Hjälp mig med lyxig trerättersmeny!

Dentaku

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp från alla bukes finsmakare och matlagningsintresserade. Min man fyllde år nyligen och vi bestämde att jag i present skulle laga en riktigt fin middag åt honom. Det skulle blivit idag men jag har varit sjuk hela veckan så vi får skjuta på det till nästa helg men jag har fått problem. Jag har total idétorka och har ingen aning om vad jag ska laga!

Jag fick samma present av honom när jag fyllde år och då såg menyn ut så här:

Förrätt: Pilgrimsmusslor med grön sparris, bacon och balsamicoreduktion
Varmrätt: Ankbröst med apelsinsås, potatisbakelse och broccoli
Efterrätt: Apelsinpannacotta

Jag vill alltså inte ligga på en lägre nivå än så. Efterrätten har jag en idé om, jag vill prova att göra chokladfondant men vad gäller för- och varmrätt står det helt still. Är det någon som har några förslag? Ett stort plus är om det är något som delvis går att förbereda dagen innan eftersom jag kommer att upptagen ända fram till eftermiddagen dagen i fråga och förmodligen behöva vila huvudet en stund innan jag förvandlas till någon form av mästerkock. :p
 
Nu behöver jag hjälp från alla bukes finsmakare och matlagningsintresserade. Min man fyllde år nyligen och vi bestämde att jag i present skulle laga en riktigt fin middag åt honom. Det skulle blivit idag men jag har varit sjuk hela veckan så vi får skjuta på det till nästa helg men jag har fått problem. Jag har total idétorka och har ingen aning om vad jag ska laga!

Jag fick samma present av honom när jag fyllde år och då såg menyn ut så här:

Förrätt: Pilgrimsmusslor med grön sparris, bacon och balsamicoreduktion
Varmrätt: Ankbröst med apelsinsås, potatisbakelse och broccoli
Efterrätt: Apelsinpannacotta

Jag vill alltså inte ligga på en lägre nivå än så. Efterrätten har jag en idé om, jag vill prova att göra chokladfondant men vad gäller för- och varmrätt står det helt still. Är det någon som har några förslag? Ett stort plus är om det är något som delvis går att förbereda dagen innan eftersom jag kommer att upptagen ända fram till eftermiddagen dagen i fråga och förmodligen behöva vila huvudet en stund innan jag förvandlas till någon form av mästerkock. :p

förrätter: löjrom, rödlök, gräddfil på spröd knapestekt raggmunk. eller varmrökt lax med romsås och lite grönt.
varmrätter: älgstek med rösti och sås, grillad entrecot med klyftpotatis och kryddsmör, skaldjurssoppa.
 
Nu behöver jag hjälp från alla bukes finsmakare och matlagningsintresserade. Min man fyllde år nyligen och vi bestämde att jag i present skulle laga en riktigt fin middag åt honom. Det skulle blivit idag men jag har varit sjuk hela veckan så vi får skjuta på det till nästa helg men jag har fått problem. Jag har total idétorka och har ingen aning om vad jag ska laga!

Jag fick samma present av honom när jag fyllde år och då såg menyn ut så här:

Förrätt: Pilgrimsmusslor med grön sparris, bacon och balsamicoreduktion
Varmrätt: Ankbröst med apelsinsås, potatisbakelse och broccoli
Efterrätt: Apelsinpannacotta

Jag vill alltså inte ligga på en lägre nivå än så. Efterrätten har jag en idé om, jag vill prova att göra chokladfondant men vad gäller för- och varmrätt står det helt still. Är det någon som har några förslag? Ett stort plus är om det är något som delvis går att förbereda dagen innan eftersom jag kommer att upptagen ända fram till eftermiddagen dagen i fråga och förmodligen behöva vila huvudet en stund innan jag förvandlas till någon form av mästerkock. :p
Som förrätt hade jag gjort en grön ärtsoppa med pepparrotsgrädde och baconströssel, vansinnigt gott och löjligt enkelt att göra. Lyxig huvudrätt överlåter jag åt nån annan :p
 
förrätter: löjrom, rödlök, gräddfil på spröd knapestekt raggmunk. eller varmrökt lax med romsås och lite grönt.
varmrätter: älgstek med rösti och sås, grillad entrecot med klyftpotatis och kryddsmör, skaldjurssoppa.

Tack för tipsen!

Den första förrätten skulle kunna vara något, inte minst om jag använder våffeljärn!

Varmrökt lax med romsås kan vi äta på vardagar här( :o ) och entrecôte är visserligen finmat men inte riktigt tillräckligt fint om du förstår...
 
Huvudrätt: Torskrygg med rostat hasselnötströssel serveras m potatis och rotselleripure och brynt smör samt vårprimörer! Helt löjligt gott, lyxigt och kan se riktigt snyggt ut om man kan lägga upp mat!
 
Tack vare @Flixon känns det som om det framför allt är varmrätten som jag behöver tips på nu. :) Vad är det som saknas i den här ekvationen?

Förrätt: Crème ninon med hummerröra
Varmrätt: ?
Efterrätt: Chokladfondant
 
Huvudrätt: Torskrygg med rostat hasselnötströssel serveras m potatis och rotselleripure och brynt smör samt vårprimörer! Helt löjligt gott, lyxigt och kan se riktigt snyggt ut om man kan lägga upp mat!

Jag ser två problem med den rätten. Det ena är att jag är usel på att tillaga fisk - ska den stekas så är det tyvärr ganska kört, då kommer den riskera att antingen vara rå eller överstekt. :(
Det andra är att jag dör om jag äter hasselnötter men det kan man ju lösa genom att ersätt dem med något annat.
 
För att lyckas med torskryggen är det bästa tipset att rimma den i saltlag ca en timme sen steka den på relativt hög värme 1min på båda sidor sen in i ugnen 175 grader i 15 minuter
 
Tack för tipsen!

Den första förrätten skulle kunna vara något, inte minst om jag använder våffeljärn!

Varmrökt lax med romsås kan vi äta på vardagar här( :o ) och entrecôte är visserligen finmat men inte riktigt tillräckligt fint om du förstår...
Även vitello tonnato kan bli en trevlig förrätt, och kalven förbereds dagen innan :)
 
Nu behöver jag hjälp från alla bukes finsmakare och matlagningsintresserade. Min man fyllde år nyligen och vi bestämde att jag i present skulle laga en riktigt fin middag åt honom. Det skulle blivit idag men jag har varit sjuk hela veckan så vi får skjuta på det till nästa helg men jag har fått problem. Jag har total idétorka och har ingen aning om vad jag ska laga!

Jag fick samma present av honom när jag fyllde år och då såg menyn ut så här:

Förrätt: Pilgrimsmusslor med grön sparris, bacon och balsamicoreduktion
Varmrätt: Ankbröst med apelsinsås, potatisbakelse och broccoli
Efterrätt: Apelsinpannacotta

Jag vill alltså inte ligga på en lägre nivå än så. Efterrätten har jag en idé om, jag vill prova att göra chokladfondant men vad gäller för- och varmrätt står det helt still. Är det någon som har några förslag? Ett stort plus är om det är något som delvis går att förbereda dagen innan eftersom jag kommer att upptagen ända fram till eftermiddagen dagen i fråga och förmodligen behöva vila huvudet en stund innan jag förvandlas till någon form av mästerkock. :p

Om ni gillar saffran:
http://blogg.alltommat.se/jennieoch...acotta/?_ga=1.142813877.1601984328.1419860773

Godaste desserten jag ätit typ, få ingredienser, snabb att göra och förbereds innan :love:
 
Tack vare @Flixon känns det som om det framför allt är varmrätten som jag behöver tips på nu. :) Vad är det som saknas i den här ekvationen?

Förrätt: Crème ninon med hummerröra
Varmrätt: ?
Efterrätt: Chokladfondant

I den ekvationen skull jag stoppa in lammracks eller hjortfile med en rödvinssås, med portionsbakad potatisgratäng. Med en pava rött "Les Hauts de Granget" så kommer kvällen att vara gjord. Fast det förutsätter att inga större aktiviteter är planerade till efter middagen då kombon kan ge viss paltkoma och en sådan nöjdhet med livet att man saknar intresse för annat efteråt.

Vill man ha lättare så skulle en smörstekt torskrygg (skirat smör som man öser som en stolle), eller en lättstekt röding med lite sparris tillsammans med en enkel potatisbakelse (skivade potatisar i smör och vitlök som man staplar till bakelse) funka gott.
 
@Dentaku:

Förrätt: Saffranssoppa med chili-sting (hojta om du vill ha recept).

Varmrätt: Marmorerad ryggbiff (dvs typ Hälsingestintan eller från en bra gårdsbutik) med hemgjord bearnaise eller rödvinssås samt baconlindad sparris till (sparrisen är ju fin och billig nu så jag skulle kunna leva på enbart det).

Efterrätt: Något med svenska jordgubbar
 
Jag vill gärna ha recept på soppan!

Det är särbons recept, han komponerade den förra sommaren (2 port):

Såsbas på 4 dl vitt vin, kycklingfond, en skvätt rom, någon form av chili (från början använde vi ett par piri-piri men jag har snöat in på burmese amber nectar, ca en rejäl frukt) och strimlad rödlök. Använder man torrt vin är det bra att ha i LITE honung. Vi brukar marinera råa jätteräkor i såsbasen över dagen (huruvida det är etiskt korrekt med jätteräkor kanske kan tas i en annan tråd och de kan hoppas över). Det går att toppa med stora vanliga räkor också.

Ta upp räkorna och koka upp såsbasen ordentligt, ha i lämplig mängd grädde (matlagningsgrädde går bra) och smaka av med salt, piri-piri osv tills det blir gott. Använder man råa räkor lägger man i dem efter grädden och de får koka med tills de är precis färdiga, annars toppar man bara soppan med de skalade vanliga räkorna. Klicka i lite creme fraiche och servera med bröd.
 
I den ekvationen skull jag stoppa in lammracks eller hjortfile med en rödvinssås, med portionsbakad potatisgratäng. Med en pava rött "Les Hauts de Granget" så kommer kvällen att vara gjord. Fast det förutsätter att inga större aktiviteter är planerade till efter middagen då kombon kan ge viss paltkoma och en sådan nöjdhet med livet att man saknar intresse för annat efteråt.

Vill man ha lättare så skulle en smörstekt torskrygg (skirat smör som man öser som en stolle), eller en lättstekt röding med lite sparris tillsammans med en enkel potatisbakelse (skivade potatisar i smör och vitlök som man staplar till bakelse) funka gott.

Låter inte dumt alls! Får nog nästan bli att jag ser hur utbudet av kött och fisk är när jag handlar och avgör då.
 
@Dentaku:

Förrätt: Saffranssoppa med chili-sting (hojta om du vill ha recept).

Varmrätt: Marmorerad ryggbiff (dvs typ Hälsingestintan eller från en bra gårdsbutik) med hemgjord bearnaise eller rödvinssås samt baconlindad sparris till (sparrisen är ju fin och billig nu så jag skulle kunna leva på enbart det).

Efterrätt: Något med svenska jordgubbar

Soppan låter jättegod, kommer definitivt lagas vid något tillfälle! Just nu velar jag mellan någon form av kött eller torskrygg till varmrätt.

+ @Hagens_Zorba

Chokladfondant till dessert är i princip spikat eftersom vi har Don PX Gran Reserva att smutta på till. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp