Hjälp! Trög häst...

Jempan

Trådstartare
Behöver lite hjälp med foder till mitt sto. Hon är ALLTID seg! Just nu får hon bara hö och havre (2 kg)
Finns det något mirakelfoder?!

Har även ett föl (travare) som snart ska in på box, tips på bra "startfoder" till den lilla som inte provat nått annat än gräs o mjölk tidigare :)
 
Det finns inget mirakelfoder som ger en trög häst en piggare personlighet. Det sitter helt enkelt i personligheten precis som hos människor. Vissa har hur mycket energi som helst och vissa är lata. Endel hästar blir piggare utav havre men eftersom hon redan får två kilo havre så lär hon inte höra till den kategorin. Däremot kan man genom att variera sin ridning få hästen mer med på noterna. En häst som är i lagom hull orkar ju också mer än en häst som är i över eller underhull.

Har du kollat över foderstaten så att hennes foder täcker hennes behov? Det är ju det första man får göra och om foderstaten täcker behoven så får man helt enkelt göra ridningen roligare för hästen. Ute i skog och mark brukar de flesta hästarna bli piggare och gladare än på ridbanan. Variera träningen och försök hitta på saker som hästen tycker är kul istället för att sitta och nöta på ridbanan vid varje ridpass. Överraska hästen med att ta ett skutt över ett litet kryss när du sitter och rider dressyr om hästen tycker att det är kul att hoppa. Då händer det något oväntat och hästen tycker att det är roligare. Sitt inte och nöt på fyrkantspåret utan rid mycket olika övningar och skritta alltid fram och av ute istället för på ridbanan. Se också till att du rider hästen i en ändamålsenlig form så att den musklar sig och därmed också orkar mer.

Vad du ska ge fölet beror ju helt på vad analysen på grovfodret visar. Har du ett bra grovfoder som passar fölet så kanske den klarar sig på enbart hö och mineraler. Om det är något som fattas i foderstaten så får du ju lägga till det.
 
Mitt stos egna framåtbjudning kom som ett brev på posten när jag som ryttare kunde rida henne i rätt form och i balans. Då åkte öronen fram och hon slappnade av.
 
Jag har en häst som är seg att rida, det är sån han är helt enkelt, det går inte att fordra fram energi i honom. Energin måste tränas fram, intervallträning funkar bra, helst fram o tillbaka på samma sträcka, tränar MYCKET kondition med honom då jag främst tävlar distans. Det har gjort honom något piggare att rida, men han har alltid öronen framåt och är på gott humör även om han är seg. Ända gången han tänder till är på tävling...
 
1. Kolla foderstaten så att alla behov är täckta
2. Rid och träna varierat :) Går att träna en häst att bli snabbare på hjälperna och mer "kvick".

Till fölet bör du räkna en foderstat efter analysen på höt. Fölet kanske inte ens behöver kraftfoder? :)

Det bästa är ju om hästarna klarar sig på bara hö! då dem är gjorda för att äta gräs.
 
Om den alltid är seg även i hage och hantering så hade jag nog försökt utreda om hästen verkligen är frisk ex med blodprov eller Håranalys osv. Om den istället bara är seg i träning så kanske man måste försöka göra saker som hästen tycker är roligare och får naturlig bjudning :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp