Hö förvaring

Vet du att det var hösilaget hästen fick kolik av? Det låter lite märkligt.
Det började med att hon blev utan vatten så veterinär fick komma akut och hjälpa till, blev en miss då en släppte ut i sjukhage och glömde ge dom vatten.
Under den tiden åt hon hö, sen skulle jag vänja tillbaka till hösilage, men hästen fick kolik igen så jag gav upp och vill inte riskera något.
 
Jag har min hösilageboll i ett ombyggt cykelskjul, den har alltså fyra väggar, men utomhusmiljö. Vad är det för skillnad mot att ha en höbal i hagen? Det har fungerat bra för mig.
 
Jag har min hösilageboll i ett ombyggt cykelskjul, den har alltså fyra väggar, men utomhusmiljö. Vad är det för skillnad mot att ha en höbal i hagen? Det har fungerat bra för mig.
Skillnaden är att i hagen äts den upp fort, dvs går åt fort, men om jag ska ta en bal då går det åt låååååååångsamt.
 
Skillnaden är att i hagen äts den upp fort, dvs går åt fort, men om jag ska ta en bal då går det åt låååååååångsamt.
Just nu bor det en halmbal i huset som jag tar 5kg/ dag av och kanske 30kg extra på helgen. Inga problem. Tilläggas bör dock att jag bor i norra Sverige och har full vinter med minusgrader och torr luft, tänkte inte på att du kanske har andra väderförhållanden :)
 
Det kommer inte att fungera. Varken utan halm eller under så lång tid. Vad är det för något knepigt ställe som inte fattar att hö omöjligt går att förvara så permanent?

Som jag läst det handlar det om en enstaka bal åt gången så vet inte direkt om jag tycker att det handlar om att förvara hö väldigt permanent ....
 
Jag har min hösilageboll i ett ombyggt cykelskjul, den har alltså fyra väggar, men utomhusmiljö. Vad är det för skillnad mot att ha en höbal i hagen? Det har fungerat bra för mig.
Hö och halm har så pass hög ts att de mer eller mindre fungerar som svampar och suger åt sig fukt från luften och marken de står på. Hösilage är ju plastat när det förvaras så använder man det snabbt så hinner det inte bli dåligt. Hö är utsatt för fukt hela tiden och blir oftast dammigt snabbt (damm =mögel). Så då får man skydda balarna genom att ha dom så torrt man bara kan och ha ngt lager halm eller liknande fuktspärr runtom så att det tar större delen av fukten istället för höet.

En höbal i hagen ser jag som lagom ohygieniskt och dumt :(. Förutsatt att den inte står fri från marken med tak och förbrukas på mindre än en vecka. (Vilket jag inte sett många av). Sen så är det ju ingen lång tids förvaring man har dom så utsatta.
 
Hö och halm har så pass hög ts att de mer eller mindre fungerar som svampar och suger åt sig fukt från luften och marken de står på. Hösilage är ju plastat när det förvaras så använder man det snabbt så hinner det inte bli dåligt. Hö är utsatt för fukt hela tiden och blir oftast dammigt snabbt (damm =mögel). Så då får man skydda balarna genom att ha dom så torrt man bara kan och ha ngt lager halm eller liknande fuktspärr runtom så att det tar större delen av fukten istället för höet.

Vad menar du ?
 
Hö och halm har så pass hög ts att de mer eller mindre fungerar som svampar och suger åt sig fukt från luften och marken de står på. Hösilage är ju plastat när det förvaras så använder man det snabbt så hinner det inte bli dåligt. Hö är utsatt för fukt hela tiden och blir oftast dammigt snabbt (damm =mögel). Så då får man skydda balarna genom att ha dom så torrt man bara kan och ha ngt lager halm eller liknande fuktspärr runtom så att det tar större delen av fukten istället för höet.

En höbal i hagen ser jag som lagom ohygieniskt och dumt :(. Förutsatt att den inte står fri från marken med tak och förbrukas på mindre än en vecka. (Vilket jag inte sett många av). Sen så är det ju ingen lång tids förvaring man har dom så utsatta.
Jag kom på att jag bor så pass långt norrut att vi har minusgrader dygnet runt och låg luftfuktighet, vilket gör att förvaring i "utomhusklimat" är betydligt enklare. :)
 
Just nu bor det en halmbal i huset som jag tar 5kg/ dag av och kanske 30kg extra på helgen. Inga problem. Tilläggas bör dock att jag bor i norra Sverige och har full vinter med minusgrader och torr luft, tänkte inte på att du kanske har andra väderförhållanden :)
Bor i Småland och av de andra kommentarena i tråden var halm bra att hålla borta fukten från höet.
 
Som jag läst det handlar det om en enstaka bal åt gången så vet inte direkt om jag tycker att det handlar om att förvara hö väldigt permanent ....
Ts har sagt att hon har en storbal till en häst vilket blir för långsam åtgång för att höet ska hålla sig i en utebox.
Tar antagligen runt en månad för att göra slut på balen och på den tiden hinner balen bli väldigt dåligt.
 
Ts har sagt att hon har en storbal till en häst vilket blir för långsam åtgång för att höet ska hålla sig i en utebox.
Tar antagligen runt en månad för att göra slut på balen och på den tiden hinner balen bli väldigt dåligt.
Nu blir det ingen bal. Ingen bal - inget utebox bekymmer.
Blev sånt jäkla tjafs i stallet för att jag frågade hur de tänkt.
Fick reda på att max 15 balar på logen och det verkade som en tyckte att vi som är helinackorderadr inte skulle får ha vårt hö alls på logen, för då kan inte dom beställa sitt grovfoder osv.

Får försöka jobba över lite och ta det att det kommer bli dyrare. Kanske försöka vänja tillbaka hästen till hösilage igen...
 
Som jag läst det handlar det om en enstaka bal åt gången så vet inte direkt om jag tycker att det handlar om att förvara hö väldigt permanent ....
Med permanent menar jag i det här fallet tills balen är slut. Tas det fem kilo/dag av balen så kommer hö´t vara mögligt långt innan balen är slut. Nu vet jag såklart inte hur stora rundbalar Ts har men mina ligger på 170 kg och då har jag inte den stora varianten utan den något mindre. 170/5=34. Dvs. balen kommer räcka i en dryg månad och då lär inte hö´t vara fräscht längre.
 
Nu blir det ingen bal. Ingen bal - inget utebox bekymmer.
Blev sånt jäkla tjafs i stallet för att jag frågade hur de tänkt.
Fick reda på att max 15 balar på logen och det verkade som en tyckte att vi som är helinackorderadr inte skulle får ha vårt hö alls på logen, för då kan inte dom beställa sitt grovfoder osv.

Får försöka jobba över lite och ta det att det kommer bli dyrare. Kanske försöka vänja tillbaka hästen till hösilage igen...
Att ni inte får ha eget hö på loftet för att de då inte kan beställa hem själva kan jag köpa men inte att det skulle bli för tungt.
 
Nu blir det ingen bal. Ingen bal - inget utebox bekymmer.
Blev sånt jäkla tjafs i stallet för att jag frågade hur de tänkt.
Fick reda på att max 15 balar på logen och det verkade som en tyckte att vi som är helinackorderadr inte skulle får ha vårt hö alls på logen, för då kan inte dom beställa sitt grovfoder osv.

Får försöka jobba över lite och ta det att det kommer bli dyrare. Kanske försöka vänja tillbaka hästen till hösilage igen...

jag har haft hästar med kolik men aldrig kopplat att det skulle just vara hösilaget som orsakat koliken. ofta är det som du skriver att de blivit utan vatten eller druckit dåligt eller blivit för stillastående eller nerkylda. om jag var du skulle jag försöka vänja hästen vid hösilage igen och köra med små hösilagebalar - dyrare men lättare att förvara
 
Hö och halm har så pass hög ts att de mer eller mindre fungerar som svampar och suger åt sig fukt från luften och marken de står på. Hösilage är ju plastat när det förvaras så använder man det snabbt så hinner det inte bli dåligt. Hö är utsatt för fukt hela tiden och blir oftast dammigt snabbt (damm =mögel). Så då får man skydda balarna genom att ha dom så torrt man bara kan och ha ngt lager halm eller liknande fuktspärr runtom så att det tar större delen av fukten istället för höet.

En höbal i hagen ser jag som lagom ohygieniskt och dumt :(. Förutsatt att den inte står fri från marken med tak och förbrukas på mindre än en vecka. (Vilket jag inte sett många av). Sen så är det ju ingen lång tids förvaring man har dom så utsatta.

:bow::bow:

Såg nu TS att det inte var aktuellt med uteboxen längre, men kan ändå säga att det hade inte fungerat hur som helst. Hö är faktiskt riktigt svårt att förvara rätt under denna årstiden, tyvärr. Iaf om man bor där det är fuktiga vintrar och Småland lär ju räknas in där. Jag bor i Västra Götaland och har helt gett upp hö under vintern. Det håller sig inte tillräckligt fräscht för att jag med gott samvete ska kunna fodra mina hästar med det. Inte ens på vår loge. Så vi har hö vid inställningen sedan går vi över på hösilage.

Finns tidigare stallkamrater som fodrat med hö ändå, det som är mest dammigt har de fodrat med i hagen ist för i stallet men mögelsporerna blir ju inte färre för det :eek: De hästarna delade inte hage med mina, pga fodret.
 
Men vad är skillnaden med att förvara Hö i en utebox eller på en loge ?
Inget av dom är ett uppvärmt utrymme och lika mycket/ lite fukt i båda .
Det är tak och väggar på båda så det står inte ute i väder och vind ?
 
Att ni inte får ha eget hö på loftet för att de då inte kan beställa hem själva kan jag köpa men inte att det skulle bli för tungt.
Det är samma här, men det är förvisso inte mitt stall eller mina regler, så antar att det bara är att följa det.
Avbokade precis min höbal, som skulle kommit imorrn annars. Där är lika stora som de där ensilagebalarna som man ser inplastade på åkrarna, de runda lite större.
 
Men vad är skillnaden med att förvara Hö i en utebox eller på en loge ?
Inget av dom är ett uppvärmt utrymme och lika mycket/ lite fukt i båda .
Det är tak och väggar på båda så det står inte ute i väder och vind ?
Nej, det är inte lika mycket fukt på logen och uteboxarna. Logen stänger de alltid, uteboxarna har bara tak, sen är det som vanliga boxar under. Är mer anpassat som tillfällig uppstallning vid tävling/träning.
 

Liknande trådar

Hemmet I dagsläget har jag ett kakfat i 2 våningar för förvaring av frukt, lök etc men letar nu efter nåt snyggare. Hur förvarar ni andra...
Svar
3
· Visningar
351
Senast: Liten
·
Anläggning Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ? Byggnaden är en lagård...
2
Svar
20
· Visningar
1 146
Senast: skogaliten
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Sedna
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp