HJÄLP!! våran hund tuggar sönder allt!!

kine

Trådstartare
Hej. Vi har en husky blandning på 8 månader som tuggar sönder allt hon kan komma åt när vi inte är hemma.
På natten får hon och våran andra hund på 4 år vara instängda i köket då hon inte kan vara lös i nått annat rum utan att tugga sönder allt. Vi aktiverar dom väldigt mycket på dagarna både mentalt och fysiskt men då våran husky valp är född med bara tre tassar så är det väldigt svårt att gå långa promenader med henne. Inatt hade hon tuggat sönder golv mattan i köket och det slutar inte där. 2 mobiltelefoner, säkert 100 par skor och mycket mer. Vet verkligen inte vad vi ska göra för att få bort det beteendet. Nån som kan hjälpa?
 
Min 16 manaders rottis tuggar och ater ocksa det mesta i tillvaron. Vi jobbar bade mentalt och motionerar, men hon ar (som sin matte:p) en orolig sjal och blir mycket latt uttrakad. Nar Princess Diva ar uttrakad vandrar hon runt och hittar nagot att gora. Finns nagon hemma kommer hon som regel med vad hon hittat (och far berom for att hon inte atit upp det:angel:) ar hon inte i ett mycket begransat utrymme har hon nastan alltid atit nagot nar man kommer tillbaka aven efter en mycket begransad bortavaro. Sist hon var "losslappt" innomhus medan jag hangde tvatt at hon upp en penna. Blyerts ar inte allt for giftigt va? Jag hittade nagra riktigt vassa bitar pa golvet nar jag kom in.:crazy:

Hon flyttar pa kompost galler, och i varsta fall kan en dorrkarm eller golvlist slinka ner om man stanger in henne i hela rum och inte hittar nagot battre att tugga pa ... Hon har en bur som hon verkligen gillar (hon gar oftast in i buren och lagger sig nar hon blir 'uttrakad') och ska vi lamna henne och den andra hunden far Princess Diva vara i buren sa hon inte skadar sig. Det innebar ju naturligtvis att hon inte kan bli lamnad mer an en timma eller tva.
 
Vad har ni för plan för att kunna tillfredsställa en huskys rörelsebehov trots att den är "handikappad"?

De mår inte mentalt bra om de inte får röra sig - rasen är framavlad för att dra flera mil om dagen. Att er hund saknar en tass gör tyvärr inte att huvudet klarar sig med mindre rörelse.

Promenader kan aldrig någonsin ersätta fysiskt arbete. Har du kontakt med någon rutinerad huskyägare som kan hjälpa er?
 
Hade skrivit ett långt inlägg riktat till TS här också men det försvann. Så ja återkommer om det känns relevant :)
 
Hon mår inte dåligt på nått sätt och vetrinären har rönkat och sett att allt är fint. Så det är inga fel på henne hon är som vilken valp som helst. Jag frågade efter hjälp och inte dumma kommentarer om att hon skulle ha avlivats när hon föddes. :down:
 
Hon mår inte dåligt på nått sätt och vetrinären har rönkat och sett att allt är fint. Så det är inga fel på henne hon är som vilken valp som helst. Jag frågade efter hjälp och inte dumma kommentarer om att hon skulle ha avlivats när hon föddes. :down:

Röntgat vad och sett att allt vad är fint? Om nu detta är på riktigt, vad exakt är hundens handikapp? För som @Migo skrev är din hunds möjlighet till fysisk aktivitet högst relevant för att eventuellt få bukt med hennes problembeteenden.
 
@kine Det enda som kan hjalpa dig ar att ge din hund EXTREMT mycket mental aktivering. Allt fran godis sok, spar, special sok, till trick traning eller vad du kan komma pa. Med en sadan hund maste du aktivera flera ganger om dagen for att hunden ska bli mentalt trott sa hon kan vila mellan aktiveringarna. Du ser nar hunden fatt tillrackligt nar hon sover gott mellan dina aktiveringar ...

Med Princess Diva kor jag flera 5-10 minuters pass med nosovningar under dagen, forutom korta pass med lydnads traning, samt langa promenader minst tre ganger om dagen. Dessutom har mina hundar (gamla!) margben utspritt lite overallt pa golven sa det finns alltid nagot hon KAN bita i nar behovet att bita blir stort.
 
Benet.
Hennes enda handikapp är att hon inte kan gå eller springa flera mil om dagen.
Det är precis som en människa som inte har en arm eller ett ben.
Hon är precis som vilken valp som helst. Glad sprallig och lycklig.
 
Benet.
Hennes enda handikapp är att hon inte kan gå eller springa flera mil om dagen.
Det är precis som en människa som inte har en arm eller ett ben.
Hon är precis som vilken valp som helst. Glad sprallig och lycklig.

Men problemet är att hon antagligen inte kommer att fortsätta vara 'lycklig' eftersom hon inte kommer att kunna göra det hon är skapad för om man säger.


Jag tror säkert att hon är världens sötaste och självklart tycker ni att hon är underbar:) men 'uppfödaren' gör inte rätt som avlar fram hundar med ett väldigt stort rörelsebehov och tycker det är okej att behålla en hund som i värsta fall aldrig kommer att kunna bli 'lycklig' (dvs utföra det som den är avlad för att göra) .

Vad är det mer för raser i henne?
 
Huskys lever för fysisk motion i princip. Nu misstänker jag att du har en showavlad husky som är lite mindre extrem då jag knappast (hoppa iaf) kan tro att någon draghundskennel sparar en valp med sådant handikapp och säljer hund till.sällskapshem. Mitt tips är att se till att hålla hunden åt det smala hållet så det blir så lätt som möjligt för den att röra sig och börja simträna med hunden.
Har ni möjlighet bygg gärna en hundgård till hundarna.

Sen träna mentalt med hunden, huskys brukar vara måttligt roade av tricks och lydnad men spårträning brukar de gilla
 
Huskys lever för fysisk motion i princip. Nu misstänker jag att du har en showavlad husky som är lite mindre extrem då jag knappast (hoppa iaf) kan tro att någon draghundskennel sparar en valp med sådant handikapp och säljer hund till.sällskapshem. Mitt tips är att se till att hålla hunden åt det smala hållet så det blir så lätt som möjligt för den att röra sig och börja simträna med hunden.
Har ni möjlighet bygg gärna en hundgård till hundarna.

Sen träna mentalt med hunden, huskys brukar vara måttligt roade av tricks och lydnad men spårträning brukar de gilla


Simma älskar hon och hon går på special mat från vetrinären.
Hon är inte köpt från någon kennel utan privat. Så ska nog få detta att gå bra ! :)
 
Men problemet är att hon antagligen inte kommer att fortsätta vara 'lycklig' eftersom hon inte kommer att kunna göra det hon är skapad för om man säger.


Jag tror säkert att hon är världens sötaste och självklart tycker ni att hon är underbar:) men 'uppfödaren' gör inte rätt som avlar fram hundar med ett väldigt stort rörelsebehov och tycker det är okej att behålla en hund som i värsta fall aldrig kommer att kunna bli 'lycklig' (dvs utföra det som den är avlad för att göra) .

Vad är det mer för raser i henne?
Du kan ju inte säga att hon inte kommer vara lycklig när du inte känner hunden?
Människor kan vara lycklig utan en kropps del varför kan då inte en hund vara lycklig!?
Det är labrador.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 575
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 535
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 240
Övr. Hund Känner jag behöver lite tips/råd/input här.. Eller skriva av mig åtminstone! Vi har från innan en ettårig corgihane. Något osäker av...
Svar
18
· Visningar
1 867
Senast: mazariin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp