Hjälp med informationen

SnowY

Trådstartare
Jag är helt ny när det kommer till hästtransporten ... och det känns som jag cyklar i skogen rund och rund :(

Jag tittar nu på en transport som har plats för 2 hästar och det står så här:
  • Totalvikt 1300kg
  • Max lastvikt 640kg
Så jag får ha 2 häster i den som sammanlagt inte väger mer än 640? Blir då jätte små hästar :s Har jag rätt då?
 
Du har helt rätt. Du får inte ens lasta ett stort halvblod (mitt halvblod på 165 cm vägde 650 kg).

Sedan kan man lägga till att transporten ofta väger mer än vad som står i pappren (någon här hade vägt och det skiljde över 200 kg). Vilket gör att man alltså kör olagligt om man lastar så mycket som det står att man får i handlingarna.
 
Du kan lasta en häst som inte är så stor.
Anledningen till låga vikter är att folk vill kunna dra ekipaget på b kort.
 
Jag är helt ny när det kommer till hästtransporten ... och det känns som jag cyklar i skogen rund och rund :(

Jag tittar nu på en transport som har plats för 2 hästar och det står så här:
  • Totalvikt 1300kg
  • Max lastvikt 640kg
Så jag får ha 2 häster i den som sammanlagt inte väger mer än 640? Blir då jätte små hästar :s Har jag rätt då?
bara för att det är 2 spiltor så betyder det inte att man får köra 2 hästar I det ;). Finns många större släp som är kraftigt nervägda med bara 450 i max lastvikt, och det är knappt en ponny plus packning får köras I det.

Och sen finns det släp som får lastas med närmre 800kg men som till konstruktionen och storleken inte borde lastas med mer än 5-600kr.

liten generalisering;
Låg totalvikt och hög maxlast vikt = lätt och klent släp.
låg totalvikt och låg maxlast = antagligen ett bra släp som vägts ner.
hög totalvikt och hög maxlast vikt = en stabil konstruktion.
 
Jag tror att jag måste nog ha ett tyngre släpp. Kan inte köra någon släpp med bara B kortet med min bil, bara total vikten av bilen är 2520kg. Min häst är nu inte stort, men han kommer nog att bli typ 160-162 full vuxna.
 
Om du behöver kunna lasta två hästar så behöver du BE eller åtminstone utökat B på körkortet, sedan kan du lättare hitta ett släp som fyller dina behov och bilens begränsningar.

1. Räkna på hur mycket du vill kunna lasta - både hästarnas vikt samt utrustning och eventuellt foder.
2. Kolla hur mycket din bil max får dra.
3. Nu kan du räkna ut hur mycket släpet max kan väga tomt för att det ska fungera för dig.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: ako
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 322
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 927
Senast: nullo-modo
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 418
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp