Hjälp med avel på D-ponny

Gimsan

Trådstartare
Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta att hon är ponny. Hon är som en storhäst med korta ben, har inte en jättebra exteriör kan jag väl påstå. Är ganska grov. Är importerad från Irland med okänd stam så jag vet att avkomman speciellt då kan bli lite vad som helst. Tanken är att jag ska behålla avkomman så det spelar ingen större roll för mig. Anledningen till att jag vill avla är för hon rör sig väldigt bra och har en bra hoppteknik som jag vill överföra. Sedan vet jag sedan innan att hon väldigt gärna vill ha föl för hon har försök så mycket hon kan haha.

Jag har tänkt avla med en storhäst för att förhoppningsvis få en storhäst av henne. Det jag undrar är om det är stor risk för komplikationer när man avlar med D-ponny och storhäst? Jag vet att fostret anpassar sig i magen men finns det något som kan hända som är typiskt för avel med ponny och storhäst?
 
Det innebär ingen ökad risk för stoet direkt utan fostret anpassar sig. Är det ett maxat D-ponnysto? Hur hög hoppas du att avkomman skall bli? Någon anledning till att du inte vill betäckamed en bra D-hingst?
 
Du kan ju också betäcka med en fullblodshingst, engelskt eller arabiskt, för att lätta upp och få elegans. Beror förstås på hur stor du hoppas på att avkomman blir.
 
Det innebär ingen ökad risk för stoet direkt utan fostret anpassar sig. Är det ett maxat D-ponnysto? Hur hög hoppas du att avkomman skall bli? Någon anledning till att du inte vill betäckamed en bra D-hingst?
Det var skönt att veta! Ja, hon är maxad. Jag hoppas på att fölet ska bli en storhäst, då det skulle passa mig bäst. Sedan är det inga direkta fel om det skulle råka bli en ponny, men förhoppningarna är häst. Därför vill jag chansa på en storhäst.
Du kan ju också betäcka med en fullblodshingst, engelskt eller arabiskt, för att lätta upp och få elegans. Beror förstås på hur stor du hoppas på att avkomman blir.
Det ska jag kolla upp. Över ponnymått är att föredra sedan är högre desto bättre om jag säger så.
 
Engelskt fullblod då, eller stor arab, finns ett par stycken över 160 cm numera.

Arab och fullblod för att förbättra storleken och exteriören låter vanskligt. Jag skulle ta ett halvblod med bra och stark nedärvning på typ, möjligen av det lättare slaget, men att ta en hingst som på alla sätt är olik stoet, då blir det ju lite lotteri och det är inget som säger att avkomman kommer bli harmonisk och väl ihopkommen.
 
Men halvbloden har ofta så dålig mentalitet numera, överladdade och hispiga..... det är för mycket fokus på prestation och för lite på fogligt temperament i aveln av dem, så vill man ha en trevlig ridhäst till sig själv så hade jag satsat på någon av fullblodsraserna. Ofta goda hoppare, trevliga och lugna i temperamentet.
 
Men halvbloden har ofta så dålig mentalitet numera, överladdade och hispiga..... det är för mycket fokus på prestation och för lite på fogligt temperament i aveln av dem, så vill man ha en trevlig ridhäst till sig själv så hade jag satsat på någon av fullblodsraserna. Ofta goda hoppare, trevliga och lugna i temperamentet.

Araber är väl inga goda hoppare? Och att fullblod skulle generellt vara så mycket lugnare i temperamentet än halvblod, tvärtom brukar man väl säga, hästar som står högre i blod är känsligare och vaknare. Engelska fullblod avlas ju på löpskalle och galoppförmåga, fogligt temperament är knappast prio ett där. Absolut är de ofta roliga och känsliga ridhästar, men eftersom de inte avlas på exteriör är de kanske inte de mest säkra förbättrarna för exteriör. Överlinje och halsansättning t ex lämnar ofta en del att önska med ridhästögon.

Överladdade och hispiga dessutom - åk till närmsta ridskola och ta dig en titt på halvbloden, de är allt annat än det.
 
Men halvbloden har ofta så dålig mentalitet numera, överladdade och hispiga..... det är för mycket fokus på prestation och för lite på fogligt temperament i aveln av dem, så vill man ha en trevlig ridhäst till sig själv så hade jag satsat på någon av fullblodsraserna. Ofta goda hoppare, trevliga och lugna i temperamentet.
Vet inte hur mycket kunskap du lägger bakom de där orden?

Temperament bedöms ju numera på halvbloden och är det beprövade individer i många generationer så vet man ju rätt väl vad man får? Vad gäller fullbloden har man inte mätt det som TS efterfrågar - dvs det finns egentligen inga siffror på temperament eller hoppförmåga

Ju mer konsoliderad individen är desto större möjlighet att få det man önskar. Har du en individ med mixad bakgrund kan ju i stort sett "vad som helst" slå igenom.

Eftersom stoets bakgrund är okänd är mitt bästa tips att ta en halvblods- eller ponnyhingst som är välkänd i många generationer för de egenskaper @Gimsan efterfrågar.
 
Har erfarenhet av både halvblod o fullblod .Halvbloden har överlag bättre överlinje och resning men annars tycker jag inte fullbloden har sämre exteriör.Fullbloden ska ju ta ut dig rejält och fresta sina ben så det blir lite automatiskt att de som har en hållbar exteriör avlas det vidare på även om det finns undantag precis dom inom halvbloden.Tempramentmässig föredrar jag fullbloden.Ett fullblod som inte står i full träning o massa kraftfoder upplever jag enklare att rida än halvbloden.Halvbloden har oregelbundna bättre gångarter o hoppning men fullbloden tycker jag har ärligare framåtbjudning o vill verkligen arbeta.Halvbloden har lite mer "skit för sig".Vill man sen sätta dig in i fullblodslinjerna så finns det ju de fullblod som nedärver storlek o hoppning.De fullblod som går hinderlöp tex.Sen tycker jag det blivit svårt som amatöruppfödare att riktigt veta om en halvblodshingst med god ridbarhet nödvändigtvis har god ridbarhet för en amatör?En duktig ryttare kan (ex testryttare på bruks) ju rida känsligt o därför upplevs hingsten ha hög ridbarhet för den lyssnar fint.Men de flesta ryttare är ju inte så utbildade och behöver då en annan slags ridbarhet Tycker om båda rader vill jag bara tillägga
 
Jag hade valt en äldre, väl beprövad halvblodshingst, där man redan vet att den nedärver bra saker, tex temperament och hoppförmåga. Hade inte varit orolig att lägga en 170 hingst på ett grovt dponnysto.
 
Tack alla. Ni har hjälpt väldigt mycket. Det lutar mer åt välbeprövade halvblodshingstar nu. Som ni har sagt kan jag ju kolla vad de nedärver. Den biten kan nog stuterierna hjälpa mig med om jag nu inte skulle hitta allt själv. Utesluter såklart inga raser än, har ett tag kvar att fundera.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 419
Senast: Jeps
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 676
Senast: Kisseninan
·
Gnägg Hej! Jag är en tjej på 15 år och fyller 16 till hösten, och jag är 167 cm lång. Jag vill gärna komma ut & börja tävla i hoppning då det...
Svar
14
· Visningar
2 339
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp