer om en säljare/uppfödare får information som gör att denna inte vill genomföra köpet och en...
Svar
4
· Visningar
1 308
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 371
Katthälsa Hej! Min katt Freja utreds just nu för allergi. Har en bra dialog med vet. Hon har lämnat två blodprover, ett för foder och ett för...
Svar
10
· Visningar
1 106
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp