Hjälp med idéer, tuggande katt

Aliche

Trådstartare
Min ena katt har i perioder tuggat, som att det sitter något i tänderna fast det inte är något där. Han lägger huvudet på sned och tuggar som att något fastnar i munnen.
Jag var hos vet som tittade i mun, på tänder, röntgade mun, munhåla och hals men kunde inte hitta någonting. Det var inte rött eller svullet eller irriterat någonstans.
Den lilla tandsten som fanns togs bort. Nu gör han det igen..
Vet sa att de kan inte göra något mer och så länge han äter, dricker och verkar må bra i övrigt så är det förmodligen inget farligt. Han är pigg och äter som han ska, magen är som vanligt och han har inget annat skumt för sig. Men det här tuggandet verkar ändå vara jobbigt för honom, eller snarare som att det stör honom.
Det är inte hår som fastnar i tänderna, det gör det ibland men det kan jag dra bort och det syns, nu syns ingenting i hans mun när jag tittar.

Han är en Helig Birma om det kan spela någon roll.
Är det någon som haft samma problem med sin katt? Vad var det, vad gjorde ni? Vad kan det vara!
 
Någon form av tics/stressbeteende? Vad händer om du försöker avbryta tuggandet med lek/mat? Lägger han av eller fortsätter han?
 
Äter han kattgräs? Jag vet katter som fått ett grässtrå bakom nosen som fastnat och irriterat. Det är därför jag bara har ampellilja hemma.
 
Jag har haft en katt som gjorde så. Oftast när man myste och kom åt hennes mungipa, då kunde hon tugga en lång stund. Det hittades inga fel på henne heller, hennes första tio år i livet. Sedan fick hon forl och fick dra ut en massa tänder. Svårt att säga om hon kan ha känt av det så långt i förväg utan att det syntes något..? Jag upplevde aldrig att det verkade besvära henne, oftast var det just när hon hade det som bäst hon tuggade som mest.
 
Har också en katt nu som lyckats med gräs-i-näsan-tricket några ggr. Men hon tuggar inte, hon fnyser så det skvätter tills det antingen kommer ut eller vi får operera ut det. (Har hänt två ggr att det gått till op)
 
Vår bondkatt gör exakt samma sak i perioder. Varken jag eller veterinären har kunnat hitta någon trolig orsak.

Så din är inte ensam om beteendet men jag kan inte ge några tips tyvärr.
 
Har också haft en katt som gjorde så, han lever dock inte längre pga ålder. Jag tror han gjorde det mest som något slags tics, tex hade han en grej att slicka på plastpåsar :wtf: och i samband med det kunde han tugga sådär (nej, han tuggade inte i sig av påsen).
Har inga tips tyvärr men du är inte ensam iaf!
 
Svarar flera på en gång:
Han har inget kattgräs så tror inte det är något sånt som fastnat bakom näsan, om han inte lyckats pilla dit något annat. Vilket iofs inte alls är omöjligt för han lyckas med en hel del.. Men det borde väl ha synts när de röntgade hela munnen och halsen?
Om jag avbryter det slutar han men fortsätter en stund senare oftast. Han gör det oftast i samband med tvätt men inte alltid, så jag har ofta trott att det är hår som fastnar i tänderna men det är verkligen ingenting där.
Det klickar oftast lite när han gör så också vilket är jättekonstigt.
Magkatarr tror jag inte, hans avföring är normal och han äter och dricker som vanligt.
 
Magkatarr på hund visar sig ofta som just smaskanden och tuggande, små "rapar" osv. I regel utan att något annat än möjligtvis matlusten påverkas, eftersom de kan bli lite illamående. Om det är lindrig magkatarr då. Men det kanske inte alls är samma hos katt :)
 
Magkatarr på hund visar sig ofta som just smaskanden och tuggande, små "rapar" osv. I regel utan att något annat än möjligtvis matlusten påverkas, eftersom de kan bli lite illamående. Om det är lindrig magkatarr då. Men det kanske inte alls är samma hos katt :)
Aha... intressant! Får man något utskrivet av vet då eller kan man köra nåt receptfritt? Han hade lite problem en gång med sura uppstötningar så då fick han äta en kur med Pepcid som funkade bra. Tänkte om man kan testa nåt sånt, eftersom vet inte kan hitta på något det kan vara
 
Aha... intressant! Får man något utskrivet av vet då eller kan man köra nåt receptfritt? Han hade lite problem en gång med sura uppstötningar så då fick han äta en kur med Pepcid som funkade bra. Tänkte om man kan testa nåt sånt, eftersom vet inte kan hitta på något det kan vara

På hund ger man ofta Pepcid, symtom på magkatarr är ju ofta sura uppstötningar :)
 
Då kanske det är värt att köra en kur och se om han blir bättre igen! Jag frågade vet varför de får de men hen hade inget riktigt bra svar mer än ätit något olämpligt, har du hört något om varför de får det återkommande? Mina katter äter högkvalitativ mat utan spannmål och jag har inga växter eller liknande som de kan gnaga på så jag vet inte varför han får så här?
 
Det kan ju vara värt att testa, du har ju dosen från veterinär sedan tidigare :)
Magkatarr kan (återigen, på hund :p) bland annat bero på foder, hur ofta de äter/att magen är tom och stress.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 245
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 536
Senast: tott
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 019
Senast: linnsan
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 318
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp