Hjälp mig med rakriktning åt en häst som blir som en banan...

Hoppmallan

Trådstartare
Min häst blir som en banan i högervarv. Han skjuter alltså bakdelen inåt på grund utav att han blivit riden fel av tidigare ryttare och inte har tillräckligt muskler där.

Mina vänner tjatar om att jag då ska hålla en stadig ytter, leda med inner, hålla om med ytterskänkel och trycka med innerskänkel när han böjer sig fel. Jag gör detta men är det verkligen rätt? När jag läser på internet så skriver många tränare att man ska göra tvärtom? Alltså när han blir en banan åt höger ska jag göra så han blir en banan åt vänster osv... Hur hade ni gjort? Han blir arg och "studsar lätt" när jag försöker rätta honom för att han tycker det är jobbigt. Efter en stund slutar han dock och gör jag ingenting så springer han runt som en banan och studsar/hoppar till ibland då med för att han inte får någon framåtbjudning.
 
Man rättar alltid framdel efter bakdel, tycker du beskriver att du gör tvärtom.
Tänk öppna, med så mycket tvärning som hästen klarar av.
Så, öppna på långsidan.
En annan övning att få hästen liksidig är att rida en 6-meters framdelsvändning. Det tvingar, i det här fallet, det svaga höger bak att ta för sig. Så du gör en stor framdelsvändning undan höger skänkel, utan att hästen rätar ut innersidan.
 
Min häst blir som en banan i högervarv. Han skjuter alltså bakdelen inåt på grund utav att han blivit riden fel av tidigare ryttare och inte har tillräckligt muskler där.

Mina vänner tjatar om att jag då ska hålla en stadig ytter, leda med inner, hålla om med ytterskänkel och trycka med innerskänkel när han böjer sig fel. Jag gör detta men är det verkligen rätt? När jag läser på internet så skriver många tränare att man ska göra tvärtom? Alltså när han blir en banan åt höger ska jag göra så han blir en banan åt vänster osv... Hur hade ni gjort? Han blir arg och "studsar lätt" när jag försöker rätta honom för att han tycker det är jobbigt. Efter en stund slutar han dock och gör jag ingenting så springer han runt som en banan och studsar/hoppar till ibland då med för att han inte får någon framåtbjudning.

Som @Blandrastik skriver, led framdelen över på bakdelens spår. Börja alltid med att arbeta rakriktning på rakt spår (jag gillar att göra det på kvartslinjen). Kan sedan hästen bära sig på rakt spår så kommer den även kunna börja göra det på böjt spår.

Eftersom han tycker att det är jobbigt så rakrikta aktivt endast korta bitar i taget, t.ex. att du vänder upp på kvartslinjen, rakriktar några steg för att sedan berömma och avsluta genom att lämna kvartslinjen samtidigt som du gör en lite tempoväxling framåt. Viktigt är att inte nöta för länge, utan låt honom få känna sig duktig.
 
Jag slänger in en liten tanke om att en häst också kan bete sig sådär om den har ont, så det kan vara värt att kombinera med en hälsokoll.
OM hästen bara är för dåligt musklad för att kunna göra vissa saker så kan man med fördel börja med att stärka hästen utan ryttare. I tömkörning eller långtygling, vad som man känner sig mest bekväm med.
 
Det ni beskriver, är det inte så jag gör redan? När han blir som en banan trycker jag tillbaka rumpan med innerskänkeln så han blir rak?

Jag tror inte att han har ont för han älskar att hoppa och stannar knappt aldrig hur högt det än är. Dessutom blir han bättre och bättre för varje dag som går. Jag har inte haft honom jättelänge men när han kom orkade han inte ens trava två varv i paddocken på grund utav att han hade fått för lite mat + blivit riden fel. Han var väldigt omusklad då. Jag har dessutom haft en duktig massör ute till han som också använde laser m.m. Hon hittade ingenting fel, bara att han var mer omusklad på höger bak vilket han är. Han verkar absolut inte att ha ont. Alla som har känt på honom eller ridit honom har sagt att han "bara" är omusklad. Även min kompis som är veterinär.

Han går som en klocka ibland när man gör 100% rätt men det är inte alltid lätt att göra rätt precis hela tiden. Så jag tänkte höra med er här om ni visste några bra knep och om det folk lär mig är rätt...
 
Det ni beskriver, är det inte så jag gör redan? När han blir som en banan trycker jag tillbaka rumpan med innerskänkeln så han blir rak?

Nej, det är inte så det är beskrivet. Man rättar framdelen d v s om hästen inte spårar bak så flyttar du framdelen så att hästen spårar. Om höger bak går innanför så flyttar du vänster bog åt höger för att räta upp hästen. Det är därför övningen öppna har rekommenderats tidigare i tråden för då uppnår man precis den effekten. :)
 
En bra beskrivning tycker jag är att hästen är som ett snöre. För att få snöret rakt måste det sträckas. För att kunna rida hästen rak måste den drivas jämnt fram till kontakten och sträcka ut sin kropp.
Det är såklart lättare sagt än gjort men många grova skevheter har att göra med att hästen inte går ärligt fram till en kontakt och ryttaren meckar med symptomet på sned heter istället för orsaken.
 
En bra beskrivning tycker jag är att hästen är som ett snöre. För att få snöret rakt måste det sträckas. För att kunna rida hästen rak måste den drivas jämnt fram till kontakten och sträcka ut sin kropp.
Det är såklart lättare sagt än gjort men många grova skevheter har att göra med att hästen inte går ärligt fram till en kontakt och ryttaren meckar med symptomet på sned heter istället för orsaken.
Håller med, jag har haft många aha-uppleverlser med vår tränare som fokuserat mer på kontakt framåt och jämn kontakt i handen, snarare än hur hästen sätter fötterna, de kommer när suget framåt blir jämnt.
 
Det ni beskriver, är det inte så jag gör redan? När han blir som en banan trycker jag tillbaka rumpan med innerskänkeln så han blir rak?

Jag tror inte att han har ont för han älskar att hoppa och stannar knappt aldrig hur högt det än är. Dessutom blir han bättre och bättre för varje dag som går. Jag har inte haft honom jättelänge men när han kom orkade han inte ens trava två varv i paddocken på grund utav att han hade fått för lite mat + blivit riden fel. Han var väldigt omusklad då. Jag har dessutom haft en duktig massör ute till han som också använde laser m.m. Hon hittade ingenting fel, bara att han var mer omusklad på höger bak vilket han är. Han verkar absolut inte att ha ont. Alla som har känt på honom eller ridit honom har sagt att han "bara" är omusklad. Även min kompis som är veterinär.

Han går som en klocka ibland när man gör 100% rätt men det är inte alltid lätt att göra rätt precis hela tiden. Så jag tänkte höra med er här om ni visste några bra knep och om det folk lär mig är rätt...

Jag har en banan ;) Det är enklast tycka som du gör att "tryck tillbaka bakdelen på plats". Men det är väldigt svårt att känna att det är helt rakt och hästen tar i lika mycket. Dvs den kan fuska på ändå. Om man istället flyttar framdelen så den är framför bakdelen så måste hästen bära mer med bak under sig. Så tar hästen baken in åt höger i höger varv, ställ rak/aningen utåt vä med ytter, led med innertygel och flytta in framdelen till vä. Spåret kommer gå åt helvete och en envis häst kommer prova diverse för att inte stoppa in bak. Tex hänga i handen, springa av eller testa krabbgång och flytta in baken mer för att hålla undan den.

Men du känner jättetydligt när det blir rakt och hästen bär - och tempot sjunker som en sten, det är grymt jobbigt om de inte är van. Så några steg, lätta på innertygel och klappa och låt hästen avlasta ett tag innan du ber igen.

Är den banan i ena varvet så har den oftast problem spåra i andra varvet med, så gör det i båda varv

Men kolla upp den. Många hästar har låsningar och spänningar som anledning varför de börjar banana, och lossar man inte de så är det fysiskt omöjligt för hästen gå rak. Hoppa och andra saker de gör på fart kan man inte lita på som tecken på inga problem. Så kolla med vet och därefter kiro/et om vet inte hittar något.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 448
Senast: Ananazen
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp