Hjälp! Krånglade bromsar på släp..

CarolineEJanze

Trådstartare
Hej på er!

Köpte en Värmlandsvagn tidigare i vår. På besiktningen fick den anmärkning på ojämn bromsverkan, påskjutsreserv kort och en lampa som var ur funktion. Den lämnades in på en bilverkstad här i stan som gav en offert på 6500kr. Till saken hör att förra ägaren skulle stå för det som blev på besiktningen. Vi tyckte båda att det lät väldigt dyrt och hörde med en annan verkstad som i sin tur sa att det bara var några enkla justeringar.
Släpen flyttades från verkstad 1 till verkstad 2, varpå de fixade den relativt snabbt till en kostnad av 2400kr. Det som justerades var påskjutsreserven, bromsbackar, släpvagnskontakten och lampan.

Nu till problemet, släpen går inte att backa öht. Påskjutaren går i botten och rör sig inte ur fläcken, hur kan det komma sig?!
 
Inget ovanligt. Lyckade med det när jag kört längs in på min egen gård utan möjlighet att köra fram. Fick ringa verkstaden som fick komma ut till mig och fixa på plats.
 
Tyvärr är det alltför många bilverkstäder som inte klarar av att justera bromsar på släp. Vi har också märkt detta vid många tillfällen.
 
Haft precis samma problem med att släpet efter justering hos vanlig bilverkstad bara nyper direkt när man ska backa.

Lämna in på en släpvagnsverkstad är mitt tips. Eller till en kunnig pappa - vilket jag gjorde ;)
 
Nu är släpen inlämnad ännu en gång. De på verkstaden sade sig hade backat med den, men jag fick visa dem på "hästtjejsviset" ;) dvs man fegbackar ju inte när man inte har häst i släpen! Påskjutaren gick i botten precis som jag hade beskrivit, och de konstaterade att gasfjädern var slut. Så tredje gången gillt!
Den gick dock igenom besiktningen UA, men där kollar de ju aldrig om den går att backa :)
 
Tyvärr ett standardfel på Värmlandsvagnen :( Bytte bort min då jag fick 2:or på bromsarna varje besiktning. Gick inte att backa med häst eller storbal i om man inte justerade ut bromsen men då bromsade den givetvis sämre under färd också.
 
Tyvärr ett standardfel på Värmlandsvagnen :( Bytte bort min då jag fick 2:or på bromsarna varje besiktning. Gick inte att backa med häst eller storbal i om man inte justerade ut bromsen men då bromsade den givetvis sämre under färd också.

Standardfel är väl fel att säga, men inte rätt justerade bromsar från början. Tyvärr har det blivit så att det har framkommit en del av detta syndrom på VV, men det finns fler som har samma bromsar (AL-KO) och dessa släp är det aldrig problem med.
 
"Standardfel är väl fel att säga, men inte rätt justerade bromsar från början. Tyvärr har det blivit så att det har framkommit en del av detta syndrom på VV, men det finns fler som har samma bromsar (AL-KO) och dessa släp är det aldrig problem med."

Enligt verkstan som jag använder och som endast lagar och servar släpvagnar så var bromsstrul standard på Värmlandsvagnar. Mitt släp var 3 år när jag köpte det, besiktade det när det var 4 år och fick tvåor på bromsarna då och varje besiktning efter det. Bytte till ett Cheval-släp men det är inte 4 år ännu.
 
"Standardfel är väl fel att säga, men inte rätt justerade bromsar från början. Tyvärr har det blivit så att det har framkommit en del av detta syndrom på VV, men det finns fler som har samma bromsar (AL-KO) och dessa släp är det aldrig problem med."

Enligt verkstan som jag använder och som endast lagar och servar släpvagnar så var bromsstrul standard på Värmlandsvagnar. Mitt släp var 3 år när jag köpte det, besiktade det när det var 4 år och fick tvåor på bromsarna då och varje besiktning efter det. Bytte till ett Cheval-släp men det är inte 4 år ännu.

o jag vet dt säg deta om VV men det in mångandra släptilverkare som använder samma påskjutsanordning, samma axlar och således samma bromsar som vv. Varför krånglar då inte dessa. Jag har justerat ett antal bromsar på VV släp utan några som helst problem.
 
Standardfel är väl fel att säga, men inte rätt justerade bromsar från början. Tyvärr har det blivit så att det har framkommit en del av detta syndrom på VV, men det finns fler som har samma bromsar (AL-KO) och dessa släp är det aldrig problem med.

Min VV, med al-ko bromsar har bara haft problem under en period, och då en kort period, släpet är i år 12 år. När jag insåg att bromsarna inte var servade på flera år så kom jag på det kunde vara ide. Allt funkade fint. Sen lämnade jag in för justering och service - men fick de fel justerade. Då började de nypa vid backning. Reklamerade arbetet, fick de omjusterade. Då började bromsen ligga på. Då lämnade jag till släpvagnsverkstad. Sen dess inga problem. Jag har inte justerat om dem. Så en korrekt justering på 13 år är allt som behövts. Men betoning på korrekt.

Aldrig anmärkning på besiktningen. Jo ett år för nummerskyltsbelysningen och ett år för ett sidopositionsljus. Båda tvåor - och båda rent slarv att jag inte kollat innan.
 
"Standardfel är väl fel att säga, men inte rätt justerade bromsar från början. Tyvärr har det blivit så att det har framkommit en del av detta syndrom på VV, men det finns fler som har samma bromsar (AL-KO) och dessa släp är det aldrig problem med."

Enligt verkstan som jag använder och som endast lagar och servar släpvagnar så var bromsstrul standard på Värmlandsvagnar. Mitt släp var 3 år när jag köpte det, besiktade det när det var 4 år och fick tvåor på bromsarna då och varje besiktning efter det. Bytte till ett Cheval-släp men det är inte 4 år ännu.


Jo jag vet att det sägs detta om VV men det är mång andra släptilverkare som använder samma påskjutsanordning, samma axlar och således samma bromsar som vv. Varför krånglar då inte dessa. Jag har justerat ett antal bromsar på VV släp utan några som helst problem. Rätt justering från början är det som krävs av folk som verkligen kan det.
 
Jag tar upp den här gamla tråden då denna dyker upp ofta när man söker på krånglande bromsar för Värmlandsvagnen. Lite mina erfarenheter samlade. Ber om ursäkt för all text...

Vi har haft en Värmlandsvagn sedan 2001 och har den fortfarande kvar. Jag gör all service på den själv och bytt nästan alla delar på den idag, allterftersom det behövts. Vi har i snitt använt den 2 ggr per vecka. Så den har körts många mil... ALKO sitter på denna, vilket i princip alla gamla värmlandsvagnar har.
Många frågor kan besvaras genom att kika på följande länk:
https://www.trailerhuset.se/bromsjustering-slapvagn/

Nu till alla "fel" som jag är van vid och vad man kan göra åt det. Det vanligaste först och i fallande ordning;
1. Hjulen har låst sig när transporten stått parkerad.
Orsak: Bromsbeläggen har legat an mot bromstrummorna och rostat fast lite.
Åtgärd: a) Ta en hammare och knacka på insidan på bromstrumman. Kör fram och back så kan det släppa.
b) Ofta är det svårt att få loss mha ovan manöver. Lyft upp vagnen med domkraft och ta loss hjulet som låst sig. Knacka med hammare på bromstrumman samtidigt som du ruckar den fram och åter. Not. Jag har aldrig behövt gör mer än denna manöver för att få loss hjulen. (OBS! Handbromsen måste naturligtvis vara släppt...)

2. Hjulen bromsar inte (anmärkning på besiktningen) när påskjutsbromsen trycks ihop.
Orsak: Bromsbeläggen har slitits och klämmer inte åt mot bromstrumman.
Åtgärd: 1. Justera påskjutsbromsens åtdragning. Vad detta är och hur, se länken ovan till Trailerhusets beskrivning. 2. kontrollera att alla hjulen låser om du trycker ihop påskjutsbromsen (går att göra med ett spännband). 3. Om hjulen fortfarande inte låser så behöver du justera bromsarna inne i hjultrummorna, alternativt byta bromsar om de är slut. Se samma länk.... Notering; Jag tycker det är lättast att justera bromsarna om man tar av hjulet och bromstrumman. Sen justerar man, sätter på trumman och rullar bromstrumman framåt för hand. När det går lite trögt så är det rätt justerat. Gör samma på alla hjulen så är det sedan jämn bromsverkan runt om.

3. Hjulen nyper när jag backar och hela damasken/bälgen är ihoptryckt
Orsak: Kan var lite olika, men oftast behöver man backa med bilen lite kraftigare än man tror.
Hela konstruktionen av bromsen är gjord så att bromsarna skall nypa när påskjutbromsen är ihoptryckt (damasken trycks ihop ser man utifrån). Men om man fortsätter backa så hjulen går bakåt, så är konstruktionen gjord att bromsbackarna dras in och det går alltså att backa ändå. Men det kan vara riktigt trögt och man får trycka på rejält med bilen. Det är ingen fara för transporten, men en bil med manuell växellåda kan få pinas rejält ibland.... Om det ändå inte går att backa, ja då behöver man justera ut bromsarna lite (inne i bromstrumman enligt pkt 2 ovan) och/eller smörja alla rörliga delar i bromsarna (kopparpasta är bra).
Notering: Andra märken än ALKO har andra lösningar för backning, men fungerar principiellt på samma sätt.
Det är alltså ingen fara med att bälgen trycks ihop när man backar. Men om den mkt lätt trycks ihop så behöver den ses över, tex när man bromsar lätt så känner man att transporten "bonkar" in i bilen. Då har själva dämpningsfunktionen i påskjutsbromsen slutat fungera och behöver ses över/bytas. Smörj regelbundet med fett i nipplarna som syns vid påskjutsbromsen. Brukar vara 2st.

4. Lampor fungerar ej (vilket är väldigt vanligt)
Orsak: Trasig lampa, ärjade kontakter, dålig kontakt i släpvagnskontakten till bilen.
Åtgärd: 1. Byt lampa OCH slipa rent alla anläggningsytor så det är bra kontakt. Funkar det inte - mät med ohm meter så det säkert finns spänning. Finns ingen spänning så se över lamphållaren. Är den hel och fungerande så är det garanterat problem med släpvagnskontakten. Öppna och kontrollera att alla sladdar är hela och fast skruvade, smörj med 5-56 eller WD40 och prova.
Jag har fått i princip även bytt alla lamphållare med tiden på vår transport, samt släpvagnskontakten 2 ggr. Men det har ALDRIG varit fel på kablage fram till någon lampa.

5. Byta golv
Orsak: Fukt under golvmattan förstör golvet med tiden. Jag har bytt golvet 3ggr.
Åtgärd: Förebyggande; lyft undan mattan från sidorna när transporten ej används.
När det hänt: Ta ut gamla golvet. Använd det som mall för nya golvet och skär till med cirkelsåg. Då passar det fint. Använd Plywood avsett för släpvagn - inte marinplyfa eller ngt annat (om du inte vill byta till aluminiumgolv).

6. Byta sparkskydd
Orsak: slitet
Åtgärd: Ta bort gamla sparkskydden. Sätt dit tex marinplyfa. Köper du billigt och sågar till själv samt skruvar dit med lämplig skruv.

Lycka till allihop! // Tripurjo
 
Hade samma problem med min VV. Det är en "klack" som ska gå i när man backar för att det inte ska bromsa. Den brukar kärva så när vi ändå byter däck så brukar vi smörja upp den och då fungerar det felfritt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp