Hjälp mig att göra en bra bostadsaffär!

anonym_tjej

Trådstartare
Vänder mig till allvetande Buke! Ni har säkert en del samlad information om bostadsaffärer så jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig lite på traven :)

Jag och min sambo vill köpa en ny lägenhet. Han äger en lägenhet som kommer att säljas för ca 4 milj. Eftersom han inte har några lån på lägenheten så har han möjlighet att gå in med 4 milj i den nya lägenheten. Jag själv har ett lånelöfte på 1,6 milj. Vi har alltså möjlighet att köpa en lägenhet för 5,6 milj om vi vill. Nu tycker ju vi att det är lite vräkigt och onödigt. Samtidigt som jag gärna vill äga lite större del av lägenheten än så. Så vi funderar på att köpa en lägenhet för cirka 4,6 milj där jag går in med 1,6 milj och sambon 3 milj. Men då dyker det ju upp ett gäng frågor.

1. Är det dumt av sambon att inte gå in med hela 4 milj? Jag har förstått att man får skatta så mycket på vinsten att många säger att det är smartare att gå in med allt direkt i en ny lägenhet? Att "spara" vinsten förlorar man på?

2. Köpa eller sälja först? Hur hade ni gjort och varför? Förstår att det finns många olika åsikter här.

3. Uppskattningsvis. Vilken månadskostnad bör ett bostadslån på 1,6 landa på? Sedan delar vi givetvis på avgiften. Nu har jag möjligheten att om jag vill, få amorteringsfritt lån från banken då vi går in med så stor del av kostnaden "kontant". Men oavsett så väljer jag att räkna med amortering.

4. Vågar man köpa en så svindyr lägenhet överlag... tänker jag? Det sägs ju att priserna bara går upp och upp (bor i Stockholm om ingen redan räknat ut det av de hutlösa lägenhetspriserna) och kollar man på andra storstäder i världen så verkar det ju som att taket alltid höjs. Men man är ju rädd för att stå där med miljonlån och så går priserna ner? Vad tror ni, skulle ni våga?

Skulle vara supertacksam om någon vill hjälpa mig att bolla lite tankar. Kommer säkert med fler frågeställningar när jag tänkt till lite :bow:
 
Vad kostnaden för lånet blir beror ju på vad ni har förhandlat fram för ränta såklart. Där är det bara att ta fram miniräknaren per se. Att amortera kan inte riktigt räknas som en kostnad,. mer som ett sparande, men det är ju pengar ur plånboken såklart. Jag personligen hade inte amorterat om så liten del av lägenheten varit belånad.
 
Det finns ju massor av sidor på nätet där du kan göra en egen boendekostnadskalkyl, t ex nästan alla banker brukar ha den tjänsten.
 
Ni kan bara skjuta upp vinstskatten om ni köper en dyrare lägenhet än den han säljer. För att skjuta upp skatten får ni betala 0.5% per år. Dvs om skatten skulle vara en milj så betalar ni 0,5% av en miljon per år för att få uppskjuta skatten.
Köper ni en billigare än den som säljs måste skatten in. Samma om ni säljer den dyra i framtiden.
Ni måste även skriva kontrakt på ett nytt boende senast december året efter ni säljer lägenheten. Annars måste man betala in skatten.
 
1. Jag tolkar frågan som om det är klokt eller inte klokt av din sambo att skjuta upp skatten på försäljningen. Många väljer uppskov. Förr eller senare så ska (är det tänkt) ju skatten betalas, så jag valde betala den direkt när jag sålde för drygt ett år sedan. Just nu är dessutom bolåneräntorna lägre än räntan för uppskovet. Jag skulle prata med bank och kanske även en kompetent mäklare och fråga vad de rekommenderar.

2. Eftersom ni bor i Stockholm kommer lägenheten sannolikt inte alls att vara svårsåld utan gå på en vecka. Det är svårare att hitta precis det man vill ha. Det är därför bättre att leta efter det boende som man vill ha först och därefter lägga ut den gamla lägenheten på försäljning. Så tror jag också att de flesta resonerar.

3. Som Gabbi skriver. Och jag hade nog heller inte amorterat.

4. Jag tror inte att priserna går ner utan fortsätter att stiga. Visst kan det stagnera eller tillfälligt gå ner. Men köper man bostaden för att bo där på lång sikt är det nästan osannolikt att tänka sig att ni skulle gå back. Eller det är vad jag tror åtminstone.
 
Vad kostnaden för lånet blir beror ju på vad ni har förhandlat fram för ränta såklart. Där är det bara att ta fram miniräknaren per se. Att amortera kan inte riktigt räknas som en kostnad,. mer som ett sparande, men det är ju pengar ur plånboken såklart. Jag personligen hade inte amorterat om så liten del av lägenheten varit belånad.

Jag tänkte också så, men samtidigt så är det ju en typ av sparande. Antingen kommer jag spara 3000 på ett sparkonto på banken varje månad eller så kommer jag amortera 3000 (nu höftar jag bara en summa). Så om värdet på lägenheten höjs med åren så skulle det väl egentligen vara smartare att amortera än att spara på banken? Om man tänker långsiktigt?
 
Ni kan bara skjuta upp vinstskatten om ni köper en dyrare lägenhet än den han säljer. För att skjuta upp skatten får ni betala 0.5% per år. Dvs om skatten skulle vara en milj så betalar ni 0,5% av en miljon per år för att få uppskjuta skatten.
Köper ni en billigare än den som säljs måste skatten in. Samma om ni säljer den dyra i framtiden.
Ni måste även skriva kontrakt på ett nytt boende senast december året efter ni säljer lägenheten. Annars måste man betala in skatten.

Tack för bra svar! Men frågan är då.. oavsett om man skjuter upp skatten eller inte så måste den väl antagligen in förr eller senare. Så frågan är då, är det dumt att ens ha den vinsten då? Tjänar man inte mer pengar på att gå in med dom pengarna direkt i nya lägenheten då och slippa skatta?

Är lite ny på det här området så har inte riktigt hängt med på hur det funkar.
 
Bäst är att använda de pengar som finns för att köpa ny bostad.
Ni kan skriva en revers och du kan betala ränta till din sambo.

Annars så kommer du att betala onödiga pengar i ränta till en bank.
 
2. Eftersom ni bor i Stockholm kommer lägenheten sannolikt inte alls att vara svårsåld utan gå på en vecka. Det är svårare att hitta precis det man vill ha. Det är därför bättre att leta efter det boende som man vill ha först och därefter lägga ut den gamla lägenheten på försäljning. Så tror jag också att de flesta resonerar.

Jag tänker likadant. Vi bor toppenbra just nu så vi byter inte alls boende för att det är bråttom, utan för att ha tid att hitta det vi vill ha. Jag är inte alls rädd för att vi inte kommer få lägenheten såld, däremot kanske funderar lite på hur mycket man vill ha den såld för. Men vi får ju prata med en mäklare och kolla vad som är ett "bra pris". Vi fick den värderad till 3,5 milj i somras men mäklaren sa att vi förmodligen kommer att sälja den för 4. Sedan dess har även vår öppna spis kommit tillbaka i bruk så jag antar att det kommer att påverka priset lite grann. Men jag tror inte vi skulle bli nöjda om den gick för kring 3,6-7 även om budstarten skulle börja där. Men nu vet jag inte hur det är med "Accepterat pris" och om man måste ha den stämpeln på budstarten eller inte?
 
Bäst är att använda de pengar som finns för att köpa ny bostad.
Ni kan skriva en revers och du kan betala ränta till din sambo.

Annars så kommer du att betala onödiga pengar i ränta till en bank.

Smart lösning! Hur tar man reda på hur man kan göra en sån lösning? Antar att banken inte är så hjälpsam när det kommer till saker som inte gynnar dem. Privat revisor?
 
Jag tänkte också så, men samtidigt så är det ju en typ av sparande. Antingen kommer jag spara 3000 på ett sparkonto på banken varje månad eller så kommer jag amortera 3000 (nu höftar jag bara en summa). Så om värdet på lägenheten höjs med åren så skulle det väl egentligen vara smartare att amortera än att spara på banken? Om man tänker långsiktigt?

Om alternativet bara är att bankräntespara, ja då kan du lika gärna amortera, men om du tex investerar dina pengar så att du har 8%, 10% eller 20% avkastning då är det ju bättre att göra så istället.
 
Hur tar man reda på hur man kan göra en sån lösning?
Ni tar hjälp av en jurist för detta, så att allt blir rätt.
Berätta vad ni har och vilket resultat ni vill uppnå så får ni hjälp att skriva rätt papper.
Det kostar visserligen en slant men det gör det att lägga upp lån också.
 
Tack för bra svar! Men frågan är då.. oavsett om man skjuter upp skatten eller inte så måste den väl antagligen in förr eller senare. Så frågan är då, är det dumt att ens ha den vinsten då? Tjänar man inte mer pengar på att gå in med dom pengarna direkt i nya lägenheten då och slippa skatta?

Vinsten blir densamma (att betala eller att skjuta upp) oavsett om ni köper en ny bostad eller inte. Vinsten beräknas på anskaffningsvärdet och vad han sedan säljer den för (samt ev. avdrag för renovering och kapitaltillskott). Vad den nya bostaden kostar är inte relevant för vinsten som sådan.
 
Vinsten blir densamma (att betala eller att skjuta upp) oavsett om ni köper en ny bostad eller inte. Vinsten beräknas på anskaffningsvärdet och vad han sedan säljer den för (samt ev. avdrag för renovering och kapitaltillskott). Vad den nya bostaden kostar är inte relevant för vinsten som sådan.

Aha... jag trodde enbart det räknades som vinst om man plockade ut den. Jag har en nära vän som är ett riktigt ekonomisnille. Kanske ska bjuda över honom på ett glas vin och se om han har några bra tips där..
 
Tack för bra svar! Men frågan är då.. oavsett om man skjuter upp skatten eller inte så måste den väl antagligen in förr eller senare. Så frågan är då, är det dumt att ens ha den vinsten då? Tjänar man inte mer pengar på att gå in med dom pengarna direkt i nya lägenheten då och slippa skatta?

Är lite ny på det här området så har inte riktigt hängt med på hur det funkar.
Nej ni kan skjuta upp den hela livet om ni fortsätter ha kvar samma lägenhet. Men om ni säljer den så betalar ni ju vinstskatt på den då. Om ni inte köper en ännu dyrare och fortsätter skjuta upp.. Köper ni en billigare så skall den in.
Fördelen är att ni kan ha hela summan till nytt boende för lägre ränta än banken tar. Samt fast ränta som inte ändras. Fast det blir ju en rejäl summa i ränta med åren, så på sikt vill man kanske betala in det...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
992
Senast: Human
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 167
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 211
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp