BernT

Trådstartare
Har en anhörig (äldre) som har stomi (båda varianterna) och vid telefonsamtal nu på kvällen sade hen att hen ligger i avföring och urin för båda stomierna har läckt. Men hen orkade inte rengöra sig så hen skulle ligga i det till imorgon.

Hen har även svårt att andas men om hen ligger still känns det okej.

Jag bor jättelångt ifrån, vad ska jag göra??
 
Hen vill inte åka till sjukhuset. Hen ska "göra rent sig imorgon". Finns det ingen nattjour tex distriktssköterska eller liknande man kan kontakta?

Ringer vi 112 gör vi det alltså mot hens vilja.
 
Hen totalvägrar att åka in. Säger att hen inte kommer öppna för ev ambulans om vi ringer 112.

Ska man bara skita i det då? Och bara hålla tummarna att hen inte dör? Kö till 1177 just nu men hen vill som sagt inte.
 
Hen totalvägrar att åka in. Säger att hen inte kommer öppna för ev ambulans om vi ringer 112.

Ska man bara skita i det då? Och bara hålla tummarna att hen inte dör? Kö till 1177 just nu men hen vill som sagt inte.
Varför ringde hen dig?
 
Har en anhörig (äldre) som har stomi (båda varianterna) och vid telefonsamtal nu på kvällen sade hen att hen ligger i avföring och urin för båda stomierna har läckt. Men hen orkade inte rengöra sig så hen skulle ligga i det till imorgon.

Hen har även svårt att andas men om hen ligger still känns det okej.

Jag bor jättelångt ifrån, vad ska jag göra??

Ring 112 och förklara läget. Någon som har svårt att andas i rörelse och som inte orkar ta hand om basala hygienrutiner kring sig själv behöver hjälp. Att ta hand om avföring är ett såpass "basalt" behov så att om hen inte klarar av att göra det kan det vara något som är såpass fel att hen behöver akut sjukvård.

Ambulansen är vana vid alla möjliga situationer. Och ringer du har du gjort vad du kan för att få hjälp till din anhörig. Många som är sjuka vägrar i sten att anhöriga ska ringa ambulans men kan ändå ta emot hjälpen när den väl kommer. Ambulanspersonal är som sagt vana att hantera sådant och kan inte den anhöriga öppna dörren själv så tar sig personalen in ändå, antingen med hyresvärd och nyckel eller polisens hjälp.

Hoppas det ordnar sig!
 
Säger som dom andra 112. Om stomin läcker så beror det antingen på att den är överfull,trasig eller inte sitter fast som den ska.
Oavsett vilket så har inte din anhörige kunnat sköta den,och väntar man till imorgon så har frätskador uppträtt.
Ring!!!
 
Det är vanligt att hens stomier läcker, i hens hus är det avföring på ja det mesta. Hen bryr sig liksom inte, men detta är första gången hen sagt att ja nu ligger jag i piss och skit men det får vänta till imorgon.

Vägrar hemtjänst också, hade det ett tag men det var deras fel att det var avföring överallt enligt hen.

Vi sa att nu ringer vi ambulans oavsett typ vid midnatt. Behövdes inte sa hen för nu hade hen duschat, städat och bytt sängkläder. Ren lögn såklart, hen duschar aldrig och ljuger alltid om sånt här. Känns väldigt frustrerande, hur kan en tidigare prydlig normal människa bara förfalla så brutalt att man inte bryr sig om att det är skit överallt?

Ambulans har varit där många gånger, några gånger har de krossat balkongdörren för att komma in. Men det här känns ohållbart. Hen kan ringa och säga att hen ligger på golvet och inte kommer upp men ska INTE ha hjälp.

Blir numera mest arg, sluta va så dum i huvudet! Fattar inte vad felet är.
 
Det är vanligt att hens stomier läcker, i hens hus är det avföring på ja det mesta. Hen bryr sig liksom inte, men detta är första gången hen sagt att ja nu ligger jag i piss och skit men det får vänta till imorgon.

Vägrar hemtjänst också, hade det ett tag men det var deras fel att det var avföring överallt enligt hen.

Vi sa att nu ringer vi ambulans oavsett typ vid midnatt. Behövdes inte sa hen för nu hade hen duschat, städat och bytt sängkläder. Ren lögn såklart, hen duschar aldrig och ljuger alltid om sånt här. Känns väldigt frustrerande, hur kan en tidigare prydlig normal människa bara förfalla så brutalt att man inte bryr sig om att det är skit överallt?


Det blir kanske för mycket för hen. För tungt att hantera emotionellt, intellektuellt och fysiskt. Så hen bara "släpper" istället.

Har ni haft kontakt på morgonen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 024
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp