Hjälp mig med min serie!

Jag ska precis börja teckna en serie till Min Häst, den kommer ut i januari tror jag så det är en vinterstory. Jag har själva storyn klar i huvudet och den ska handla om en kille (?) med en Islandshäst. MEN jag är pinsamt dåligt insatt i det rent tekniska vad gäller t.ex. tölt, och jag vill inte skriva/teckna fel för då blir det ännu pinsammare och jag får skämmas.

Så, jag har lite frågor...!

Importeras det fortfarande många Islandshästar från Island, och, isåfall, är det alltid bra hästar? På min tid, för typ 100 år sen, när Islandshästen först kom till Sverige, var det (vad jag förstår) de "dåliga" hästarna som kom hit eftersom folk ännu inte förstod rasen och dess egenskaper.

Flygande pass får jag nog glömma, för det är väl en gångart som inte vanliga Islandshästägare/ryttare satsar på och klarar av?

Så - tölt.... Och här kommer den viktigaste frågan: Vilka är de vanligaste problemen man kan ha med en häst vad gäller tölten? Om vi nu tar killen i min serie; han har köpt sin drömhäst men får problem när tölten inte fungerar. VAD är det som inte fungerar? Han har inte jättemycket hjälp med sin häst då den står i ett stall med främst hopphästar och ridskolans hästar. Men han/hen känner att det inte funkar. VAD är det som inte funkar och hur ser det ut???

NÄR det sen fungerar, hur vet han det, hur känns det???

Jag är YTTERST tacksam för svar!!! Tackar på förhand, jättemycket!!!


De Min Häst tidningarna måste jag köpa. Läser mina gamla Min Häst i bland, Mulle är underbar i serien!
Mvh
Pudlan
 
Undrar om det är likadant idag? Nu är det väl fler killar i stallen, eller...?

Jo, tar mig när tillfälle ges, tid och pratar med grabbar som rider. Är man inte bäst, typ - så är det tufft. Får känslan av att det är en tuffare idag då det än mer går ut på att synas och ta plats. Dessutom så är uppfattningen att grabbar tar så mycket plats, så dessa grabbars behov av att få vara med blir en ickefråga som förnekas.
De blir så att säga indirekt drabbade av att obalansen mellan grabbars och tjejers plats i resten av samhället och det debattklimat som det gett.
Dessa syns helt enkelt inte vilket tror jag kan späda på detta att drömma om islandshäst, nordsvensk westernhäst eller liknande - ett sätt att hitta en nisch där de får plats helt enkelt och kanske förväntar sig lite fler andra grabbar att dela intresse med. Eller för all del tjejer som inte bevakar sitt "revir" lika hårt.
Nu är det inte så att "alla" tjejer i den "vanliga"hästvärden bevakar revir på det sättet! Tvärtom, men dessa som gör så sätter gärna agendan i gruppen på det viset att de syns.

Så för att runda av det, det är nog både bättre och sämre att vara en underrepresenterad grupp som kille i stallet idag. Skulle kunna tänka mig skillnaderna mellan där det är bra och där det är mindre bra är stora. Men det kan vara bra att lyfta fram om tillfäll ges.
 
Hoppas att dom trycker extra många nummer för nu är vi många som vill läsa din serie!
Jag brukar tycka när tölten går riktigt bra att det känns som om jag springer med mina egna ben - fast det är inte jobbigt! :D
 
Hoppas att dom trycker extra många nummer för nu är vi många som vill läsa din serie!
Jag brukar tycka när tölten går riktigt bra att det känns som om jag springer med mina egna ben - fast det är inte jobbigt! :D
HJÄLP!!! Nu känner jag extrem press....... Den kan alltså bli urdålig!! :o:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
Och jag tänker att drömislandshästen inte är en dröm om den inte kan tölta. Det är osannolikt att man drömmer om en utan att drömma om tölten (och passen) för det är ju det som gör rasen. Så sannolikheten att din kille köper en utan tölt från början är inte stor alls. Däremot behöver man ju jobba för att bevara tölten ren om det inte är en naturtöltare. Då kan man ju istället behöva jobba för att ha kvar traven. Låt du killen hitta en häst med fin tölt men att den ganska snabbt övergår i passtakt. Det kan gå snabbt. Min pålla gick från helt ren till passtakt på tre v när jag lånade ut henne då jag åkte på semester och då var ryttaren hyfsat duktig. Så det är inte osannolikt alls. Och en bekant köpte en fantastisk häst med tävlingsframgångar. Hon red ner hästen på 4. Den var hemsk. Men hon var inte alls duktig.

När hästen töltar rent i hög fart (tar träning) blir man fånigt lycklig man rinner fram liksom. Man sitter som i lätt uppförsbacke, rumpan på hästen sjunker ner något och hästen tar i med frambenen och lyfter huvudet ngt men bibehåller en fin överlinje men inte så djupt. Känslan är att hästen kommer lyfta och flyga. Och man blir alldeles fånigt salig.
Eller hur! Mycket bra beskrivet!
 
Det är ju inte ovanligt att en häst från Island upplevs som lite vild av sin nya ägare. Kan vara svår att fånga i hagen, känslig för hjälperna och far iväg framåt för "ridskoleskänklar". Det är ju också mycket att titta på om man växt upp på en lavaslätt och aldrig sett en skog, färgglada brevådor eller tävlingscyklister. Däremot går får, hysteriska hundar, motorcyklar/fyrhjulingar och helikoptrar bra :)

Jag skulle beskriva grisepass som ett vaggande, gungande från sida till sida. Kort tölt i bra takt som en tickande klocka, fast lite snabbare. Ökad tölt tycker jag är som att rida på en våg som forsar fram.
 
Åh vad jag känner igen känslan ni beskriver när tölten bara fungerar sådär underbart.
Var hos en bekant på Island. Red en häst som jag klaffade med sådär helt fantastiskt. Enligt ägaren var hon hård i munnen. När jag red henne var det aldrig problem med det. Red henne i alla gångarter (utom pass) på långa tyglar. Styrde henne bara med sitsen. När ägaren tog tyglarna fast jag satt på blev hon spänd på en gång. Trodde sånt bara förekom i serier :o
Det var hon och jag och friheten tillsammans :heart

Sorry för halvt ot.
 
Ett problem (som du förmodligen tänkt på) är ju att killen inte kan få mycket hjälp av stallkamraterna. Även om man rider för islands-tränare kan man behöva hjälp hemma också! Men de som bara ridit tregångare har svårt att se om tölten är ren eller inte, än mindre VAD som är fel och vad man kan göra åt det. Dessutom kan ju en islandshäst gladeligen blanda flera olika taktfel på en enda långsida! (Been there, done that, har islandströjan!)
 
Sen tänker jag på något som mina nordsvenskar har lärt mig - och det är att hästen kan mycket mer än man tror, men att komma dit att få hästen at förstå vad man ber den om - det är det som är knuten.

När hästaskrället går jättefint med tränaren på ryggen, men man själv bara stör hästen så det blir sämre än när man inte försöker.

En insikt och ett förhållningssätt som på något vis blir tydligare på dessa lite kallblodigare och egnare hästar som i mitt tycke kanske tänker själva lite mera av och till.
 
Problem som jag stötte för inte så länge sedan.

Har ridit islandshäst hela mitt liv men har just nu ingen egen häst och fick för mig att jag skulle ta lektioner på den lokala ridskolan alltså på "vanliga bruna".
På skoj bestämde jag mig för att ta med min grannes islandshäst på en av lektionerna, hästen är bra men inte välriden och vi pratar ofta om att han är en såkallad "saftblandare", jag lovar och svär att han kan ha fem gångarter på sina fyra ben samtidigt. Detta beror ju på att han har lätt för gångarterna men inte är ordentligt musklad, har dålig balans och är stel. Det i sig gör att är man inte helt centrerad som ryttare, eller inte ha jämn kontakt och stöd i tygeln, eller inte hjälper honom att hålla exakt samma takt, eller om de kommer en grop i vägen osv osv så kommer han ovillkorligen att byta till nästa gångart. Den mest skickliga ryttaren får jobba under full koncentration med denna typ av häst för att hålla ihop dem, samlat och konsekvent.

Hur som, kommer in i ridhuset och inser snart att det normalstora ridhuset är för litet för min lilla häst när vi ska dela det med en bunt stora hästar också och på deras villkor. Att galoppera på volt var fullständigt omöjligt och alla närvarande fick en uppvisning av gångarter de sent ska glömma bara för att den stackars hästen skulle gå på med på en storhäst lektion.
Det slutade med att galoppfattningarna fick vi göra på en egen volt i en egen del av ridhuset och sidoförflyttningarna fick vi utföra i tölt i stället för trav osv. Han var på tok för känslig och för mycket på tårna för att hålla ihop i någon form.

Ridläraren såg ut som en stort frågetecken och viste inte riktigt hur hon skulle stötta mig eller hästen.
(Samma häst har jag haft på islandshästkurser och då har han klarat allt som alla andra klarar med mycket beröm så hästen är det verkligen inget fel på men just denna gång vart vi totalt utskrattade av åskådarna på läktaren)

Men hur som lektionen var katastrof i alla avseenden och jag pratade med ridläraren om att vi istället skulle rida ut tillsammans så hon fick prova på Fengur i hans rätta miljö. (Bor granne med ridläraren också)

Vi bytlånade häst och hon vart helt såld! Hon var ärligt och uppriktigt förvånad över hur känslig han är, hur samarbetsvillig han är och den energi han utstrålar. Hon menade att hon nog aldrig ridit en häst som varit så känslig och samarbetsvillig på samma gång. Det är som att sitta på ett krutpaket med fem växlar och han gör allt han kan för att det ska bli rätt och riktigt. Hon for hem och började titta efter islandshästar till salu efter den ridturen ;)

Men någon fler storhästlektion ska jag aldrig tvinga iväg häststackaren på :laugh:
 
Du har fått många bra svar! Men en sak jag spontant känner, om man rider på en vanlig ridskola, med vanliga tregångare och en "vanlig ridlärare" så har dom ingen som helst koll på takten i tölten, de ser bara att hästen springer lustigt. De ser inte passtakt, travtakt eller ens skillnad på ren grisepass/tölt. Så om det är något ridläraren skall hjälpa grabben med behöver hon nästan ha en historia av islandshästträning i bakgrunden. Att hon jobbat på Island något år eller så. Men då kanske inte problemen blir lika stora för grabben? Eller tänk om det kunde börja en ny tjej på ridskolan, som kan o kan hjälpa honom? Så blir det lite romans på köpet! O de andra blir avundsjuka o så är intrigerna igång... (ok, nu börjar min lätt överdrivna fantasi-gen spinna igång...)

Annars känns lynnesproblem mer verkligt. Säg att hästen har kommit från Island precis och inte alls beter sig så som på saluvideon. Att den rusar när han sitter upp, att den kastar sig för småsaker o bara springer väldigt fort och "lustigt"(att det studsar hysteriskt från sida/sida =passtakt i högre tempo) utan att lyssna. Det är inte ovanligt att de får en personlighetsförändring efter en lång resa och miljöombytet. Men att de med tid o träning (o förståelse) hittar tillbaka till sitt gamla jag. :-) O att tölten då blir ren o han och alla på ridskolan tappar hakan när de flyger fram :-)

Glöm inte att storhästar kan blir rädda i början när en islandshäst kommer i tölt/pass med huvudet i vädret (gissar att de ser ut att fly från något farligt)! Att de andra elevernas hästar blir rädda, bockar o slänger av dom o det e bara hans fel! O hans dumma håriga fula ponny ;) (oj, det var det där med min fantasi igen)...

Kanske skulle du hitta En islandshästnörd som du kan skicka materialet till för korrekturläsning när det blir dags? Som kan komma med mer konkret ordval/facktermer utifrån det du ritat.
 
Jag var för några år sedan och provred en islandshäst som stod på vanlig ridskola där den ridits som tregångare i många år. Ridläraren där sa att hästen hade någon slags konstig trav. Det var grisepass.
 
HJÄLP!!! Nu känner jag extrem press....... Den kan alltså bli urdålig!! :o:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
NEJ DÅ! Var inte så självkritisk, den kommer säkert bli minst lika bra (om inte bättre) än alla de tidigare serierna jag läst av dig. (Ska erkänna att just dina serier var mina favoriter i Min Häst, speciellt stallgänget på Tuva och Freddie på Firefoot Farm :o )
Så får du inte tänka, jag delar med mig av Rryttarinspirations ord vi fick på en föreläsning för mental träning:

Jag vill, Jag kan, Jag ska. :D
 
NEJ DÅ! Var inte så självkritisk, den kommer säkert bli minst lika bra (om inte bättre) än alla de tidigare serierna jag läst av dig. (Ska erkänna att just dina serier var mina favoriter i Min Häst, speciellt stallgänget på Tuva och Freddie på Firefoot Farm :o )
Så får du inte tänka, jag delar med mig av Rryttarinspirations ord vi fick på en föreläsning för mental träning:

Jag vill, Jag kan, Jag ska. :D
Nääää, sedan den skickats insåg jag massor som blev fel. Jag illustrerar just nu även en bok där huvudpersonens häst är en Islandshäst, och jag fick rita om en del detaljer som jag inte fattat. Men serien var redan skickad... HELP!! Ha nåd med mig, snälla alla!!!
 
Du har fått många bra svar! Men en sak jag spontant känner, om man rider på en vanlig ridskola, med vanliga tregångare och en "vanlig ridlärare" så har dom ingen som helst koll på takten i tölten, de ser bara att hästen springer lustigt. De ser inte passtakt, travtakt eller ens skillnad på ren grisepass/tölt. Så om det är något ridläraren skall hjälpa grabben med behöver hon nästan ha en historia av islandshästträning i bakgrunden. Att hon jobbat på Island något år eller så. Men då kanske inte problemen blir lika stora för grabben? Eller tänk om det kunde börja en ny tjej på ridskolan, som kan o kan hjälpa honom? Så blir det lite romans på köpet! O de andra blir avundsjuka o så är intrigerna igång... (ok, nu börjar min lätt överdrivna fantasi-gen spinna igång...)

Annars känns lynnesproblem mer verkligt. Säg att hästen har kommit från Island precis och inte alls beter sig så som på saluvideon. Att den rusar när han sitter upp, att den kastar sig för småsaker o bara springer väldigt fort och "lustigt"(att det studsar hysteriskt från sida/sida =passtakt i högre tempo) utan att lyssna. Det är inte ovanligt att de får en personlighetsförändring efter en lång resa och miljöombytet. Men att de med tid o träning (o förståelse) hittar tillbaka till sitt gamla jag. :-) O att tölten då blir ren o han och alla på ridskolan tappar hakan när de flyger fram :-)

Glöm inte att storhästar kan blir rädda i början när en islandshäst kommer i tölt/pass med huvudet i vädret (gissar att de ser ut att fly från något farligt)! Att de andra elevernas hästar blir rädda, bockar o slänger av dom o det e bara hans fel! O hans dumma håriga fula ponny ;) (oj, det var det där med min fantasi igen)...

Kanske skulle du hitta En islandshästnörd som du kan skicka materialet till för korrekturläsning när det blir dags? Som kan komma med mer konkret ordval/facktermer utifrån det du ritat.
ÄSCH!!! Vilken bra grej det hade varit i serien, att killens häst skrämde de andra!!! Rackarns också, serien är skickad och går till tryck typ nu..... :banghead:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 643
Senast: SiZo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp