Hjälp mig tänka, häst som kliar rumpa

ufot

Trådstartare
Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och kliar själva rumpan, främst höger sida mot krubbkanten. Hon har kliat bort pälsen på ett område ungefär 15x2 cm. Det finns inga sår, det ser ut som att någon har klippt henne där. Manen syns det pyttelite att hon kliat och svansroten ingenting. Hon har lite mjäll i mankammen, men inte mycket.

Hästen har lättare sommarexem, men var nästintill symtomfri förra sommaren. Pälsen ser bra ut, hon äter bra och är pigg och frisk förövrigt.

Jag hade ut min tränare igår och hon misstänkte pälsätare. Jag pratade med veterinären imorse som inte riktigt trodde det eftersom pälsen förövrigt ser fin ut. I och med att jag är bortrest en vecka så bestämde vi att vi skulle avvakta till nästa vecka. Om klådan inte blir bättre kommer veterinären ut i nästa vecka.

Hästen har inte mask. Skickade in ”kolla masken” i höstas och den visade 0 EPG.

Veterinären sa att om klådan blir värre kanske man måste sätta in kortison, men annars finns inte mycket att göra om det inte är så att det är pälsätare ändå. Hästen är ju en Islandshäst, halvklippt i och för sig men ett pälsmonster förövrigt. Har mycket och tjock man och svans.

I och med att jag personligen har dålig erfarenhet av kortison vill jag helst inte sätta in en sådan behandling, om det inte är helt nödvändigt.

Jag och stallägaren har några teorier om varför hon kliar. Det ena är att hon helt enkelt har tråkigt. Hästen gillar egentligen inte att stå inne, men vars jag bor är den stallplats jag har nu den bästa som går att finna, så flytt är inte aktuellt. Förövrigt trivs hästen bra i stallet och hästarna är ute ca 14 h/dag.

En annan teori är att hon är för varm. Inne står hon alltid utan täcke, men ute måste dem ha täcke de flesta dagar pga vädret. Hon rids nästan varje dag. Trotts att hon är klippt svettas hon en hel del.

Jag tvättade svans och bakdel igår. Då märkte jag att det dessvärre kliade mycket just kring svansroten. Jag tvättade noga samt smorde in och det märktes att hon tyckte det var skönt. Manen kliade det ingenting i.

Förlåt för långt inlägg, men är det någon som har några idéer? Hur kunskaperna bland veterinärerna på hudbesvär är här uppe vet jag inte, men jag tar tacksamt emot tipps på bra veterinärer i Västerbotten, helst någon som inte är kopplad till den stora kedjan på E som distriktarna dessvärre är här uppe.
 
För att hitta springmask behövs tejpprov, det är extremt sällan den syns på vanliga träckprovet. Inte ens med tejpprov hittas den alltid. Titta i rumpan, springmasken lämnar en gulaktig vätska som torkar, man kan också hitta själva masken både i rumpa och bajs. Inte heller samma avmaskning som "vanliga" maskar.
 
Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och kliar själva rumpan, främst höger sida mot krubbkanten. Hon har kliat bort pälsen på ett område ungefär 15x2 cm. Det finns inga sår, det ser ut som att någon har klippt henne där. Manen syns det pyttelite att hon kliat och svansroten ingenting. Hon har lite mjäll i mankammen, men inte mycket.

Hästen har lättare sommarexem, men var nästintill symtomfri förra sommaren. Pälsen ser bra ut, hon äter bra och är pigg och frisk förövrigt.

Jag hade ut min tränare igår och hon misstänkte pälsätare. Jag pratade med veterinären imorse som inte riktigt trodde det eftersom pälsen förövrigt ser fin ut. I och med att jag är bortrest en vecka så bestämde vi att vi skulle avvakta till nästa vecka. Om klådan inte blir bättre kommer veterinären ut i nästa vecka.

Hästen har inte mask. Skickade in ”kolla masken” i höstas och den visade 0 EPG.

Veterinären sa att om klådan blir värre kanske man måste sätta in kortison, men annars finns inte mycket att göra om det inte är så att det är pälsätare ändå. Hästen är ju en Islandshäst, halvklippt i och för sig men ett pälsmonster förövrigt. Har mycket och tjock man och svans.

I och med att jag personligen har dålig erfarenhet av kortison vill jag helst inte sätta in en sådan behandling, om det inte är helt nödvändigt.

Jag och stallägaren har några teorier om varför hon kliar. Det ena är att hon helt enkelt har tråkigt. Hästen gillar egentligen inte att stå inne, men vars jag bor är den stallplats jag har nu den bästa som går att finna, så flytt är inte aktuellt. Förövrigt trivs hästen bra i stallet och hästarna är ute ca 14 h/dag.

En annan teori är att hon är för varm. Inne står hon alltid utan täcke, men ute måste dem ha täcke de flesta dagar pga vädret. Hon rids nästan varje dag. Trotts att hon är klippt svettas hon en hel del.

Jag tvättade svans och bakdel igår. Då märkte jag att det dessvärre kliade mycket just kring svansroten. Jag tvättade noga samt smorde in och det märktes att hon tyckte det var skönt. Manen kliade det ingenting i.

Förlåt för långt inlägg, men är det någon som har några idéer? Hur kunskaperna bland veterinärerna på hudbesvär är här uppe vet jag inte, men jag tar tacksamt emot tipps på bra veterinärer i Västerbotten, helst någon som inte är kopplad till den stora kedjan på E som distriktarna dessvärre är här uppe.

Har haft fälsätare på min isis. På den tiden fanns swich som hjälpte mot det. Min hade få maläta ställen i pälsen min kliade som du beskriver.
 
Innan man sätter in cortison tycker jag att man ska utesluta att hästen kliar sig pga ohyra. Enklast är väl att vet skriver ut ett schampo som tar insekter och spindeldjur typ sebacil. I och för sig kan man ju börja med ett antibakteriellt schampo eftersom kliande oavsett orsak leder till små sår som i sin tur kan klia. Klorhexidinschampo finns receptfritt (? i alla fall i Finland). Därefter skulle jag använda någon salva typ någon av de som används vid sommarexem.
 
Vill du prova något som vore det hudirriation kan jag varmt rekommendera Horsol. Vi hade en shettis som kom i mycket dåligt skick, och vi var rädda för utveckling av eksem sommartid. Vi började med Horsol när han kom på vintern, och rätt omgående slutade han klia. Har även fått goda omdömen från andra som jag rekommenderat det till vid klåda.

Kostnaden är relativt liten och det är ett ofarligt preparat, kan vara värt att prova.
 
Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och kliar själva rumpan, främst höger sida mot krubbkanten. Hon har kliat bort pälsen på ett område ungefär 15x2 cm. Det finns inga sår, det ser ut som att någon har klippt henne där. Manen syns det pyttelite att hon kliat och svansroten ingenting. Hon har lite mjäll i mankammen, men inte mycket.

Hästen har lättare sommarexem, men var nästintill symtomfri förra sommaren. Pälsen ser bra ut, hon äter bra och är pigg och frisk förövrigt.

Jag hade ut min tränare igår och hon misstänkte pälsätare. Jag pratade med veterinären imorse som inte riktigt trodde det eftersom pälsen förövrigt ser fin ut. I och med att jag är bortrest en vecka så bestämde vi att vi skulle avvakta till nästa vecka. Om klådan inte blir bättre kommer veterinären ut i nästa vecka.

Hästen har inte mask. Skickade in ”kolla masken” i höstas och den visade 0 EPG.

Veterinären sa att om klådan blir värre kanske man måste sätta in kortison, men annars finns inte mycket att göra om det inte är så att det är pälsätare ändå. Hästen är ju en Islandshäst, halvklippt i och för sig men ett pälsmonster förövrigt. Har mycket och tjock man och svans.

I och med att jag personligen har dålig erfarenhet av kortison vill jag helst inte sätta in en sådan behandling, om det inte är helt nödvändigt.

Jag och stallägaren har några teorier om varför hon kliar. Det ena är att hon helt enkelt har tråkigt. Hästen gillar egentligen inte att stå inne, men vars jag bor är den stallplats jag har nu den bästa som går att finna, så flytt är inte aktuellt. Förövrigt trivs hästen bra i stallet och hästarna är ute ca 14 h/dag.

En annan teori är att hon är för varm. Inne står hon alltid utan täcke, men ute måste dem ha täcke de flesta dagar pga vädret. Hon rids nästan varje dag. Trotts att hon är klippt svettas hon en hel del.

Jag tvättade svans och bakdel igår. Då märkte jag att det dessvärre kliade mycket just kring svansroten. Jag tvättade noga samt smorde in och det märktes att hon tyckte det var skönt. Manen kliade det ingenting i.

Förlåt för långt inlägg, men är det någon som har några idéer? Hur kunskaperna bland veterinärerna på hudbesvär är här uppe vet jag inte, men jag tar tacksamt emot tipps på bra veterinärer i Västerbotten, helst någon som inte är kopplad till den stora kedjan på E som distriktarna dessvärre är här uppe.
Min häst kliade av sig svansen. Jag trodde länge hon hade problem med knott. Men sen upptäckte jag att hon kliade sig även på vintern. Jag provade salvor och krämer. Men det lindrade endast, själva kliande var kvar.
Hästen var också som en elvisp i boxen och mockningen tog en evighet. Kliande gjorde henne rastlös och hon kom inte till ro.
En dag bestämde jag mig för att ta bort kraft.
Nu äter hon endast lusernpellets, mineraler och vitaminer. Kliande har upphört och nu unnar jag mig att mäta hur pälsen växer ut på svansen igen. Något i de olika färdigblandade kraftfoderna har helt klart gett klådan.
Värt att prova kanske.
 
För att hitta springmask behövs tejpprov, det är extremt sällan den syns på vanliga träckprovet. Inte ens med tejpprov hittas den alltid. Titta i rumpan, springmasken lämnar en gulaktig vätska som torkar, man kan också hitta själva masken både i rumpa och bajs. Inte heller samma avmaskning som "vanliga" maskar.
Det här låter bekant. Hon har till och från haft någon sorts gulaktig vätska, framförallt runt slidöppningen och ner mellan bakbenen. I samband med detta har hon varit lös i magen. Nu är hon äntligen bra i magen, men jag ger fortfarande bakjäst förebyggande.

Annars finns inga tecken på springmask. Hon äter bra och är i bra hull, möjligen något kilo för mycket. Hur tar man reda på om det verkligen är springmask? Hon avmaskades senast i februari förra året.
 
Har haft fälsätare på min isis. På den tiden fanns swich som hjälpte mot det. Min hade få maläta ställen i pälsen min kliade som du beskriver.
Fick råd att använda Swich. Dessvärre säljs det inte längre. Klassas som miljöfarligt. Veterinären kan skriva ut, men det är livstids karens på det. Detta är egentligen inga problem, jag har inga planer på att använda köttet den dag hon måste tas bort - vilket förhoppningsvis ligger många år in i framtiden.
 
Fick råd att använda Swich. Dessvärre säljs det inte längre. Klassas som miljöfarligt. Veterinären kan skriva ut, men det är livstids karens på det. Detta är egentligen inga problem, jag har inga planer på att använda köttet den dag hon måste tas bort - vilket förhoppningsvis ligger många år in i framtiden.
Förlåt skrev fel. Veterinären jag pratade med i morse sa aldrig vad medlet hete, bara att det är livstids karens på det.
 
En av mina hästar kliar sig mycket. Efter att det konstaterats att hon varken hade mask eller ohyra tänkte jag att hon var varm. Hon kliade sönder sig under manen men när jag flätade den så hon blev sval upphörde kliandet.
Sedan började hon klia svansroten. Det blev mycket bättre sedan jag tvättade svansroten och började smörja in den med babyolja. Gick det för långt mellan smörjningarna började hon igen.
 
Jag skulle nog klippa mer så jag var säker på att hästen inte är för varm, klipp under manen, kanske hela halsen. Sen skulle jag tvätta och antagligen smörja med tex Horsol eller liknande.
Ta bort alla tillskott och kraftfoder och se om det lugnar sig. Sen kan man lägga till ett tillskott i taget och se om klådan återkommer.
 
Kolla även mellan spenarna. När min kliade svansen så var det för att det var mycket gojs där och så fort jag tvättat rent och smort in med olja så slutade hästen klia sig.

Några gånger hade hästen stora bett där av någon insekt som gjorde att det kliades.
 
Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och kliar själva rumpan, främst höger sida mot krubbkanten. Hon har kliat bort pälsen på ett område ungefär 15x2 cm. Det finns inga sår, det ser ut som att någon har klippt henne där. Manen syns det pyttelite att hon kliat och svansroten ingenting. Hon har lite mjäll i mankammen, men inte mycket.

Hästen har lättare sommarexem, men var nästintill symtomfri förra sommaren. Pälsen ser bra ut, hon äter bra och är pigg och frisk förövrigt.

Jag hade ut min tränare igår och hon misstänkte pälsätare. Jag pratade med veterinären imorse som inte riktigt trodde det eftersom pälsen förövrigt ser fin ut. I och med att jag är bortrest en vecka så bestämde vi att vi skulle avvakta till nästa vecka. Om klådan inte blir bättre kommer veterinären ut i nästa vecka.

Hästen har inte mask. Skickade in ”kolla masken” i höstas och den visade 0 EPG.

Veterinären sa att om klådan blir värre kanske man måste sätta in kortison, men annars finns inte mycket att göra om det inte är så att det är pälsätare ändå. Hästen är ju en Islandshäst, halvklippt i och för sig men ett pälsmonster förövrigt. Har mycket och tjock man och svans.

I och med att jag personligen har dålig erfarenhet av kortison vill jag helst inte sätta in en sådan behandling, om det inte är helt nödvändigt.

Jag och stallägaren har några teorier om varför hon kliar. Det ena är att hon helt enkelt har tråkigt. Hästen gillar egentligen inte att stå inne, men vars jag bor är den stallplats jag har nu den bästa som går att finna, så flytt är inte aktuellt. Förövrigt trivs hästen bra i stallet och hästarna är ute ca 14 h/dag.

En annan teori är att hon är för varm. Inne står hon alltid utan täcke, men ute måste dem ha täcke de flesta dagar pga vädret. Hon rids nästan varje dag. Trotts att hon är klippt svettas hon en hel del.

Jag tvättade svans och bakdel igår. Då märkte jag att det dessvärre kliade mycket just kring svansroten. Jag tvättade noga samt smorde in och det märktes att hon tyckte det var skönt. Manen kliade det ingenting i.

Förlåt för långt inlägg, men är det någon som har några idéer? Hur kunskaperna bland veterinärerna på hudbesvär är här uppe vet jag inte, men jag tar tacksamt emot tipps på bra veterinärer i Västerbotten, helst någon som inte är kopplad till den stora kedjan på E som distriktarna dessvärre är här uppe.
Hur ser slemhinnorna ut? Till exempel ögonvitan. Om du jämför med andra "friska/symtomfria hästar.
 
Vår unghäst har springmask ska avmaskas nu och hon är avmaskad i höstas med men iför som de inte tar på just springmask måste hon avmaskas igen. Henne har vi visserligen sätt maskar men också gult i rumpan plus kliar sig så fort hon kommer åt ..
 
B431667_1.jpg

Pröva detta en vecka, brukar hjälpa de mest ihärdiga svanskliare.
 
Det som jag tänker på är att hästen har klåda även i manen. Det tyder väl på att hästen har en reaktion i huden där det är man och svans växer. För mig lutar det åt allergisk reaktion.
Visst kan det vara mask, och i värsta fall flera trubbel, typ både mask och värmeklåda/allergi. Då är det väldigt svårt att felsöka.
Håll oss uppdaterade. Lycka till.
 
Fick råd att använda Swich. Dessvärre säljs det inte längre. Klassas som miljöfarligt. Veterinären kan skriva ut, men det är livstids karens på det. Detta är egentligen inga problem, jag har inga planer på att använda köttet den dag hon måste tas bort - vilket förhoppningsvis ligger många år in i framtiden.

Det finns många preparat som har livstids karens. Veterinären som kan skriva ut swich har lisens för det. Enkelt behandlat och ohyan försvinner.
Vad är problemet? Du skriver att du inte ska använda din häst till mat.

Mina hästar har iskrivet i passet att de inte ska bli mat. Det underlättar mycket.
 
Har dun sett gult klegg så behandla som springmask. Börja tvätta rumpan med svag jodopaxlösning varje dag tills det gått en vecka efter avmaskning med Axilur. I samband med detta tömmer du boxen och skrubbar noga. Avmaska igen efter 4 veckor. Saneringen är viktigaste steget.

Springmask diagnosticeras oftast på symtom, alltså hur hästen kliar sig.
 
En liten uppdatering. Har fått rapport från stallägaren att hästen inte kliat jättemycket när jag varit borta.

Vi har pratat med veterinären. Avmaskningsmedel mot springmask är utskriven. Tyvärr hade apoteket inte det hemma, men kommer in på tisdag. Om inte kliandet försvinner med avmaskningen ska jag ta en kur mot pälsätare, som veterinären också sa att hen kan skriva ut.

Jag funderar över det här med klippning. Hästen är halvklippt idag, klippt hela halsen, magen och lite på bakbenet. Planen är att klippmaskinen åker fram igen, samt att damen ska bli ordentligt tvättad (ingen av sakerna lär bli populära...) Men hur mycket ska jag klippa? Jag vill gärna att hon ska kunna gå utan täcke när vädret tillåter.
 
Tyckte du skrev att den måste ha täcke pga vädret.
Varför?
Min halvklippta isis går ofta utan täcke utom när den är precis nyklippt. Men visst är det -10 får han täcke.
Däremot var jag tvungen att ha täcke i höstas pga allt regn men det har andra orsaker (regnskållor).
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: caballus
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
2 838
Senast: sthu
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 900
Senast: ptr
·
Islandshäst Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med...
Svar
3
· Visningar
1 933
Senast: Silvery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp