HJÄLP!MARTINGAL BRA ELLER DÅLIGT?

Mindy47

Trådstartare
Har en varmblodstravare på 15 år valack som gick på travet tills han var 10 år sen varit runt lite men knappt riden mycket.En bonde hittade honom I en hage han var så mager att revben stack ut ingen mat fick han och skulle slaktas men bonden tog honom och gjorde om honom till en fin häst igen och jag köpte honom för 3 år sen.
Jag började med att longera honom då han har haft knäleds inflammation och fått flera kortison sprutor så haltar lätt ibland.Men efter ett tag satt jag upp på honom och det ick bra att skritta runt 3 varv och sen ridit bara I skritt men nu har han stått I över 7 mån då jag bröt armen fick e rida eller något.Och hård vinter så nu har jag tagit upp ridningen igen och vi har prövat att rida I hagen för den är stor finns ingen paddock.
Men har skrittar ett varv sen vill han ej mera han går mot utgången o tittar efter dom andre hästarna och börja tugga på bettet allt vad han kan och slänga upp huvudet högt ,så jag är rädd han skall skena iväg.
Fick rådet av en duktig proffs ryttarinna som tävlar på hög nivå att använda martingal.
Men sen sa en hippolog som är ridlärare att han kan få panic så pröva med att longera först sen bar använda en martingal.
han stuka lätt foten fö 14 dagar sen det be ha har prolem med så han har stått sen dess.

jag är på väg nu at köpa en martingal men vt ej om det är bra eller dåligt?
Jag är 50 år och när man komme över 30 år blirman mer försikigt o rädd och
sen har jag ägt 2 arabe som skena iväg och stegra sig och var hel vilda.
Så då satsade jag på hästupödning istället men nu har jag tröttnat pået f mycket job
och vil rida istället.

Någp som är duktig ryttare kan ge mig tips och råd tacksam f alla hjälp
 
För att svara på din fråga om martingal:
rätt inställd tycker jag att martingal kan vara ett vettigt hjälpmedel eftersom den är helt verkningslöst så länge hästen har huvudet i någorlunda vettig position och enbart hindrar extremt högt huvudläge.

Dock blir jag tveksam när jag läser ditt inlägg.
Hästen du beskriver låter inte som en häst man bör rida på. Inte för beteendet, men för de skador du beskriver. Om jag läser ditt inlägg rätt, så är hästen av och till halt och då ska den inte behöva gå med ryttare, ens i skritt.
 
En martingal som är rätt inpassad kan vara bra i vissa situationer. Själv har jag en häst som reagerar mycket snabbt och som då kan dra upp huvudet och skjuta fram bogen så att tygeltagen inte går igenom. På henne har jag martingal när vi rider ut så att tygeln ska kunna ha kvar sin inverkan om hon gör så men den är så pass löst spänd så den inte påverkar annars.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 664
P
Hästvård Jag har en foderponny som jag nu haft i ca 5 månader. För exakt 2 veckor sedan (14 dagar) var ponnyn i fråga plötsligt halt. Märkte...
Svar
10
· Visningar
1 693
Senast: Gisburne
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 292
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp