Hjälp! Vattenpumpen "surrar"

Texaz

Trådstartare
När jag vattnade nu i kväll hörde jag att pumpen surrade hela tiden. Stängde av vattnet men surret upphörde inte så jag stängde av pumpen helt (via säkringarna)
Slog på efter en stund och det var lugnt.

Nu när sonen duschade blev det lika igen:crazy: Har dock slagit av och på igen, lugnt.

Funderar nu över vad som är knas?

Vet att vi tidigare fått fylla på luft i hydroforen (?), men då har det märkts att den står och slår hela tiden, nu hörs den inte alls???

Någon som har en bra teori?

Självklart händer det en fredagskväll mitt i värsta torkan:mad:
 
Precis så betedde sig min vattenpump när min brunn började att sina, har du möjlighet att se vattennivån i brunnen?
 
Mm, iaf vår pump gör likadant när vattnet börjar ta slut eller snarare, dålig tillströmning eller vad det kallas för. Kanalerna blir tilltäppta med åren och vattnet når inte fram lika bra. Vår är på 28m djup och just nu när det har varit varmt länge behöver vi vara lite mer försiktiga med användningen.

Lösning om det nu är felet hos er är en sprängning berättade någon, för att vidga.
Likna detta med människans blodomlopp?

Mvh Thomas
 
Jisses!! Låter väldigt dyrt!!!:cry:

Har ju borrat ner till en djup åder som skulle räcka till 4 hushåll, vi är 2 i mitt hushåll....

Jaha, får väl se vad jag kan få fram efter helgen:(

Känns dock märkligt när grundvattnet är helt normalt här:confused:
 
Precis som övriga skriver så låter ofta pumpen så när det inte är tillräckligt med vatten i brunnen.
 
Och jag tror det är den där lilla genomskinliga dosan (full med kuggar o prylar) som hör till pumpen som håller på att ge upp,då går o går pumpen.
 
Jisses!! Låter väldigt dyrt!!!:cry:

Har ju borrat ner till en djup åder som skulle räcka till 4 hushåll, vi är 2 i mitt hushåll....

Jaha, får väl se vad jag kan få fram efter helgen:(

Känns dock märkligt när grundvattnet är helt normalt här:confused:

Grävde ni nya ledningar då? Dom kan ju ha börjat läcka.
 
På ledningen i närheten av pumpen,i storlek med ........Tänker! Typ 2 stora tändsticksaskar,genomskinlig ser ut som ett urverk inuti.
 
@tanten ,Har ingen aning jag har haft en i alla mina hus.
OK såg nu att du menar en tryckströmbrytare.
Den behöver inte vara genomskinlig ;)
den ställer man in när den ska slå till och när den ska slå av.

I förra huset satt den uppepå hydroforen. Här sitter den direkt på pumpen. Och är inte genomskinlig.
 
@Texas: Nu vet jag ju att det inte är i ditt område men det är bevattningsförbud i flera delar av Dalarna så det är inte uteslutet att det är dåligt med vatten. Kolla Dalarnas tidningar, de hade precis en artikel om det.
 
Nu tänker jag kapa tråden.

Jag har två brunnar.
En vid bäcken, en källa man satt ringar i.
En mitt på gräsmattan. Den är djup. Jag ser inte vattennivån eftersom jag inte har en tillräckligt stark ficklampa. Men det är minst 8-10 meter ner till vattnet.

Brunnarna har separata pumpar. Den djupa brunnen får jag inte upp vatten ifrån och kloka grannfarbrorn sa i våras att det bror på att vattnet är så djupt ner att pumpen inte orkar dra upp det.

Men vad ska man ha för pump då? Pumpen som sitter där har suttit länge och vattnet är väl inte lägre än en normal vår/sommar.

Nu sitter där en "normal" Jetpump. @Texaz och ni andra med djupa brunnar - vad har ni för pump?
 
Nu tänker jag kapa tråden.

Jag har två brunnar.
En vid bäcken, en källa man satt ringar i.
En mitt på gräsmattan. Den är djup. Jag ser inte vattennivån eftersom jag inte har en tillräckligt stark ficklampa. Men det är minst 8-10 meter ner till vattnet.

Brunnarna har separata pumpar. Den djupa brunnen får jag inte upp vatten ifrån och kloka grannfarbrorn sa i våras att det bror på att vattnet är så djupt ner att pumpen inte orkar dra upp det.

Men vad ska man ha för pump då? Pumpen som sitter där har suttit länge och vattnet är väl inte lägre än en normal vår/sommar.

Nu sitter där en "normal" Jetpump. @Texaz och ni andra med djupa brunnar - vad har ni för pump?

En sugpump kan max suga upp typ 10 meter enligt fysikens lagar, pumpen måste vara nere på botten och trycka upp om det ska fungera.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Nu är det en ciruklationspump som är grubbleriet. Varning - långt. Mitt värmesystem läcker vatten. Det är en övertrycksventil som inte...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 928
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 144
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp