HJÄLP! stopp i toan - i inflödet

tanten

Trådstartare
Lång omständlig inledning...

Jag har krånglat med mitt vatten. Har ju två brunnar men bara använt den ena. rörmokaren kom och kollade pumpen till den andra och vi körde igång den.

Det har varit gott vatten i flera dagar. Sedan blev det rött, vilket jag tolkade som att det var sand eftersom brunnar i sandjord tenderar att bli lite brunrött i regniga perioder. Gott är vattnet i alla fall.

Men så - nu på morgonen var vattnet svart! Det kom bara lite vatten ut kranen och jag tog bort filtret och det var igensatt med svarta flagor. Spolade toan och det blev svart i skålen.

Nu till bekymret. Sedan fylldes inte toan igen. Inflödet är igensatt av de där svarta. HUR i hela friden öppnar man locket på en Gustafsberg med vippknapp?? Det är en sådan där avlång knapp som man rycker ner.
IMAG0366_zps01f35291.jpg
 
Eftersom vi är lite halvvägs in i branschen, har vi inte Gustafsberg, utan IFÖ. Hos oss (tre olika stolar) pillar man upp själva knappen (den rörliga delen) och med milt våld bänder upp den så den inte längre är fast i stolen. Därefter lyfter av locket.
 
Jag brukar lyckas trycka lös den där knappen på mamma och pappas toalett. Då trycker jag bara som man spolar men lite för hårt så lossnar den i andra änden!
 
@Lovisaleonora Tack.

Jag lyckades med hjälp av en kniv lyfta knappen. Sedan var det enkelt.

Men tyvärr har jag fortfarande inte lyckats lösa hur jag rensar inflödet. Men nu kan jag i alla all hälla vatten i tanken...

Livet på landet :crazy:
 
Troligen är det lättast att blåsa ledningen, men då får du nästan tömma hydroforen.

Man ska aldrig underskatta lagom mycket våld vid avancerad problemlösning ;)
 
Det vore enkelt om jag begrep hur jag ska få isär toaletthelvetet utan att skada det permanent.

Alla andra kranar och toaletter i husen funkar OK efter att jag spolat länge och väl i kranarna samt haft en trädgårdsslang kopplad från källaren ut i slänten. Jag monterade bort silarna från kranarna dessutom medan jag spolade. Men just badrummets toa har bestämt sig för att vara igenkläggad.

Tyvärr har jag inte ens en vanlig hydrofor utan nån form av trycktank i vit plast. :banghead: En hydrofor är det ju bara att öppna nedre kranen på och släppa ur vattnet.


Självläkning - kan man tro på det?
 
Säkert är det mindre dimension på tillröret till toalettstolen, och där har skiten fastnat. Frågan är ju bara var på ledningen det sitter?

I brist på bättre är väl tron på självläkning ett givet val? :D
 
Säkert är det mindre dimension på tillröret till toalettstolen, och där har skiten fastnat. Frågan är ju bara var på ledningen det sitter?

I brist på bättre är väl tron på självläkning ett givet val? :D

jag knackade och rucklade lite på den "hatt" som sitter över tillflödet och se! det började komma vatten. Inte i full utsträckning, men det kommer.
Kanske självläkning med lite assistans är grejen?

(allt för att slippa montera isär...)
 

Liknande trådar

Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir...
2
Svar
24
· Visningar
6 715
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp