HoppryttareTillTopp

Trådstartare
Hej! Jag funderar på att betäcka mitt sto (146 cm mkh) med Dirco hästak, har ni/känner någon som har betäckt sitt ponnysto med honom och ungefär hur höga blir dom? Tävlar just nu ponny men om några år vill jag gå upp på storhäst och då kan det var skönt att fött upp en själv så man vet skador osv. Men läst lite om att hans avkommor blir ganska höga men sen har vi kollat med en kompis och hon säger att den kan bli på gränsen till storhäst ev ponny. Så vill verkligen veta om man ska ta honom, han verkar ungefär precis som mitt sto, hoppar likadant osv. Tack sålänge!
 
Det är många som använt Dirco till sina ponnyston. De flesta har väl haft lite lägre ston och målet har varit en ponny.
 
Eftersom du skrivit två trådar med samma fråga har jag slagit ihop dem.

Görel moderator
 
Man måste ju veta bakåt i stammen på stoet vad det är för mankhöjd om man ska kunna ge ett nått sånär svar
 
Någon som vet hur höga fölisarna kan bli om man betäcker ett D-ponnysto med en stor häst på 160?

Du kan få vad som helst. Rena ponnyer kan växa över och ett rent halvblod kan stanna på ponnymått.

Kolla bakåt samt mankhöjdsblup. Men sen är det faktorer som är svåra att veta som spelar in. Ett sto som var mamma till en av mina tidigare hästar gav ALLTID stort. Var bara hästar av ponnymått i hennes stam, hon var 147 cm. Oavsett om hon betäcktes med 140 cm hingst så blev avkomman ca 155. Samma sak med 149 cm hingst, med 161 cm hingst. Hon gav stora föl och "utan förklaring".

Min förra Welsh missade helt att läsa rasbeskrivningen (Max 137.5 cm). Han drog iväg och blev maxad D-ponny. Fastän stam etc tydde på att han borde bli stor C-ponny.

Så ett visst mått av chansning blir det alltid och du kan inte vara säker. Är det viktigt få en storhäst är det bättre du köper en.
 
Om stoet är duktig och har meriter och du väljer en populär hingst så kan du ju alltid sälja avkomman till ponnyryttare om det blir en ponny. Om du inte själv vill tävla ponny bland storhäst.
 
Du kan få vad som helst. Rena ponnyer kan växa över och ett rent halvblod kan stanna på ponnymått.

Kolla bakåt samt mankhöjdsblup. Men sen är det faktorer som är svåra att veta som spelar in. Ett sto som var mamma till en av mina tidigare hästar gav ALLTID stort. Var bara hästar av ponnymått i hennes stam, hon var 147 cm. Oavsett om hon betäcktes med 140 cm hingst så blev avkomman ca 155. Samma sak med 149 cm hingst, med 161 cm hingst. Hon gav stora föl och "utan förklaring".

Min förra Welsh missade helt att läsa rasbeskrivningen (Max 137.5 cm). Han drog iväg och blev maxad D-ponny. Fastän stam etc tydde på att han borde bli stor C-ponny.

Så ett visst mått av chansning blir det alltid och du kan inte vara säker. Är det viktigt få en storhäst är det bättre du köper en.
Som jag skriver så vill jag gärna föda upp själv så jag vet skador och sånt.
 
Som jag skriver så vill jag gärna föda upp själv så jag vet skador och sånt.

Då får du ta risken den blir "fel" storlek.

En sak bara. Det är billigare och säkrare köpa en friröntgad unghäst än föda upp. Du har alla kostnader och kan stå där med en trasig två- treåring som bara är att ta bort. Naturligtvis ska du föda upp själv om du vill men det är ingen garanti för en frisk häst. Tyvärr.
 
Kan ta min Cilla.
Cilla var 151 cm e ett xx på 152 cm u ett NF sto på 140 cm, Cilla fick ett föl på 160 cm som är efter en hingst på 172 cm.

Så kan slå lite hur som.
 
Vi har två efter Dirco hemma. Båda 9 och 4 år är ca 167 stora. Tror inte deras (olika) mammor var högre än vanligt så det kan bli stora hästar efter honom.
9 åringen har en härlig attityd när han kommer in på banan, Det här fixar jag :D. Har i år tagit sina första placeringar i 140.
Har precis löshoppat 4- åringen och fått höra att han kan bli riktigt bra hoppare om han bara har rätt skalle.
Tycker alltså att Dirco ger riktigt bra hopphästar men det svarar ju inte på din fråga om höjden :o
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 205
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 639
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp