Hjälp mig med min serie!

Lena Furberg

Trådstartare
Jag ska precis börja teckna en serie till Min Häst, den kommer ut i januari tror jag så det är en vinterstory. Jag har själva storyn klar i huvudet och den ska handla om en kille (?) med en Islandshäst. MEN jag är pinsamt dåligt insatt i det rent tekniska vad gäller t.ex. tölt, och jag vill inte skriva/teckna fel för då blir det ännu pinsammare och jag får skämmas.

Så, jag har lite frågor...!

Importeras det fortfarande många Islandshästar från Island, och, isåfall, är det alltid bra hästar? På min tid, för typ 100 år sen, när Islandshästen först kom till Sverige, var det (vad jag förstår) de "dåliga" hästarna som kom hit eftersom folk ännu inte förstod rasen och dess egenskaper.

Flygande pass får jag nog glömma, för det är väl en gångart som inte vanliga Islandshästägare/ryttare satsar på och klarar av?

Så - tölt.... Och här kommer den viktigaste frågan: Vilka är de vanligaste problemen man kan ha med en häst vad gäller tölten? Om vi nu tar killen i min serie; han har köpt sin drömhäst men får problem när tölten inte fungerar. VAD är det som inte fungerar? Han har inte jättemycket hjälp med sin häst då den står i ett stall med främst hopphästar och ridskolans hästar. Men han/hen känner att det inte funkar. VAD är det som inte funkar och hur ser det ut???

NÄR det sen fungerar, hur vet han det, hur känns det???

Jag är YTTERST tacksam för svar!!! Tackar på förhand, jättemycket!!!
 
Inte svar på din fråga men en annan tanke: har du varit på en turridning någon gång? Om inte skulle jag rekommendera det för att du ska få en känsla av ffa tölten som vore jättebra om du ska rita/skriva om det. Töltkänslan är väldigt speciell, i både bra och dålig takt.
 
Inte svar på din fråga men en annan tanke: har du varit på en turridning någon gång? Om inte skulle jag rekommendera det för att du ska få en känsla av ffa tölten som vore jättebra om du ska rita/skriva om det. Töltkänslan är väldigt speciell, i både bra och dålig takt.
Jo, fast nu var det längesen....... Kanske dags igen..?! :angel::)

Jag vill mest hitta rätt ord i bubblorna, så jag inte skriver nåt som låter helt fel och jag får skämmas...... Som t.ex. när nån skriver "tömmarna" istället för "tyglarna" när en person rider. Eller tecknar en häst där sadeln ser ut som nån slags pannkaka.
 
Jag ska precis börja teckna en serie till Min Häst, den kommer ut i januari tror jag så det är en vinterstory. Jag har själva storyn klar i huvudet och den ska handla om en kille (?) med en Islandshäst. MEN jag är pinsamt dåligt insatt i det rent tekniska vad gäller t.ex. tölt, och jag vill inte skriva/teckna fel för då blir det ännu pinsammare och jag får skämmas.

Så, jag har lite frågor...!

Importeras det fortfarande många Islandshästar från Island, och, isåfall, är det alltid bra hästar? På min tid, för typ 100 år sen, när Islandshästen först kom till Sverige, var det (vad jag förstår) de "dåliga" hästarna som kom hit eftersom folk ännu inte förstod rasen och dess egenskaper.

Flygande pass får jag nog glömma, för det är väl en gångart som inte vanliga Islandshästägare/ryttare satsar på och klarar av?

Så - tölt.... Och här kommer den viktigaste frågan: Vilka är de vanligaste problemen man kan ha med en häst vad gäller tölten? Om vi nu tar killen i min serie; han har köpt sin drömhäst men får problem när tölten inte fungerar. VAD är det som inte fungerar? Han har inte jättemycket hjälp med sin häst då den står i ett stall med främst hopphästar och ridskolans hästar. Men han/hen känner att det inte funkar. VAD är det som inte funkar och hur ser det ut???

NÄR det sen fungerar, hur vet han det, hur känns det???

Jag är YTTERST tacksam för svar!!! Tackar på förhand, jättemycket!!!
Det importeras fortfarande en hel del, väldigt varierade typer av hästar. Och det kan ju bli lite vad som helst ibland om det är en "hobbyryttare" som köper en häst osedd.

De vanligaste problemen med tölt skulle jag säga är taktfel och bristande överlinje. Dvs passtakt (så långt som till grisepass, som en kamel går) eller travtakt och med en häst som går med bakdelen bakom sig, kör upp huvudet och får rejäl underhals för att ryttaren inte klarar av att rida ihop hästen på ett korrekt sätt.

Ska se om jag kan hitta bilder som beskriver det tydligt. Annars bor jag på en gård med bl.a turridning på islandshäst, så vi kan nog ordna så du kan komma hit på ett studiebesök. ;)
 
Jo, fast nu var det längesen....... Kanske dags igen..?! :angel::)

Jag vill mest hitta rätt ord i bubblorna, så jag inte skriver nåt som låter helt fel och jag får skämmas...... Som t.ex. när nån skriver "tömmarna" istället för "tyglarna" när en person rider. Eller tecknar en häst där sadeln ser ut som nån slags pannkaka.
Ja precis, sånt där är ju skittrist när man vänder sig till de som kan ...

Lär du dig bara teckna en häst i grisepass och sedan får hjälp med terminologin så går det nog bra. :D
 
Vad kul, skriv gärna här i vilket nummer av Min Häst den kommer ut! Minns för övrigt från den tiden då jag läste Min Häst ett Mulle-avsnitt där Mulle träffade islandshästar och hade problem att förstå hur de rörde benen i de olika gångarterna. Jätteskojigt - vet du om det går att få tag på den någonstans?

Och så kommentarer till dina frågor:

Jodå, det importeras fortfarande en hel del hästar från Island, men jag skulle påstå att de flesta köpare nuförtiden är så pass medvetna att islänningarna inte längre kan sälja "skräp". Men självklart är de hästar som kommer in av blandad kvalitet - från medelmåttiga ridhästar till riktigt fina avels- och tävlingshästar. Vi har också en rätt stor och framgångsrik avel av islandshästar i Sverige!

Du behöver inte alls glömma flygande pass! Det finns visserligen gott om hästägare med femgångare som bara rider fyra gångarter, men det är fullt möjligt för en helt "vanlig" ryttare att rida pass! Jag har gjort det på alla femgångare jag haft, och jag är inte på något vis proffs... På en av de hästarna var det min dotter, då 13 år, som (visserligen med tränarhjälp) tog fram och tränade upp passen! (det hade ju för övrigt varit ett rätt häftigt inslag i din serie, en ungdom som fixar att göra det själv....)

Som flera andra skrivit så är det taktproblem som är vanligast om man får problem med tölten - travtakt eller passtakt (annars är ju tölten en rent fyrtaktig rörelse med omväxlande en och två hovar i marken samtidigt, utan svävmoment och med samma fotförflyttning som i skritt). Det kan också vara så att hästen har svårt att hålla högt tempo i tölten och slår upp i galopp. Eller att den inte har nog med bärighet (och lydnad) att göra fina tempoväxlingar i tölt (som är ett av momenten vid tävling i klasserna T1 och T3). Sedan kan det ju också vara så att när man tränar en gångart (t.ex. tölt) så blir en annan (t.ex. trav) mycket sämre, eller försvinner helt en tid. Så det finns verkligen hur många varianter på gångartsproblem som helst...

Hur det ser ut är ju en annan fråga... Travtaktig tölt har de diagonala benparen i marken längre tid än de samsidiga, och med passtakt är det tvärtom. Tänker man sig stillbilder på det hela så är travtaktig tölt mer "travlik", ofta med högt buret huvud och underhals och tappad överlinje, medan passtaktig tölt är passlik, ofta me, med en framtung häst som går på bogarna, får liten frambensaktion och ser "tråkig" ut...

En bra tölt känns "lätt", hästen bär sig väl bakifrån och går i en ändamålsenlig form med bra överlinje. Takten är helt ren fyrtakt och svansen vippar/böljar i takt med rörelserna. Bra tölthästar kan ofta gå i tölt helt utan tygelkontakt (som i tävlingsklasserna T2 och T4), vilket förstås kräver bra bärighet och balans.
 
Till alla: TACK!!!

Jag red Islandshäst för typ 100 år sen (...) då, när de hette Islandsponnyer (!!) och ingen ens visste var tölt var. Sedan dess har jag ridit "ordentligt" på bra Islandshästar och töltat på riktigt. Men det var ett tag sen...

Vad jag mest behöver, är den sk vokabulären. Eftersom jag behöver bubblor som låter riktiga och inget typ tömmar istället för tyglar.......

Killen i serien ska alltså (nu avslöjar jag nästan rubbet men det struntar jag i...) rida på ridskola och göra det vanliga, typ hoppa, och vara duktig på det. Men han DRÖMMER om en ISLANDSHÄST! Vilket ingen riktigt fattar men ändå. Alla tycker att han är en sån talang och ska köpa en hopphäst. Istället - köper han Islandshästen han drömt om i alla år. Ingen direkt mobbar honom, men Drömmen tramsar lite då hans drömhäst töltar illa. Etc.

DÄR behöver jag en vokabulär. HUR pekar man på att hästen töltar illa? Hur känner han det, hur ser instruktören det? Jag behöver orden!

NÄR det sen flyter (avslutningen vill jag inte avslöja....) - HUR uttrycker man det i ord? Inte bara i bild utan i ord? Så att en som rider Islandshäst känner att det är på riktigt, och inte nåt strunt från en som ingen fattar (typ jag.....)?
 
En passtaktig häst känns styv, stel och framtung - är det riktigt illa så KÄNNS det som en kamel...:D Oftast spänner en sådan häst sina ryggmuskler och "puttar upp" ryttaren en aning ur sadeln, det blir obekvämt och lite skumpigt om det blir riktig "grisepass". Tränaren säger då förmodligen att hästen är passtaktig, att den behöver lösgöras, ber eleven rida in på volten, göra sidförande övningar och annat som syftar till dels att lösgöra hästen och få igenom ställning och böjning och dels få hästen att börja trampa under sig med bakbenen istället. Här är det samma vokabulär som i "vanlig" ridning. Ryttaren kan t.ex. bli ombedd att rida i öppna och sluta, öka och minska volten osv.

Travtaktig tölt känns lite "sönderhackad" i takten och känslan är att hästen inte riktigt klarar att hålla balansen utan är på väg att falla i trav. På en sådan häst behöver man också rida lösgörande övningar och få den att söka sig framåt-nedåt för att aktivera överlinjen. Återigen ungefär samma vokabulär som i vanlig dressyr, tycker jag. Och till stora delar samma övningar som för den passtaktiga hästen!

Att träna galopp och galoppfattningar kan hjälpa både trav- och passtaktiga hästar, då det både är lösgörande och hjälper till med samling och bärighet. Så det kan också vara en övning tränaren instruerar eleven att göra.

Riktigt bra tölt har ett gott "flyt". Det är inte alltid så att man sitter helt stilla i sadeln - bra hästar med mycket aktion rör sig ganska mycket - men det känns mjukt, lätt och behagligt. Som ryttare kan jag få samma lyckokänsla av att tölta riktigt bra över en äng som jag får av att galoppera :)

Nu blev det ganska mycket "ridinstruktion" över det hela, men hoppas det kan hjälpa något!
 
Med tanke på vilken målgrupp tidningen vänder sig till så kanske man inte behöver krångla till det för mycket..? Det kan ju vara så enkelt som att Dröm-islandshästen inte töltar utan travar istället. Och att det mest beror på att inte ryttaren än vet hur man gör och att hästen än inte har orken..?
Detta var faktiskt scenariot då jag själv köpte min första islandshäst... Eftersom jag drabbades av Den Stora Kärleken när jag träffade hästen första gången så brydde jag mig inte om att jag inte kunde tölta henne. Kämpade i några månader själv medan jag fick upp henne i bättre skick ( hon var mager, vanskött, usel och eksemig när jag köpte henne) men insåg till sist att jag behövde hjälp av proffs. Vi har det på film; när tränaren ger mig instruktioner, jag gör rätt, och jag utbrister: "Men vad gör hon nu??" Tränaren svarar skrattande: "Hon töltar, Milene, hon töltar!" Och jag brister ut i gråt av lycka, töltar vidare och hickar fram mellan tårarna: "Hon töltar, hon töltar!!!" Ha ha, den filmen är nåt alldeles extra...

Så; att köpa en islandshäst som inte töltar, ja en del KAN ju faktiskt inte tölta, men de flesta har trots allt de genetiska förutsättningarna men kanske ännu inte har lärt sig. Och kanske problemet inte behöver vara "större" än det, för att målgruppen ska förstå vad det handlar om..?

Spännande hursomhelst, och målgrupp förresten, jag läser fortfarande Min Häst... fast nu är det min dotter som prenumererar... typ.........
 
Helt Ot egentligen men dina serier är så fantastiska :heart Min dotter förstod inte alls vitsen med att lära sig läsa som liten. Hon tyckte att det var ganska onödigt för vad skulle hon med det till? Det fanns ju så mycket annat som var roligare :p Men, efter en sommar med Min häst där hon började med att traggla sig igenom Mulleserierna och jag läste övriga för henne i början så blev läsning en av hennes stora passioner :love: Där kan vi prata om rätt inspiration och en riktigt bra morot för att förstå läsningens tjusning!
 
Och jag tänker att drömislandshästen inte är en dröm om den inte kan tölta. Det är osannolikt att man drömmer om en utan att drömma om tölten (och passen) för det är ju det som gör rasen. Så sannolikheten att din kille köper en utan tölt från början är inte stor alls. Däremot behöver man ju jobba för att bevara tölten ren om det inte är en naturtöltare. Då kan man ju istället behöva jobba för att ha kvar traven. Låt du killen hitta en häst med fin tölt men att den ganska snabbt övergår i passtakt. Det kan gå snabbt. Min pålla gick från helt ren till passtakt på tre v när jag lånade ut henne då jag åkte på semester och då var ryttaren hyfsat duktig. Så det är inte osannolikt alls. Och en bekant köpte en fantastisk häst med tävlingsframgångar. Hon red ner hästen på 4. Den var hemsk. Men hon var inte alls duktig.

När hästen töltar rent i hög fart (tar träning) blir man fånigt lycklig man rinner fram liksom. Man sitter som i lätt uppförsbacke, rumpan på hästen sjunker ner något och hästen tar i med frambenen och lyfter huvudet ngt men bibehåller en fin överlinje men inte så djupt. Känslan är att hästen kommer lyfta och flyga. Och man blir alldeles fånigt salig.
 
Och jag tänker att drömislandshästen inte är en dröm om den inte kan tölta. Det är osannolikt att man drömmer om en utan att drömma om tölten (och passen) för det är ju det som gör rasen. Så sannolikheten att din kille köper en utan tölt från början är inte stor alls. Däremot behöver man ju jobba för att bevara tölten ren om det inte är en naturtöltare. Då kan man ju istället behöva jobba för att ha kvar traven. Låt du killen hitta en häst med fin tölt men att den ganska snabbt övergår i passtakt. Det kan gå snabbt. Min pålla gick från helt ren till passtakt på tre v när jag lånade ut henne då jag åkte på semester och då var ryttaren hyfsat duktig. Så det är inte osannolikt alls. Och en bekant köpte en fantastisk häst med tävlingsframgångar. Hon red ner hästen på 4. Den var hemsk. Men hon var inte alls duktig.

När hästen töltar rent i hög fart (tar träning) blir man fånigt lycklig man rinner fram liksom. Man sitter som i lätt uppförsbacke, rumpan på hästen sjunker ner något och hästen tar i med frambenen och lyfter huvudet ngt men bibehåller en fin överlinje men inte så djupt. Känslan är att hästen kommer lyfta och flyga. Och man blir alldeles fånigt salig.
Det är nog nåt sånt jag tänkt mig, en häst som kan tölta men att killen inte riktigt fixar det ... till att börja med! ;-) Dina slutrader låter jättebra, tror jag snor dem.............!!
 
Helt Ot egentligen men dina serier är så fantastiska :heart Min dotter förstod inte alls vitsen med att lära sig läsa som liten. Hon tyckte att det var ganska onödigt för vad skulle hon med det till? Det fanns ju så mycket annat som var roligare :p Men, efter en sommar med Min häst där hon började med att traggla sig igenom Mulleserierna och jag läste övriga för henne i början så blev läsning en av hennes stora passioner :love: Där kan vi prata om rätt inspiration och en riktigt bra morot för att förstå läsningens tjusning!
TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
@Gry dina sista rader får mig att le sådan fånigt lyckligt för det fått mig att tänka på den tiden jag var medryttare på en godkänd äldre hingst med tävlingsremiter i 4 gång.

Jag fick banne mig inte till den ökade tölten på honom helt och hållet och jag kämpade och kämpade för att få bort orenheten i takten. Kort tölta gick bra men jag ville ju liksom flyta fram fort i tölt och jag visste ju att han kunde det.

Helt plötsligt en dag så red vi i kort tölt när han blev skrämd av en fågel som flög upp från ett dike och jag satt till ordentligt så bara flög vi fram och jag blev så lycklig!

Efter det så hade jag inga problem med tölten. Jag tror att jag var så fokuserad på att fixa det att jag spände mig för mycket i höft, mage och ländrygg att jag fick travtakt i ökade tölten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 813
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2
Svar
20
· Visningar
856
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 701
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp