Hjälpa surputte

Madick

Trådstartare
Kan nån komma med råd hur man hjälper en extremt sur och grinig unge i lägre tonåren? Hem har totalt fastnat och verkar inte kunna ta sig ur det själv.
 
Personligheten är negativ i grunden men det har blivit värre. Svår att prata med och envis som synden.
 
För lite info för att säga något som helst. Tonåringar FÅR vara sura och griniga.
Jag kan bara hålla med, min äldsta är i yngre tonåren och kan sura över allt och inget, häromdagen var hen först arg för att jag pratade och sen blev hen arg för att jag inte sa något... :banghead::crazy::D Men så finns även den där roliga personen där också, men inte riktigt lika ofta som tidigare... Men jag har en förhoppning om att vi kommer ut på andra sidan lite klokare båda två. ;)

Men är det en surighet och grinighet som är långt ifrån normal så kan det vara läge att kolla hur hen mår, det händer mycket i deras liv som en annan inte har en aning om. Det finns mycket positivt med internet och alla kontaktmöjligheter, men det finns även oändligt mycket skit på alla möjliga olika sätt...
 
Sur får man vara, jag känner igen det från mig själv fast jag var äldre när jag hade surperioden, eller kanske inte förresten, det gick nog i vågor.

Det här blir så det går ut över allt och sitter i länge. Inget är kul, bara negativt på ett självdestruktivt sätt.
 
Visst, tonåringar kan ofta vara sura och arga, men de är det sällan utan anledning.
Jag önskar att nån hade tagit mig till BUP för att reda ut varför jag var så himla arg/sur/ledsen hela tiden, för själv hade jag ingen aning utan behövde hjälp.
 
Har inte känslan av att det är syskon, på den nivån funkar det bra.

BUP har varit inblandat tidigare för faktiskt samma sak men i yngre ålder då och det tyckte hen INTE om och vill inte gå tillbaka.
 
Kan nån komma med råd hur man hjälper en extremt sur och grinig unge i lägre tonåren? Hem har totalt fastnat och verkar inte kunna ta sig ur det själv.

Nu svarar jag ur ett lärarperspektiv. Det är ju lite knapphändig information men jag skulle spontant säga att det går över av sig själv för en tjej under sommaren mellan sjuan och åttan och efter jullovet i åttan om det är en kille :) Jag skriver det med glimten i ögat men tycker mig märka att det är ungefär så för väldigt många med liknande beteende. Precis som andra skrivit så är det ju inte på något sätt ovanligt att var sur och tvär på olika sätt i tonåren och för de allra flesta är det en fas/er. Det viktiga tycker jag är att man själv är "som vanligt" och inte går i taket över surandet. Jag tycker det är helt okej att vara sur och tvär men ett någorlunda beteende mot andra människor ska ändå kunna presteras.

Har skolan sagt något tidigare? När terminen börjat kan du om du vill ta upp det med skolan, kanske kuratorn kan ta några samtal med barnet för att se om hen behöver hjälp med något.
 
Det blir ny skola o nya lärare till hösten.

Det akuta verkar ha gått över efter ett mindre utbrott hur man uttrycker sig och uppför sig runt folk och sen fick hen vara ifred tills hen tog kontakt själv igen, sen har resten av daget funkat helt smärtfritt.
 
Men är det en surighet och grinighet som är långt ifrån normal så kan det vara läge att kolla hur hen mår, det händer mycket i deras liv som en annan inte har en aning om. Det finns mycket positivt med internet och alla kontaktmöjligheter, men det finns även oändligt mycket skit på alla möjliga olika sätt...

Ja, det håller jag med om. Men den information som gavs var alldeles för knapphändig för att man skulle kunna veta vad det handlade om.
 
Mest var det nog att hantera den akuta situationen. Skälla eller ignorera, gulla eller vara sträng. Typ :-)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Behöver hjälp med en boktitel, har helt glömt vad den heter... Boken är skriven av mamman till en tjej som i unga tonåren blir...
Svar
2
· Visningar
392
Senast: Milene
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: escodobe
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 282
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp