Hjorthornsolja tillbacka?

Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

oej, ska nog beställa det ochs e om det funkar bra.. det säga ju att hjorthornolja ska va bra
 
Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

Vad bra:)

Köpte förra sommaren, men utan sprayburk.
Var ett :devil: att få ut via blomsprutor.
 
Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

Enda resultat jag fick av hjorthornsolja var att både häst och jag luktade rent äckel, men bromsarna var helt oberörda och käkade lika glatt upp hästen =/
 
Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

Enda resultat jag fick av hjorthornsolja var att både häst och jag luktade rent äckel, men bromsarna var helt oberörda och käkade lika glatt upp hästen =/

Var det samma märke? Var det utspätt?
När jag var yngre så anväde vi det och det var det bästa medlet som fans mot just bromsar men dom kanske har spätt ut det eller gjort en kemisk grej av det?
 
Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

Var det samma märke? Var det utspätt?
När jag var yngre så anväde vi det och det var det bästa medlet som fans mot just bromsar men dom kanske har spätt ut det eller gjort en kemisk grej av det?

Samma märke som vad? Det var ren, outspädd äkta hjorthornsolja, och jag fick begå rent illegala handlingar för att få tag i det :devil: (Det var förbjudet då i Sverige).

Så, samma sort som 'förr', inget som var ändrat etc. (Exakt samma stank med..brr)

Fungerade fint förr, inte alls nu. Men jag tror på allvar att bromsarna muterat eller något. För 15 år sen fanns det knappt en broms här, eller hos pappa, nu är det så hårt bromstryck att det inte går att ha hästarna ute dagtid under 'säsong' ens med eksemtäcken eller flugtäcken utan de måste ha lösdrift eller tas in på stall dagtid. Och medel som hjälpte förr har NOLL effekt nu - så något måste ha 'hänt'.

Men prova, för det är ju VÄLDIGT olika i olika delar av landet.
 
Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

Samma märke som vad? Det var ren, outspädd äkta hjorthornsolja, och jag fick begå rent illegala handlingar för att få tag i det :devil: (Det var förbjudet då i Sverige).

Så, samma sort som 'förr', inget som var ändrat etc. (Exakt samma stank med..brr)

Fungerade fint förr, inte alls nu. Men jag tror på allvar att bromsarna muterat eller något. För 15 år sen fanns det knappt en broms här, eller hos pappa, nu är det så hårt bromstryck att det inte går att ha hästarna ute dagtid under 'säsong' ens med eksemtäcken eller flugtäcken utan de måste ha lösdrift eller tas in på stall dagtid. Och medel som hjälpte förr har NOLL effekt nu - så något måste ha 'hänt'.

Men prova, för det är ju VÄLDIGT olika i olika delar av landet.
Är det inte så med dom flesta insektsmedel till häst att flugorna och bromsarna vänjer sig? Därimot så har jag fått för mig att hjorthornsolja är det ända som någonsin har fungerat på bromsar. Har inte använt hjorthorns olja på många många år så kanske fungerar det ett tag här.
Hur kan agri sälja hjorthorns olja om det är förbjudet? Blev jätteförvånad när jag hittade det. Det kanske inte är riktig hjorthornsolja?:confused:
 
Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

Det här var 2001, det var förbjudet ett tag men som jag fattat det är det tillåtet igen. Om det som säljs nu är den äkta, riktiga formen vet jag inte. Däremot var det det jag provade då.

Och vänjer sig, bromsarna här har nog aldrigs ett hjorthornsolja på bild ens innan 2001, men det brydde det sig inte om. Dvs det helt enkelt bara fungerade inte - alls. (Precis som allt annat jag provat.. Jag HATAR de där jävla bromsarna).

I år provar jag BromsBroms/BremsenBremsen, som flera här på Buke haft goda resultat av. Jag gör mig inga större förhoppningar dock, monsterbromsarna här är nog tämligen påstridiga ändå. Men HOPPAS kan man..
 
Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

Hej har letat efter hjorthornsolja i många år nu. När jag var liten och när det luktade hjorthornsolja då visste man att nu är sommaren här. Det fungerade jättebra mot bromsar.

Är det någon som har provat denna produkt?

http://www.websitefolder.net:80/AgriSydCenterGross/art-1.asp?id=1&iPageID=23

Är sugen att beställa bara för att prova :banana: .

finns att köpa i Danmark ,typ i "hälsobutik" ganska dyr men dryg då man måste spä ut den...e olaglig i sverige men super bra!
 
Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

Vi använde också hjorthornsolja när jag var liten och det är väl det enda som är riktigt effektivt mot broms vad jag vill minnas...Vi köpte det då på "Lantmännen" men det har utgått ur sorimentet, anledningen var att det är starkt cancerframkallande och inte får användas till djur längre. Kan vara något att tänka på om man har unga hästar eller ston man ska ha i avel kanske..?
Annars finns det på växtavdelningen för doften(stanken) håller vist rådjuren borta från blommorna..... Så den kan man köpa och spä ut med vatten.....
 
Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

finns att köpa i Danmark ,typ i "hälsobutik" ganska dyr men dryg då man måste spä ut den...e olaglig i sverige men super bra!

Dyr :confused:
För tre år sedan kostade en 300 ml-flaska 50 DKK (ca 60 SEK).
Om man spär ut den med två delar matolja blir det 900 ml "lagom bruksfärdig" och det räcker i decennier.....

Immer
 
Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

.Vi köpte det då på "Lantmännen" men det har utgått ur sorimentet, anledningen var att det är starkt cancerframkallande och inte får användas till djur längre.

Ett av användningsområdena för hjorthornsolja är för att motverka slagsmål bland grisar. Så visst får det användas till djur.

Immer
 
Sv: Hjorthornsolja tillbacka?

Dyr :confused:
För tre år sedan kostade en 300 ml-flaska 50 DKK (ca 60 SEK).
Om man spär ut den med två delar matolja blir det 900 ml "lagom bruksfärdig" och det räcker i decennier.....

Immer

Blev nyfiken...vad heter den sorten o var kan man köpa den?
den hjorthornsoljan jag har köpt i danmark har kostatat ca 280:-(Dk) för ca 1½år sedan...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 987
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: cirkus
·
Hoppning Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;) Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i...
Svar
14
· Visningar
1 450
Senast: LLaika
·
B
Utrustning Hej på er ! :) Jag har en 15-årig fullblodsvalack av den kraftigare modellen som jag tycker på senare tid börjat gå sämre på sitt...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Benelli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp