Hjälpa hästen med att sätta vinterpäls?

Aionee

Trådstartare
Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra får acceptera att deras hästar blir svettiga lättare nu.... men sen är det min häst. Han fäller, ja. Men nya pälsen är lika tunn och fin som sommarpälsen. En tjej påpekade det i stallet idag och jag hade ärligt talat inte tänkt tanken på att andra hästar sätter vinterpälsen nu.
Förra året fick han inte sin päls förrän i slutet av december, men då skyllde vi på stressen över ägarbyte och flytt i november. När han väl fick päls så var han väldigt lurvig, men pälsen höll inte direkt tät. Vid snöstorm eller regn blev han snabbt blöt ända in på huden och därför fick han plågas med täcken ändå.

Nu går han på lösdrift och jag vill så gärna att vi ska slippa täckena så mycket det går eftersom han hatar de. Men vad gör man? Finns det något man kan ge eller göra för att pälsen ska komma tidigare? I slutet av december är det liksom -25 redan. :grin:

Jag har mina teorier om att han sätter dålig päls pga hans knabstrupper sida (han har gles man och svans pga det). Men fjordingar och varmblod brukar få bättre vinterpäls och han har faktiskt bara en 1/4 knabstrupper i sig. :mad:
 
På vilket sätt visar din häst att den plågas av och hatar täcken? Jag har aldrig någonsin under mina 20 hästår upplevt något sådant. Jag täckar efter behov och om en häst blir kall och spänd under vissa förhållanden så får den ha täcke under just dessa förhållanden. Jag kanske bara är väldigt dålig på att läsa av hästens språk?
 
Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra får acceptera att deras hästar blir svettiga lättare nu.... men sen är det min häst. Han fäller, ja. Men nya pälsen är lika tunn och fin som sommarpälsen. En tjej påpekade det i stallet idag och jag hade ärligt talat inte tänkt tanken på att andra hästar sätter vinterpälsen nu.
Förra året fick han inte sin päls förrän i slutet av december, men då skyllde vi på stressen över ägarbyte och flytt i november. När han väl fick päls så var han väldigt lurvig, men pälsen höll inte direkt tät. Vid snöstorm eller regn blev han snabbt blöt ända in på huden och därför fick han plågas med täcken ändå.

Nu går han på lösdrift och jag vill så gärna att vi ska slippa täckena så mycket det går eftersom han hatar de. Men vad gör man? Finns det något man kan ge eller göra för att pälsen ska komma tidigare? I slutet av december är det liksom -25 redan. :grin:

Jag har mina teorier om att han sätter dålig päls pga hans knabstrupper sida (han har gles man och svans pga det). Men fjordingar och varmblod brukar få bättre vinterpäls och han har faktiskt bara en 1/4 knabstrupper i sig. :mad:
Korrekt foderstat är nog det du kan göra.
 
På vilket sätt visar din häst att den plågas av och hatar täcken? Jag har aldrig någonsin under mina 20 hästår upplevt något sådant. Jag täckar efter behov och om en häst blir kall och spänd under vissa förhållanden så får den ha täcke under just dessa förhållanden. Jag kanske bara är väldigt dålig på att läsa av hästens språk?
Han gillar inte täckena. Inte så att han plågas eller inte kan ha de, men jag har han hellre naken. Täckena stänger in och hindrar han från att klia sig som han vill, drar åt när han t.ex. rullar sig osv. Han har även slaktat ett par täcken eftersom han kliat sig emot träd. Överlag; Hellre naken än med täcken.

Självklart kan man slänga på hästarna hur många täcken som helst, vad jag menar är att han HELLRE är utan än med. Vilket jag tycker du borde ha stött på hästar som föredrar det under dina 20 år. :p
 
Han gillar inte täckena. Inte så att han plågas eller inte kan ha de, men jag har han hellre naken. Täckena stänger in och hindrar han från att klia sig som han vill, drar åt när han t.ex. rullar sig osv. Han har även slaktat ett par täcken eftersom han kliat sig emot träd. Överlag; Hellre naken än med täcken.

Självklart kan man slänga på hästarna hur många täcken som helst, vad jag menar är att han HELLRE är utan än med. Vilket jag tycker du borde ha stött på hästar som föredrar det under dina 20 år. :p

Nej, eftersom jag inte täckar när det inte finns behov så har jag aldrig upplevt det. Har aldrig haft någon häst som har slaktat några täcken, inte kunnat klia sig eller rulla sig. Min nuvarande häst har en ryggdiagnos vilket gör henne känslig i ryggen vid regn och blåst så hon är täckad betydligt mer än alla andra hästar i stallet. Hon rullar sig utan problem precis lika ofta som sina nakna hästkompisar och visar aldrig några tecken på att ha ont av täcke.
 
Täcken finns ju till för just ditt dilemma - när hästens egen päls är otillräcklig - täcka.
Har fö heller aldrig mött en häst som vantrivs med täcken. Inte ens islänningar som fått sitt första som femåringar och innan dess levt mer eller mindre vilt. Där tror jag du förmänskligar din häst, om du inte köper kassa täcken som sitter riktigt dåligt är han inte rörelsehindrad på något sätt med täcke.
 
Täcken finns ju till för just ditt dilemma - när hästens egen päls är otillräcklig - täcka.
Har fö heller aldrig mött en häst som vantrivs med täcken. Inte ens islänningar som fått sitt första som femåringar och innan dess levt mer eller mindre vilt. Där tror jag du förmänskligar din häst, om du inte köper kassa täcken som sitter riktigt dåligt är han inte rörelsehindrad på något sätt med täcke.
Håller med, min islandstant hade täcke första gången som nioåring - och jo, i början var det lite sisådär, hon fattade inte poängen, men snart verkade hon ha glömt det helt.
 
Suck, kan ni snälla sluta prata om hur en häst gillar ett täcke eller ej? Det har inget med min fråga att göra. Min häst är betydligt gladare utan täcke och jag vill gärna hålla han naken eftersom de har päls av en anledning (han har gått utan täcke större delen av sitt 5 åriga liv). Vare sig ni aldrig träffat en häst som hellre är naken på 20 år har det inget med min häst att göra.
 
Nu var det ju du som påstod att din häst hade issues med täcken så den saken får ju stå för dig. Jag vet inget sätt att få en häst att sätta mer päls. Det är genetiskt betingat och är den tunnpälsad så är den.
 
Nu var det ju du som påstod att din häst hade issues med täcken så den saken får ju stå för dig. Jag vet inget sätt att få en häst att sätta mer päls. Det är genetiskt betingat och är den tunnpälsad så är den.
Nej, jag påstår att min häst har issues med sin vinterpäls. Ge dig, tack.
 
Sen är jag tveksam till om knabstruppergenen spelar in. Min f d medryttarhäst var 9/10-dels renrasig knabstrupper och han satte kraftig vinterpäls och behövde sällan täcke.
 
En i stallet här hemma, ger B-vitamin (tror jag det var) för det ska tydligen hjälpa till vid pälssättning och även sen när de fäller.
 
Sen är jag tveksam till om knabstruppergenen spelar in. Min f d medryttarhäst var 9/10-dels renrasig knabstrupper och han satte kraftig vinterpäls och behövde sällan täcke.
Men precis, det är det här jag också funderar över. Om det kanske har något med miljön eller foderstaten att göra? Om det var stressen förra året eller om han bara är så? :(
 
Stress tror jag inte att det är, om en häst blir så stressad av att flytta att den inte sätter päls året därpå är det liksom tunga artilleriet som gäller, då har den fler symptom och förmodligen magsår. Han är nog bara så, men en väl uträknad foderstat och miljö (här räknar jag in såväl ligghall som just täcke) spelar ju in. Du får nog tyvärr täcka och acceptera en ledsnare men desto varmare häst på vintern.
 
Hm, vissa säger att bara man låter hästen vara ute dygnet runt utan täcke; Att den då har större chans att sätta bra vinterpäls? Är det sant eller bs? Skulle ev täcka hästen tidigt förstöra för vinterpälsen? (ja, nu täckar jag om det regnar väldigt mycket som de senaste dagarna. Men ingen annan gör det så det blir lite "alla emot en" och att folk tycker man är fjantig :o)
 
Men precis, det är det här jag också funderar över. Om det kanske har något med miljön eller foderstaten att göra? Om det var stressen förra året eller om han bara är så? :(
I ridskolestallet finns två knaubstraber och de sätter ordentligt med vinterpäls båda två, så det är nog något annat som påverkar.
 
Pälssättning regleras av mängden ljus om dagarna så nej, jag tror det spelar mindre roll om någon alls. Att "härda" hästen genom att låta den gå ute dygnet runt naken (obs, det var inte det du tänkte göra) är ju bara grymt. Fryser den så gör den liksom.
 
Jag minns när jag köpte min häst, så sa de gamla ägarna att hon sätter dålig vinterpäls och måste ha täcke. Jag hade bara ett regntäcke till henne, men hon satte riktig tjock päls och klarade sig med regntäcket de dagarna när det regnade/blåste ihärdigt. Jag är också en sån som helst inte vill använda täcke för min egen bekvämlighet (inte så lerig häst) och vill att hästens päls ska få vara naturlig och luftas, men samtidigt kan jag lägga på täcke när det vankas riktigt oväder. Har varit med en gång när det hade varit fint väder på morgonen, hästen gick utan täcke, jag hade inte kollat prognosen för dagen och senare under dagen började det regna mycket. Hade en skakande häst när jag tog in henne på eftermiddagen, drog då av överflöds vattnet med svettskrapa och la på fleecetäcke, sen fick hästen stå inne och torka en stund tills hon slutade frysa.

Så ja, jag vill helst inte använda täcke men måste jag så gör jag det och jag har en känsla att det är så för de flesta. :)
 
Det krävs gansa mycket protein för att bilda ny päls. Därför är det bättre att ge extra proteintillskott under pälssättning än tex B-vitamin som hjälper föga (ingen forskning stödjer myten om b-vitamin och pälssättning). Å andra sidan känns det väldigt enkelt att lösa "problemet" med bra täcken.
 

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 056
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 519
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 681
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 187
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp