Hjälp mig välja! Kan inte tänka klart

miumiu

Trådstartare
Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver veta för att ta ställning;

1. Jag är småbarnsmor utan körkort/bil i en större stad.
2. Min häst är en hobbyhäst som jag planerar att starta lätta klasser distans med framåt sommaren.
3. I dagsläget rider vi dressyr på ridbana kanske 1-2 ggr och resterande dagar ut. Han har oftast en eller två vilodagar/vecka lite beroende på väder och vind.

Vi står i dagsläget i ett stall som har många fördelar. Fantastiskt bra ridvägar, bra paddock och oslagbara kommunikationer från stan. Finns riktigt trevliga och bra människor i stallet men även vissa personer som får mig att må riktigt dåligt (så dåligt att jag nu vill flytta). Dessutom är hagarna skittråkiga rent ut sagt och märker av att min häst är uttråkad.

Var idag iväg och tittade på en lösdrift. Kommunikationerna är visserligen bra (bussarna går ofta) men det var säkert 15 min promenad från bussen. Detta vore givetvis inte något att gnöla över ifall jag inte hade min 2.5-åring med mig till stallet åtminstone ett par dagar i veckan. Vilket jag har och vill fortsätta att ha. Dessutom ligger stället precis vid en bilväg så kommer behöva ha stenkoll på vart han är hela tiden, där vi står nu är mera "skyddat" och det känns mera barnvänligt helt enkelt. Men lösdriften var fin, fräsch, såg rolig ut och hästarna verkade harmoniska och snälla. Paddocken lämnade en hel del att önska men ridvägarna var super och det verkade finnas fält som man fick rida på (vilket jag gärna gör). Allt var väldigt spartanskt och lite nedgånget (ladan, övriga utrymmen, inte själva lösdriften).

Sen var det detta med folket. Man får inte ha skor på sin häst så de måste jag dra av innan isf. Min häst har superfina hovar och kan nog klara sig med boots vid behov men jag vägrar låta en barfotaverkare utan licens greja med hans hovar. Vilket samtliga tanter på detta stället gör. Alla är minst (MINST) 20 år äldre än mig och ingen hade sin häst täckad eller klippt. Vilket jag fattar för dom verkar inte rida så mycket/hårt men min häst är både klippt täckad och skodd i dagsläget. Dom verkade snälla och sådär men är lite rädd att vi inte riktigt "passar in" ändå.

Så, vad tycker ni? Ska jag stå kvar, flytta, leta vidare? Just nu vet jag som sagt varken ut eller in :/
 
Leta vidare, låter som ett ställe som har för mycket tankar om hur hästar ska hållas på bästa sätt, helt utan att titta på vad behovet är för den enskilda hästen:yuck:.

Vet inte hur det är där du bor men här är det att leka med eget och hästarnas liv att inte kunna ha broddar på hästarna under vissa tider på året.
 
Tusen tack för all input! Ni verkar ju ganska eniga minst sagt

Jag är väl lite desperat och därav är det himla svårt att tänka klart. Sen var ju omgivningarna magiskt vackra igår när landskapet var helt snötäckt så det gjorde väl sitt också. Jag vill ju egentligen ha min herre skodd men det verkar himla svårt att hitta en lösdrift som tillåter skor häromkring tyvärr. Och jag skulle egentligen vilja ha honom på lösdrift med stor halmad ligghall. Ligghallen här var mer typ ett vindskydd. Men ja som jag känner nu så faller det främst på detta med "alternativkulturen" som verkade råda. Jag är inte främmande för att man har sin häst barfota om det funkar liksom men jag föredrar gamla beprövade metoder och någon som har flerårig utbildning inom området ändå. Är toppennöjd med min hovis och vill absolut inte byta men det verkade liksom inte vara ett alternativ på detta stället. "Hon (barfotaverkaren) kommer ut och tar alla hästar" typ.
 
Hade aldrig, aldrig, aldrig ställt mina hästar på ett ställe där jag inte själv får bestämma om de skall vara skodda, klippta, täckade osv. Och att låta någon icke utbildad verka deras hovar är BIG no-no för mig! Kan tillägga att mina hästar går på lösdrift. Med skor (och för närvarande även broddar). Och är klippta. Och har täcke vid behov. Stor halmad ligghall har de också! :D
 
Varför kan man inte ha skodda hästar på lösdrift? :confused:
Jag fattar inte. Hur kommer det sig att det kravet ställs?

Jag håller iaf med övriga här. Never ever att jag hade stallat upp hästen på ett sånt ställe oavsett hur fint och bra det verkar i övrigt. Att "stallet" ska bestämma om ens häst är skodd eller inte, vem som ska sko/verka hästen eller om den ska klippas eller ej är ju bara sjukt.
Det är nog stor risk att du kommer bli illa bemött eller bli osams med folk om du inte delar dessa åsikter.

Leta vidare!
 
Skulle aldrig flyttat dit som de andra skriver, både pga barfotafanatikerna men även avstånd från buss, der avståndet är inte kul i spöregn ex.

Kan du inte undvika de du mår dåligt av i nuvarande stall?
 
Säger som övriga, hade aldrig satt hästen där. Tänk om pålen blir ömfotad och inte går att rida? Du kanske får konstanta gliringar osv om klippning etc? Ska man stå i ett sånt där "alla gör samma för det är natuuuurligt" ska man nog vara av samma åsikt för att trivas.
De där du inte gillar i nuvaran de stall kanske du kan undvika så gott det går? Eller helt enkelt kolla vidare.
 
Innan jag hade läst färdigt så tänkte jag att klart du ska ställa pållen på lösdrift men nej, hade aldrig någonsin ställt mig på ettsånt ställe. Säger som de andra. Leta vidare! Finns väl fler lösdrifter? :)
 
Har både boxar i stall, uteboxar och lösdrift och kan säga att även de i lösdriften är skodda. Några är täckesklippta. Några inte alls och mina är halsklippta de som går ute.

Leta vidare!
 
Förklaringen till varför man inte fick ha skor på just denna lösdriften var att hästarna kunde fastna i hönäten (med skorna då, vet inte hur de skulle bära sig åt för att göra det men jaja).

Jo, det finns garanterat fler lösdrifter men svårt att hitta "rätt" och dessutom en som har ledig plats. Ang stallet jag står i nu så har jag fattat att det har ganska dåligt rykte pga olika anledningar. Det är egentligen väldigt synd för det finns som sagt mycket som är bra också men det finns personer inblandade i verksamheten som är "toxic" helt enkelt och jag vill ha stallet som en frizon. Det kommer det aldrig att bli på detta stället.
 
Förklaringen till varför man inte fick ha skor på just denna lösdriften var att hästarna kunde fastna i hönäten (med skorna då, vet inte hur de skulle bära sig åt för att göra det men jaja)..

Dessa satans hönät! Jo, jag vet det finns många som gillar dom men jag tycker det är en för stor säkerhetsrisk, framförallt om hästen är skodd. När ska folk inse att det är bättre att ge grovfoder med lägre näringsvärden?

Det var OT men jag säger som övriga, inte det stället!! Annars föredrar jag lösdrift framför box alla dagar i veckan. Det funkar att ha klippta och täckade hästar även på lösdrift, jag har haft så i flera år. Leta vidare och hoppas att du hittar något bättre :) Kanske ses vi på distansbanorna framöver ;)
 
@miumiu hade aldrig ens övervägt ett så ”nischat” stall .
”Egen” hovslagare ”som kör alla”, och du har skodd häst som täckas och rids mer än vad som verkar vara fallet för övriga . Osv.

Anledningen för deras del ang oskodd och hönät är väl f.ö att de fodrar med hönät i markhöjd. Stor risk då att en skodd häst fastnar med traktarmarna på skorna i nätet. Räcker att de krafsar med en hov.

Ett stall som kräver att du helt ändrar tidigare upplägg (sko av din ridhäst tex) är inget hållbart stall du passar i skulle jag säga. Ett vettigt inackorderings stall har olika möjligheter att erbjuda -alternativt är de tydliga och realistiska mot spekulant att utifrån spekulantens hästhållning det nog inte är så troligt att det passar . Ett seriöst stall inser detta själva och vill inte ta in någon som det potentiellt skulle kunna bli problem med - eftersom alla förlorar på det .
 
Senast ändrad:
Alltså jag såg ju inga hönät när jag var där :p Men utifrån annonsen fattade jag det som att dom hade innätade balar i lösdriften, fast när jag var där såg jag att dom bar ut hö i vanliga höpåsar. Och utifrån hur det lät tror jag nog inte att dom har fri tillgång ändå, dom fick inte gå på bete ex och nån hade ppid.. Min herre är inte extremt svårfödd direkt men jag hade ändå helst sett att han hade fri tillgång om han gick ute dygnet runt.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 689
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp