Hjälp mig klura lite angående bett.

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller allra helst tunt tredelat baucher med mycket, mycket kort mittdel. Andra eggbett och baucher har ratats, så det är inte rakt av bettypen utan något med just de betten.

Har även provat ett smalt tredelat bridongbett med lösa ringar som hon uppskattade det tunna med, men det blir inte bra med lösa ringar. Tyckte att pee-wee, som ju är väldigt smalt, var okej med, men inget "speciellt". Globus tredelat med parerstänger och Hööks D-ringsbett med kopparrulle var också okej men inte mer än så. Waterford var ingen hit.

Rakt mullen mouth fungerade inte alls, och hon AVSKYR både kimblewick och pelham. Går överhuvudtaget inte att rida på dem. Samma sak med tvådelat. Hack var också pest.

Att jag provat många olika är just för att se vad hon föredrar och vad hon helst vill ha. Hon har med vissa bett dreglat redan på stallgången, kan inte svälja och saliven bara rinner. Kan även dregla/skumma överdrivet under ridning. Rätt bra på att gapa och joxa med munnen med. Dock lite svårt hitta exakt vad hon tycker om eller inte tycker om, mer än att smalt, ledat och helst ingen form av tryck under käken (som kindkedja eller hack) är vad jag "fått ut" av det, eller trodde mig fått ut. Jag har förvisso inte ägnat jättemycket tid åt det, vi har bett hon fungerar på liksom och det är bra så.

Jag har dock velat betsla upp vissa gånger, men då hon hatat pelham, kimblewick och hack har jag inte hittat något vettigt, det är ju "standardbetten" för att kunna betsla upp lite. Men jag beställde en typ "westernstång" från Hööks, tredelad med en kopparrulla i mitten. Med lock-up effekt, samt möjlighet sätta kindkedja/rem, och rida med dubbla tyglar. Smalt med enligt katalogen. Det som INTE framgick av katalogen var hur groteskt stor kopparrullen är. När jag fick hem det kände jag bara "nej, jag får lämna tillbaka det". Hon har som sagt tjock tunga och låg gom. Men jag tänkte att vad sjutton, jag provar bara för att se, och gjorde det idag. Och förväntade mig ett evigt gapande och att hon skulle dregla redan på stallgången. Hänt med andra bett, hon kan inte svälja alls och saliven rinner redan hon får det i munnen. Men nej, hon stängde munnen och tja det var det. Jag tittade så gott jag kunde och det ser då ut som mittdelen går i gomtaket. Men hon verkar gilla det? Inget överdrivet dreglande under ridtur heller, minimalt med gapande och lugn mun/huvud. Jag fattar ingenting....

Men jag skulle gärna vilja försöka räkna ut VAD det är som faller henne i smaken med det, så jag kan hitta "det" men i en mildare bettvariant sen. Någon med tankar eller teorier?

Såhär ser det ut, kopparrullen är som sagt gigantisk och hon borde verkligen avsky det, men..

14102433_1056444554451517_5730539949883548869_n.jpg


14021514_1056444567784849_3049324488263452775_n.jpg


14067648_1056444594451513_1147584580927092145_n.jpg
 
Har du testat något annat med rullande mittdel? Tänkte spontant att det kanske var det hon gillade, att rullen liksom rör sig på ett annat sätt än ett vanligt bett i munnen. Min trivs super (som står i alla andra bettrådar) på Bombers barrel som har en rulle fast mycket mindre.

Vad är det för metall i tränsbettet hon gillade? Eftersom hon ratat samma bettyp så kanske hemligheten sitter i smaken.
 
Kanske går att testa sötmalmsbett om det är smaken hon gillar för det har koppar i mitten.
Annars är det kanske lockupeffekten hon gillade?
 
Har du testat något annat med rullande mittdel? Tänkte spontant att det kanske var det hon gillade, att rullen liksom rör sig på ett annat sätt än ett vanligt bett i munnen. Min trivs super (som står i alla andra bettrådar) på Bombers barrel som har en rulle fast mycket mindre.

Vad är det för metall i tränsbettet hon gillade? Eftersom hon ratat samma bettyp så kanske hemligheten sitter i smaken.

Testat hööks d-ringsbett med kopparrulle. Det gick väl an men ingen favorit.

Eggbettet hon gillar är rostfritt. Baucher hon gillar vet jag inte metallen men gul metall.
 
Kanske går att testa sötmalmsbett om det är smaken hon gillar för det har koppar i mitten.
Annars är det kanske lockupeffekten hon gillade?

Just lock up och att mundelen iom att ändarna på sidorna sitter bara "i hålet" på rullen har jag funderat på. Andra tredelade har ju haft just leder och "bitarna" suttit ihop på ett annat vis. Här så om man bänder upp kopparrullen i ändarna ramlar ju bettet sönder. Eh fattade nån det där?
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tillägg. Mässing ska det vara i baucherbettet. Jag är tveksam det verkligen är det. Men sök på tredelat baucherbett mässing på Tradera så finns bild på exakt ett sånt hon tycker om. Som sagt smalt och väldigt kort mittdel.
 
Man ska ju inte ha kopparkastruller som inte är behandlade invändigt - varför då koppar i bett. Bara en tanke.

Har du provat något odelat bett, rakt eller böjt i olika varianter?
 
Man ska ju inte ha kopparkastruller som inte är behandlade invändigt - varför då koppar i bett. Bara en tanke.

Har du provat något odelat bett, rakt eller böjt i olika varianter?

Svaret på frågan finns i första inlägget. Men tar det igen. Peewee var okej men inte mer, oledat mullen mouth tränsbett var pest. Kimblewick med liten tungfrihet var katastrof, detsamma för oledat mullen mouth pelham.

Kopparinlägg eller kopparrullar på bett har funnits sen Hedenhös tid så får nog betraktas som ofarligt. Är ju lite skillnad på en kastrull och ett bett med.
 
Hästar är fascinerande :p De bett man minst anar går hem :) Min ena är lite lik din på beskrivningen av munnen och det var få bett som gick hem. Hon är väldigt oral och just "lösa", dvs. rörliga koppargrejer var väldigt populärt på bett när hon var unghäst. Då fick hon rörelsen i munnen men munnen kunde vara lugn (bra förklaring va?) Jag har ett bett med kopparringar, alltså lösa några mm breda ringar på mittdelen och det var det första bettet hon tyckte om på riktigt. Det är också format på sidorna om kopparn ungefär som ditt bett. Jag tror att i din hästs fall så är det att den biten som är av koppar sitter på ett sådant sätt att det inte stör henne, dvs. den är tillräckligt kort och i kombination med att koppar smakar gott så blir det helt enkelt bra. Att bettet är format på sidodelarna på ett sätt som passar i hennes mun spelar säkert in. Det blir inget som ligger fel och skapar irritation. Att koppargrejen är så stor "borde" störa men gör den inte det är det ju bra :) Jag tror att det är kombinationen med stabila sidor på bettet och det faktum att bettets utformning, dvs "kurvorna" passar i hennes mun som gör att hon trivs. Det är svårt att få till den stabiliteten som ett stångbett har med ett vanligt tränsbett men jag hade letat efter ett bett med fasta ringar och med samma mundel på sidorna av bettet som hon gillar. Koppargrejen kan självklart spela in, där får du prova dig fram men det är inte säkert att den spelar någon roll.
 
Just lock up och att mundelen iom att ändarna på sidorna sitter bara "i hålet" på rullen har jag funderat på. Andra tredelade har ju haft just leder och "bitarna" suttit ihop på ett annat vis. Här så om man bänder upp kopparrullen i ändarna ramlar ju bettet sönder. Eh fattade nån det där?
Jag tänker att hon kanske gillar just att det inte finns några leder, de måste ju kunna hamna på lanerna hur lätt som helst. Det där var ju slät och tjock och fin, hon kanske känner att hon får bra "grepp" på den?
Jag hängde inte med på alla bett du testat, men har du provat det där med lock-up från Hööks? Det har ju inte heller några klumpiga leder och så är det lite koppar om hon gillar det.
500560-07-12200-upp-fra-01.jpg
 
Jag tänker att hon kanske gillar just att det inte finns några leder, de måste ju kunna hamna på lanerna hur lätt som helst. Det där var ju slät och tjock och fin, hon kanske känner att hon får bra "grepp" på den?
Jag hängde inte med på alla bett du testat, men har du provat det där med lock-up från Hööks? Det har ju inte heller några klumpiga leder och så är det lite koppar om hon gillar det.
500560-07-12200-upp-fra-01.jpg

Nej inte provat det - ska kolla upp det!

För ögat tycker jag kurvningen är likadan som tex på ett baucherbett (three horses) som hon inte gillade. Men vem vet.

Har ju inte alla bett jag provat kvar. Men de här är de jag har hemma. Tv uppifrån och ner är de bett hon tyckt om. Th så eggbettet, D-ringsbettet och full cheek har varit okej men inte mer. Det raka tyckte hon inte alls om.

14089118_1056999537729352_4241625465976775525_n.jpg
 
Tillägg förresten. Bett jag säger varit okej men inte mer så de har hon accepterat att ha i munnen, inte dreglat/skummat överdrivet eller joxat med. Men gapat ganska mycket mot tygeltag eller gärna bitit fast i ena sidan osv vid inverkan.

Vi pratar gapning på en nivå där det har hänt att bettringen åkt in i munnen när jag tex bett henne ställa och hon valt att gapa och hålla emot, och bettet glidit. Hon gapar/försöker gapa lika mycket med nosgrimma med nedre rem och därför har vi struntat i det och kört utan nedre rem sen i typ april/maj. Har varken förbättrat eller försämrat.

Jag tandkollade henne i våras efter köp och hon har äldre bettöverslitningar på ffa vä sida där hon enligt tandvet plockat upp och bitit fast bettet. Vilket ju stämmer med vad jag känt hon gjort här med bett som varit okej men inte mer.

Med stångbettet gapade hon ordentligt en gång och det var när jag kopplade in nödbromsen och tog i nedre tygeln när hon plötsligt blev döv i galopp. Annars inget vad jag såg. Kan missat nån men annars ser jag "stup i kvarten" på bett som inte uppskattas så mindre var det helt klart.

Bett hon avskyr är hon oridbar på. Slår med huvudet/flaxar/gapar och joxar konstant eller bara lägger sig tungt på och "ligger där".
 
Nej inte provat det - ska kolla upp det!

För ögat tycker jag kurvningen är likadan som tex på ett baucherbett (three horses) som hon inte gillade. Men vem vet.

Har ju inte alla bett jag provat kvar. Men de här är de jag har hemma. Tv uppifrån och ner är de bett hon tyckt om. Th så eggbettet, D-ringsbettet och full cheek har varit okej men inte mer. Det raka tyckte hon inte alls om.

14089118_1056999537729352_4241625465976775525_n.jpg
Man ser ju tydligt att de hon gillat haft väldigt korta mittdelar och små länkar, så jag skulle definitivt gissat att det är så att de andra stöter i lanerna.
 
Man ser ju tydligt att de hon gillat haft väldigt korta mittdelar och små länkar, så jag skulle definitivt gissat att det är så att de andra stöter i lanerna.

Eller ger annat tryck på tungan. Fullcheekbettet har ungefär lika kort mittdel som eggbetttet hon gillar dock. Men är troligen inte EN sak som skiljer utan flera sammantaget. Tjocklek är en annan iom att pewee gick bra.
 
Btw, när vi nu ska till tandis på fredag så ska jag se till att ta några riktigt bra bilder i käften på hästarna. Man kollar ju på plats, men sen minns man ju inte precis.
Det skulle ju vara intressant om fler gjorde så att de tog kort in i munnen på hästen, gärna med resp bett i också, och delade med sig här. Då kanske man skulle komma på en massa saker om hur bettet påverkar hästen och varför.
Jag tror jag kanske gör en sån tråd sen :)
 
Btw, när vi nu ska till tandis på fredag så ska jag se till att ta några riktigt bra bilder i käften på hästarna. Man kollar ju på plats, men sen minns man ju inte precis.
Det skulle ju vara intressant om fler gjorde så att de tog kort in i munnen på hästen, gärna med resp bett i också, och delade med sig här. Då kanske man skulle komma på en massa saker om hur bettet påverkar hästen och varför.
Jag tror jag kanske gör en sån tråd sen :)

Smart. Ska jag göra nästa år! Tandvet vill alltid se hästen tränsaf efter och kollar bett och nosgrimma och förklarar varför det är bra eller dåligt (vi fick förbud för Micklem). Men som du säger så man glömmer.
 
Jag tänker att tungan som kan flyttas och som är stark och mjuk rimligen borde vara mindre känslig för vad som ligger på den, jämfört med om något slår i lanerna.
Absolut. Men efter att ha haft en som älskade tungtryck och en som hatade det så utesluter jag inte det som faktor.
 
Btw, när vi nu ska till tandis på fredag så ska jag se till att ta några riktigt bra bilder i käften på hästarna. Man kollar ju på plats, men sen minns man ju inte precis.
Det skulle ju vara intressant om fler gjorde så att de tog kort in i munnen på hästen, gärna med resp bett i också, och delade med sig här. Då kanske man skulle komma på en massa saker om hur bettet påverkar hästen och varför.
Jag tror jag kanske gör en sån tråd sen :)

Det kommer journalföras och du få ett papper på exakt status på alla tänder, som vi får hos tandis.
Så det gör det lättare att minnas.
 
Btw, när vi nu ska till tandis på fredag så ska jag se till att ta några riktigt bra bilder i käften på hästarna. Man kollar ju på plats, men sen minns man ju inte precis.
Det skulle ju vara intressant om fler gjorde så att de tog kort in i munnen på hästen, gärna med resp bett i också, och delade med sig här. Då kanske man skulle komma på en massa saker om hur bettet påverkar hästen och varför.
Jag tror jag kanske gör en sån tråd sen :)

Vore dock otroligt intressant med en tandis-tråd med bilder på tänderna före och efter åtgärd.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Vogue
·
Utrustning Yes, ännu en bettråd. Min lilla häst är knepig i munnen, har varit lite brötig sen han kom. Är grön och outbildad, underhalsen från...
2
Svar
30
· Visningar
2 186
Senast: Equilina
·
Utrustning Enda facit är ju att prova sig fram, men jag vet inte riktigt vad jag ska prova. Min ponny av äldre variant ska få ett nytt bett då han...
Svar
7
· Visningar
1 118
Senast: Pancakes
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 346
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp