Hjälp med bett

Bells

Trådstartare
Hej!
Hade tänkt testa ett tredelat eggbett till min häst, nu med lösa ringar har hon 12,5cm. Har läst att eggbett ska vara en cm kortare för att passa bra. Stämmer det? Vad är era erfarenheter?

Hästen tycker inte om bett och slänger och rycker ibland i tyglarna när man tar förhållningar (hon har inte ont någonstans, munnen är fin), så tänkte fråga vad för bett ni har på hästar som gör så? Hade även tänkt testa att rida bettlöst, så ge gärna tips på bra bettlösa alternativ till väldigt energiska hästar!
 
Medryttarhästen tuggade och gapade, ryckte dock aldrig, konstant. Blev kollad av vet och tandis inget fel men tandis sa att hon inte hade mycket plats mellan lanerna, så smalt bett var att föredra.

Köpte ett tunt tredelat med vanliga ringar och en vecka efter så var tuggandet nästan helt borta. Hon hade bara inte plats nog att stänga munnen bekvämt med ett tjockt bett.

Vad går din häst på nu?
Utbildningsgrad?
Vad säger din tränare?

Om du promenerar med henne har du något du säger om du vill hon ska stanna? Det kan du förstärka med från ryggen.

Jag gillar hackamore som bettlöst, viktigt dock att inte sitta och tjuvhålla jämt och ständigt utan ge eftergift när hon gör som hon ska. Milt till väldigt skarpt beroende på kedjan och den som håller i tygeln.
Sidepull, funkar som en grimma typ, milt.
Repgrimma, gillar jag mycket. Milt till medium beroende på repets tjocklek och material.
 
Jag har samma storlek på fasta-rörliga ringar.

Jag hade provat så många tränsbett man kan komma över. För att hitta en mundel som hästen är tillfreds med.
Mundelarna kan se väldigt olika ut och är de känsliga kan även små skillnader göra skillnad sas.
Endel tredelade har lite för lång mittdel för att ligga bra i munnen tex. En sån grej kan ju störa en känslig häst.
 
Jag har samma storlek på fasta-rörliga ringar.

Jag hade provat så många tränsbett man kan komma över. För att hitta en mundel som hästen är tillfreds med.
Mundelarna kan se väldigt olika ut och är de känsliga kan även små skillnader göra skillnad sas.
Endel tredelade har lite för lång mittdel för att ligga bra i munnen tex. En sån grej kan ju störa en känslig häst.
Jag håller absolut med! Vid en första blick på vår bettsamling säger nog många "så många likadana bett ni har". Men det är skillnader, om än små! Min nyaste häst, en lusitano, har en smal käke, och min tandveterinär avrådde från tredelat på honom. Men jag testade ändå med Stübben goldenwing tredelat, eftersom den mittdelen är pytteliten. Det funkade bra! Nu har jag även Stübbens tredelade som låser sig framåt på honom, inte heller det är några bekymmer.
 
Min häst gillar inte heller bett, lägger gärna tungan över. I mitt fall har det med största sannolikhet hängt ihop med en vargtand, som min häst hade tills hon var 13 (då hon kom i min ägo och vi tog bort den). Beteendet sitter fortfarande kvar att skydda tanden, det som jag fått bort, var att hon alltid böjde halsen åt höger (i och med att tanden satt på den sidan, för att minska tryck på den), nu gör hon inte det längre sen tanden är väck. Tyvärr åker tungan fortfarande över och gör det så fort man tränsar, även när man tränsar och ser till att den hamnar på rätt sida, så ligger den på fel sida senare.
Hon går bäst på bettlöst, rider endast med bett för att kunna tävla dressyr (önskar att det bettlösa kunde slå igenom mer och mer..)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
977
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 031
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 887
Senast: Bri
·
Utrustning Några som testat och märkt skillnad? Är nyfiken. Hade tredelat HS till min förre häst som va väldigt känslig i munnen och tänkte om...
Svar
13
· Visningar
1 163
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp