Itzyditzy

Trådstartare
Jag har en bondkatt på 3 år. Han har varit ute sedan november förra året, kommer alltid in på kvällarna.
Kastrerad.
Nu igår såg jag att halva svansen hänger på honom. Jag plockade en stor fästing här om dagen och sen hittade jag 5 st igår när jag gick igenom honom.
Kan det vara att han fått någon sjukdom?
Han är som vanligt, äter och vill gå ut. Spinner och vill gosa som vanligt.
Har känt på svansen flera gånger men känner inget konstigt och han verkar inte ha ont.

Har någon varit med om liknande?
201804150606179726_sbig.jpg


Ska väl skriva också att han har haft den uppåt tidigare. När han skulle äta sträckte han ut den rakt bak så den fungerar ju..
 
Hittade ett hål från en tand i svansen så han har antagligen blivit biten. Hällde på klorhexidin och lindade om den lite.

Nu några dagar senare mår han fortfarande bra, äter, dricker och går på lådan. Vill gärna gå ut. Han reagerar när jag tar precis där han blev biten men inte annars.

Ska jag avvakta eller ta honom till veterinär? Jag jobbar inom sjukvården så jag vet ju att det inte är infekterat.
 
Om jag uppfattat det rätt så hänger svansen fortfarande och han är öm där han eventuellt blev biten? Jag skulle som minst ringt och rådfrågat veterinär om de tyckt han skulle undersökas eller ej. Även om han inte markerar att han har ont när du trycker på svansen i sin helhet kan han fortfarande ha det. Djur är duktiga på att maskera smärta.
 
Hittade ett hål från en tand i svansen så han har antagligen blivit biten. Hällde på klorhexidin och lindade om den lite.

Nu några dagar senare mår han fortfarande bra, äter, dricker och går på lådan. Vill gärna gå ut. Han reagerar när jag tar precis där han blev biten men inte annars.

Ska jag avvakta eller ta honom till veterinär? Jag jobbar inom sjukvården så jag vet ju att det inte är infekterat.
Min ena katt kom in med hängande svans för några år sedan, ringde veterinären och han sa att det kan bli så efter bett/slagsmål med annan katt. Han tyckte jag skulle avvakta och några (ett par) dagar senare fungerade svansen som den skulle :)
Jag hade ringt och rådfrågat om jag vore du.
 
Min ena katt kom in med hängande svans för några år sedan, ringde veterinären och han sa att det kan bli så efter bett/slagsmål med annan katt. Han tyckte jag skulle avvakta och några (ett par) dagar senare fungerade svansen som den skulle :)
Jag hade ringt och rådfrågat om jag vore du.
Var visst ett tag sen tråden skapades, hoppas katt och svans är ok:)
 
Jag har en bondkatt på 3 år. Han har varit ute sedan november förra året, kommer alltid in på kvällarna.
Kastrerad.
Nu igår såg jag att halva svansen hänger på honom. Jag plockade en stor fästing här om dagen och sen hittade jag 5 st igår när jag gick igenom honom.
Kan det vara att han fått någon sjukdom?
Han är som vanligt, äter och vill gå ut. Spinner och vill gosa som vanligt.
Har känt på svansen flera gånger men känner inget konstigt och han verkar inte ha ont.

Har någon varit med om liknande?
201804150606179726_sbig.jpg


Ska väl skriva också att han har haft den uppåt tidigare. När han skulle äta sträckte han ut den rakt bak så den fungerar ju..
Hur är det med din katt nu? Min katthona (kastrerad) kom in igår med liknande symptom, jag gissar att hon varit i slagsmål med annan katt.
 
Åk till veterinär och se över såret, ett kattbett blir snabbt fult och infekterat.
Min katt började hänga med svansen på liknande sätt, var också ett bett som behövde veterinärvård.

Ett annat bett fick vi åka in två gånger med.. Någon elak bakterie som gömt sig.

Så, veterinär. Bums.
 
Åk till veterinär och se över såret, ett kattbett blir snabbt fult och infekterat.
Min katt började hänga med svansen på liknande sätt, var också ett bett som behövde veterinärvård.

Ett annat bett fick vi åka in två gånger med.. Någon elak bakterie som gömt sig.

Så, veterinär. Bums.
Jag har kollat igenom katten och hittar inget sår eller bett. Hon är betydligt bättre redan.
 
En av mina katter fick ett sår en gång. Mycket var i såret som rengjorde flera gånger/dag. Såg något vitt nere i såret och veterinären tillkallades. Det var benet i svansen som syndes.

Rejäl penicillinkur och hålla tummarna att svanstippen inte skulle dö och ramla av. Katten fick behålla svansen men med sämre känsel och rörlighet i svanstippen.
 
Jag gav honom smärtstillande i två dagar sen va svansen som vanligt igen! :up:

Vet inte om jag skrev det i inlägget men rakade bort lite päls och badade såret i klorhexidinlösning. Lindade om så det inte skulle komma smuts och höll honom inne. Han har inte ”tappat” svansen mer sedan dess.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 602
Senast: gulakatten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp