Hjälp mig välja ras!

Omega

Trådstartare
Jag är ganska ny på detta med att välja hund och skulle verkligen uppskatta hjälp från mer erfarna personer! Har läst lite olika trådar här på forumet och kommit fram till vissa avgränsningar, men behöver ändå hjälp!

Lite om mig, bakgrund och förutsättningar.
Hemmet som hunden skulle hamna i består av mig som egentligen aldrig ägt en hund själv (har dock spenderat mycket tid med hundar i min närhet, varit dagmatte åt en underbar lagotto i fem år nu), min sambo som växt upp med hundar (främst labradorer) och våra två katter som är mycket inomhus men får gå ut när de vill.

Jag är ute efter en hund som man verkligen kan få en fin relation till, en bästa vän helt enkelt. Det är otroligt viktigt att hunden fungerar bra med katterna. Jag är intresserad av att gå långa promenader varje dag och jag skulle gärna prova på agility/rallylydnad eller något sådant med en eventuell hund, men jag vill inte att den ska ha behov av så himla mycket mer än så för att vara lycklig och nöjd, ingen jakt eller liknande alltså. Jag vill gärna kunna ha med mig hunden när jag är i stallet och när jag rider ut, det är alltså bra om man kan lära hunden att gå lös men hålla sig i närheten av mig och den bör orka med att hänga med på ridturerna. Jag vill generellt sett ha en lydig hund som jag kan ha lös på promenader och med hästarna. Vi lever rätt aktiva liv, både hundvänliga och icke-hundvänliga aktiviteter på fritiden, och vill såklart ha med hunden på allt som går, men det är viktigt att den kan vara hemma utan oss några timmar också när det behövs. Sedan tänker jag att den bör fungera med barn, inte för att vi har några ännu och det kan dröja men vi planerar ändå att försöka skaffa någon gång i framtiden.

Utseendemässigt så är jag inte mycket för hundar som amstaff och bulldog och den typen av utseende. Dras väldigt mycket till shelties och samojeder och andra liknande hundar (när jag tänker utseende alltså). Men personlighet är viktigast. Min sambo har också uttryckt att han inte vill ha en för liten hund, för mig är storlek inte avgörande på något sätt.

Jag har generellt rätt dålig koll på hundraser, men forskar så mycket jag kan just nu, alla tips och rekommendationer är välkomna!!
 
Havanese? :) kanske lite små, men överlag en ras jag fått uppfattningen om att är väldigt lättsam att ha att göras med! Verkar komma överens med allt och alla och kräver inte så mycket i aktivitetsväg, men hänger gärna med på allt som erbjuds!
 
Welsh corgi cardigan :love:

Jag har två stycken och de stämmer kanon på din beskrivning utom ifall storleken spelar roll. Det är en stor hund med korta ben, mina tikar ligger på 13kg men det finns betydligt större exemplar!

Eftersom det är en vallhund i grunden är det inga problem att ha dem lösa, de följer naturligt. Har min ena lös jämt utom vid promenad i trafik eller mitt på stan.
Har dom med när jag rider också. Men man kan förstås inte galoppera hela tiden men våra ridvägar är mycket i skogen, så det blir mycket skritt o däremellan lite trav o galoppsträckor. Man får vänta in corgisarna efter galoppen bara :up:

Jag ville ha en "lagom" hund som man kan arbeta med men inte måste. Mina är helnöjda med en långpromenad i skogen o sen nån koppelvända, vara med i stallet eller leka med kompisarna på gården. Men samtidigt älskar de att träna, allt vi har provat på har de tyckt varit kul o hajar på en gång!

Vissa kan vara lite skälliga så det får man dämpa från början. Mina två är jätteolika. Den ena har mer vakt men mindre skall o den andra har mer skall o mindre vakt. Där är det med skällande för skällandets skull när hon blir uppspelt av något, men hon är ung än o är lätt att korrigera nu så det blir nog bra!
Den första av corgisarna är ca 2,5 år nu och var min första hund. Hon är det bästa beslut jag tagit, underbar!! :love:
 
Västgötaspets kanske kan vara något också? De små vallhundar jag känner till har alla liknande egenskaper.

Vill man ha något större hund så kanske det räcker med att välja en hane?

När vi köpte vår dvärgschnauzer så var tik uteslutet för mig, just på grund av storleken.
 
Jag hade tittat på en border collie.
Jag brukar verkligen inte föreslå den rasen allt för ofta, eftersom det är en arbetande ras, och få inser kanske innan vad det innebär att ha en bc. Men allt du beskriver om ert liv tyder på att en bc borde passa er väldigt bra. Var dock noga med var du köper den, det finns tyvärr en del mindre nogräknade försäljare av rasen( ofta ej registrerade bc). Lycka till.
 
Jag hade tittat på en border collie.
Jag brukar verkligen inte föreslå den rasen allt för ofta, eftersom det är en arbetande ras, och få inser kanske innan vad det innebär att ha en bc. Men allt du beskriver om ert liv tyder på att en bc borde passa er väldigt bra. Var dock noga med var du köper den, det finns tyvärr en del mindre nogräknade försäljare av rasen( ofta ej registrerade bc). Lycka till.
VART i denna beskrivning passar en BC in?
 
VART i denna beskrivning passar en BC in?

En BC är intelligent, lättlärd, har inte mycket jakt om man från början dämpar den.
Den hänger gärna med på ridturer och promenader.
Den är pigg och glad, och snabb, passar alltså agility/rallylydnad.

Den fungerar oftast bra med andra djur, i detta fall katter.

Om den får rätt motion och lagom. Med aktiviteter så är den otroligt lugn och sällskaplig inomhus.

Jag har själv BC, och har haft det i 20 år, så jag tror mig ha en del kunskap om rasen som sådan.

Och som jag redan skrivit, i trådskaparens fall så tror jag verkligen att en bra bc med bra stam skulle vara en bra hund för dom.
 
En BC är intelligent, lättlärd, har inte mycket jakt om man från början dämpar den.
Den hänger gärna med på ridturer och promenader.
Den är pigg och glad, och snabb, passar alltså agility/rallylydnad.

Den fungerar oftast bra med andra djur, i detta fall katter.

Om den får rätt motion och lagom. Med aktiviteter så är den otroligt lugn och sällskaplig inomhus.

Jag har själv BC, och har haft det i 20 år, så jag tror mig ha en del kunskap om rasen som sådan.

Och som jag redan skrivit, i trådskaparens fall så tror jag verkligen att en bra bc med bra stam skulle vara en bra hund för dom.

Håller verkligen inte med! I mitt tycke vore det att köpa på sig sorger, för både sig själv och hunden, att skaffa en bc för promenadsällskap och lek.

Då tycker jag @russinbulle s förslag på sheltie passar mycket bättre! Var bara uppmärksam på mentaliteten om du kikar på dem, @Omega , för det kan finnas en del osäkerhet i dem. :)
 
Border Terrier! De avlades för att följa med hästar i hela dagar men är också super keliga :laugh:. Har en Border själv och de blir precis vad du gör dem till, men jag rekommenderar en ordentlig valp kurs då man måste veta hur mans ska göra med just en terrier. Det är mycket hund i liten förpackning.
 
Jag hade absolut satsat på en sheltie! Vallhundar är överlag väldigt lättfostrade och sheltien som ras är väldigt mjuk i sättet. Nackdelen med sheltie är att det förekommer rädslor (ärftliga mentala egenskaper) så försök köpa en valp där föräldrarna är mentaltestade och skottfasta. Köp absolut inte en valp där mamman inte frimodigt hälsar på dig. Heelers är enligt min uppfattning något mer tjockskskalliga. Några vallhundraser är framavlade för att vara extrema arbetsnarkomaner, som BC och kelpie. Köp inte en sådan om du inte har möjlighet att låta den jobba flera timmar i veckan.

Många terriers är små och söta men terriers är jakthundar och om du inte dras till utmaningar så leta vidare ;)

Mellanpudel kanske också hade kunnat vara något? Går att snagga ner om man inte gillar de traditonella frisyrerna.
 
Border Terrier! De avlades för att följa med hästar i hela dagar men är också super keliga :laugh:. Har en Border själv och de blir precis vad du gör dem till, men jag rekommenderar en ordentlig valp kurs då man måste veta hur mans ska göra med just en terrier. Det är mycket hund i liten förpackning.
I min bok är border terriern en grythund med mycket stark jaktlust?
 
Har två västgötaspetsar, valde rasen eftersom jag hade ungefär exakt samma kriterier som du när det gällde hundras.
De är vallande gårdvarar, måste absolut inte valla för att må bra men har den följsamma vallhundsmentaliteten. De går lösa på gården och i stallet, följer med lösa på promenader och ridturer, är mycket måna om att hålla sig i närheten av oss. Ganska små men otroligt robusta och kvicka trots sina korta ben!
Det negativa är att det kan bli för mycket känslighet. Vår tik är hundarnas hund tycker jag, helt underbar, men hanen är ganska hyper. Han vill bokstavligen vara med överallt och reagerar på alla stimuli på en millisekund, dessutom skvätter han inomhus. Men det finns mindre bra exemplar inom alla raser, de flesta jag har träffat stämmer bättre överens med tikens mentalitet.
 
I min bok är border terriern en grythund med mycket stark jaktlust?
Ja det är dom också, jakt hundar alltså. Men dem avlades för att kunna följa "jakt hästarna" hela dagen under jakten. Jakt instinkten varierar mellan individer, min egen dög inte till jakt så han fick bli sällskaps hund :D
 
@Cornelia
Jag kollade också på västgötaspets, verkar vara riktigt trevliga o lik corgi (de härstammat väl ur varandra också)

Sheltie hick bort då jag tycker pälsen är opraktisk....
Jag hade liknande kriterier. Men det föll på corgin då jag älskar öronen och alla färger. Sen fick jag en fluff med massa päls och med små öron men väääärldens underbaraste hund!
 
Håller verkligen inte med! I mitt tycke vore det att köpa på sig sorger, för både sig själv och hunden, att skaffa en bc för promenadsällskap och lek.

Vi har heltenkelt otroligt olika syn på rasen.
De BC jag ägd/fött upp/ umgåtts med har sällan sammanknippats med sorg.

Och så tolkar vi dessutom TS ord väldigt olika.
 
Vi har heltenkelt otroligt olika syn på rasen.
De BC jag ägd/fött upp/ umgåtts med har sällan sammanknippats med sorg.

Och så tolkar vi dessutom TS ord väldigt olika.

Med tanke på att TS skriver följande "Jag är intresserad av att gå långa promenader varje dag och jag skulle gärna prova på agility/rallylydnad eller något sådant med en eventuell hund, men jag vill inte att den ska ha behov av så himla mycket mer än så för att vara lycklig och nöjd, ingen jakt eller liknande alltså" - så går Borden collie absolut bort. En Bc kräver mycket mer än så.
 
Åh vad roligt med så många svar, tacksam för alla tips ni ger mig!

Havanese har jag själv ganska positiva upplevelser av, förutom att de jag känner är rätt så skälliga, inte överdrivet kanske men mer än "gemene hund" om man säger så, men det kanske inte stämmer generellt sett? Dock så tror jag att min sambo tycker att de är för små och har bilden av att de enbart är "soffpotataisar" men ska absolut läsa på lite mer! :)

Welsh corgi cardigan har jag ingen som helst erfarenhet av, tror aldrig att jag känt någon som har en corgi faktiskt! Men det du @Ketrawzc beskriver låter bra och jag ska läsa in mig mer på dem! De ser ut att ha så himla korta ben bara, haha :)

Shelties är ju så vackra! Hade fått för mig att de kanske behövde mer än vi kan ge, men har suttit och läst på om dem nu på morgonen och de verkar ju ändå kunna passa bra! Ska definitivt prata mer med sambon om dem!
 
Västgötaspets har jag inte heller någon erfarenhet av, gick in och googlade lite på dem nu och gud så söta de är! Det jag hann läsa om dem nu verkar ju lovande också! Men det är inte så att de behöver mer än vad jag beskriver i trådstarten för att vara nöjda då? @prinsessfeminist ? @Cornelia ?

Border collie är superfina hundar, men jag är rädd att de behöver mer än jag emellanåt kan ge, så skulle nog inte våga satsa på den rasen av den anledningen tyvärr! Har ingen stor erfarenhet av dem dock, men många här i tråden verkade ju också tveksamma? Älskar att de är så intelligenta dock!

Border terrier är ytterligare en ras jag inte har mycket erfarenhet av (haha, det låter här som att jag aldrig umgås med hundar). Det jag läste nu om den verkar rätt bra förutom att det står "Den kan genom träning bli snäll mot barn och katter som lever inom familjen". Det låter lite som att det inte kommer så naturligt för den att tycka om katter och barn och att det skulle kunna bli problem? Vad tror du @Greystroke ?

Få se, har jag missat något förslag nu?
Tack för alla era tips, fortsätt gärna tipsa, vill ha några alternativ att diskutera med sambon! :)
 
Havanese har jag själv ganska positiva upplevelser av, förutom att de jag känner är rätt så skälliga, inte överdrivet kanske men mer än "gemene hund" om man säger så, men det kanske inte stämmer generellt sett? Dock så tror jag att min sambo tycker att de är för små och har bilden av att de enbart är "soffpotataisar" men ska absolut läsa på lite mer! :)

Kolla i så fall på löwchen också, den största av bichonraserna (fortfarande en liten hund men något större än havanesen). Min löwchen levde ett aktivt liv och blev 14 år. Vi tränade lydnad och spår, tricks och problemlösning, lite agility, han var med i stallet och gick lös överallt. Han var en underbar familjehund och verkligen en "bästa vän".
En löwchen går att göra väldigt mycket med men är inte krävande. Det är en hund som passar många som vill ha en aktiv sällskapshund. Gillar man inte rasklippningen (lite opraktisk i stallmiljön) kan man gärna klippa ned den. Då är pälsen enormt lättskött, mjuk och icke-fällande.

Jag skulle inte beskriva dem som skälliga men visst varnar och vaktar de, och vår löwchenpojke spanade på fåglar som hade mage att flyga i hans luft, dem brukade han skälla på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 513
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 463
Senast: Krumben
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp