Hö/Hösilage Analyserat/icke analyserat, vad föredrar du?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Vad hade du valt, ett oanalyserat hö eller ett analyserat hösilage?

Fodrar du helst med hö eller hösilage?

Är foderanalys viktigt för dej?
 
Måste ge hösilage pga hosthäst och vill ha en TS-halt på max 65 helst.

Köper bara analyserat (jag vill veta omsättbar energi och smältbart råprotein) som vinterfoder annars vet man ju inte vad man köper? Som att köpa en "Linas matkasse" som man måste leva på resten av vintern men där de kan lägga i precis vad som helst från en stormarknad (typ godis, strumpor, femtioåtta ton kaffe = ingen hade ju mått bra av att äta ENBART det i 6 månader...).

Sedan tar jag egen analys eftersom mikromineralerna sällan är analyserade och så vill jag ju självklart veta makromineralerna också.
 
Analyserat silage. Jag är snål som tusan och tycker det är onödigt att ge hästen sådant det inte behöver. Varför fodra i blindo, redan första månaden har jag tjänat in analysen. Och hästen slipper gå ner sig, om det skulle vara dåligt foder (proteinfattigt t ex).

När det syns på hästen har det redan gått för långt.
 
Jag vill veta vad jag köper så jag vill ha en analys innan jag bokar och betalar. Jag personligen ser inga fördelar med att köpa ett oanalyserat hö framför hösilage med analys.

Jag föredrar hösilage som grovfoder men det blir ofta att jag fått köpa hö också för de varmare perioderna.
 
Vi köper analyserat hö av en bonde som bor ett par mil bort

Vi har en bonde till granne som torkar och vänder höet noga innan han plastar in det
Vi har funderat lite på att köpa av honom
Vad finns det för fördelar att fodra med silage istället för hö?
 
Det är ju lättare om alla partier är analyserade så man kan välja det som passar en bäst.

Med det sagt så väntar jag på 30 storbal oanalyserat hösilage (som jag sen tar egen analys på).
 
Vi köper analyserat hö av en bonde som bor ett par mil bort

Vi har en bonde till granne som torkar och vänder höet noga innan han plastar in det
Vi har funderat lite på att köpa av honom
Vad finns det för fördelar att fodra med silage istället för hö?
Varför plastar han höt?
 
Varför plastar han höt?
Han gör ensilagebalar av höet
Det gör att han få torr ensilage , det är nästan som hö säger han

Jag har dålig koll på hur man brukar göra ensilage?
Plastar man när gräset är grönt, tillsätter man något i gräset?

Hur gör man och vilka fördelar finns det med ensilage?
 
Jag hade aldrig köpt så torrt silage. Lägg Hö i en plastpåse och se vad som händer.

Risken för plastskador och mögel är gigantisk. Dessutom kostar ju vändandet på värden, alla småblad går ju förlorade.

Kort sagt: alla nackdelar, inga fördelar.
 
Han gör ensilagebalar av höet
Det gör att han få torr ensilage , det är nästan som hö säger han

Jag har dålig koll på hur man brukar göra ensilage?
Plastar man när gräset är grönt, tillsätter man något i gräset?

Hur gör man och vilka fördelar finns det med ensilage?
Min bonde plastar senast dagen efter slagningen, utan att vända nåt. Blir fint och bra hösilage. Tillsätter ingenting och gräset är grönt och i rätt tillväxtfas för att få bra proteinvärde/lågt energivärde.
 
Vad hade du valt, ett oanalyserat hö eller ett analyserat hösilage?

Fodrar du helst med hö eller hösilage?

Är foderanalys viktigt för dej?

Alltid analys! Väljer hö eftersom jag inte kan förvara hösilage på min lilla gård. Har också för få hästar för att göra slut på en stor ensilagebal innan den blir dålig.

Nu tar min höbonde analys mj, smrp och mineralerna. Jag har idag hämtat ett lass av året skörd. Tack vare analysen så vet jag nu vad jag behöver komplettera med. Till shettisen enbart lite biomag och dikalciumfosfat. Till halvblodet behöver jag dock lägga till lite protein. Men ett foder med en kvot som funkar för shettisen och jag får komplettera till halvblodet passar oss utmärkt :-). I år bli det billigt ;)

/Lizzie
 
Jag hade aldrig köpt så torrt silage. Lägg Hö i en plastpåse och se vad som händer.

Risken för plastskador och mögel är gigantisk. Dessutom kostar ju vändandet på värden, alla småblad går ju förlorade.

Kort sagt: alla nackdelar, inga fördelar.
Jaha, tur jag frågade här innan jag bytte.

Då förstår jag inte alls varför han gör så.
Jag trodde anledningen till att han lät det torka va för att slippa risken med mögel i silaget.

Kan du förstå av vilken anledning han gör så?
Det ger ju bara extra jobb med vändning och tork, minst sagt märkligt...

Vilka fördelar ser du med bra ensilage, varför har du valt att använd det?
 
Min bonde plastar senast dagen efter slagningen, utan att vända nåt. Blir fint och bra hösilage. Tillsätter ingenting och gräset är grönt och i rätt tillväxtfas för att få bra proteinvärde/lågt energivärde.
Varför väljer du silage före hö?
Efter vad jag har förstått, finns det risker med bakterier i plastbalarna.
 
Bakterier finns överallt, men vad som jag är mer rädd för är mögel i torrhö. Varma fuktiga höstar och vintrar är inte bra för hö. Det är förvaringen av höt som gör att många gått över till hösilage. Dessutom tycker de flesta hästar bättre om hösilage än torrhö.
 
Bakterier finns överallt, men vad som jag är mer rädd för är mögel i torrhö. Varma fuktiga höstar och vintrar är inte bra för hö. Det är förvaringen av höt som gör att många gått över till hösilage. Dessutom tycker de flesta hästar bättre om hösilage än torrhö.
Jo, det är klart att förvaring är enklare med plastbalar.
Jag har hört dom som har ensilage och där hela balen har dammat av mögel, när dom öppnat.

Vi köper och hämtar bara ett hästsläp hö taget, bonden har bra förvaring med fläktar. Om det skulle vara mögel i får han tillbaka allt och förlorar kunder.

Än så länge har höet varit jättebra och hästarna har god aptit :)
 
Vad hade du valt, ett oanalyserat hö eller ett analyserat hösilage?

Fodrar du helst med hö eller hösilage?

Är foderanalys viktigt för dej?
Vi använder mest ensilage p g a det är så svårt att lagra torr hö så att det håller sig hela vintern här. Har för fuktig luft helt enkelt. Ja också har vi många hästar och då blir det enklare att hantera stora balar en småbalar.

Om jag måste välja så väljer analyserat foder före oanalyserat om det inte är så att det är katastrofala värden på det analyserade. Då skulle jag kunna tänka mig att chansa på ett oanalyserat ser bra ut och hoppas på att när jag gjort egen analys att det har bättre värden.

Analysen är ju aldrig 100% men den ger en klar fingervisning om hur det ser ut i fodret med innehåll och balans mellan olika saker som kalk och fosfor. På det sättet är det enklare att hålla foderkostnaderna nere och man behöver bara komplettera med det som behövs och inte chansa med dyra fodersorter.
 
om jag kan välja föredrar jag absolut analyserat hösilage.
av flera skäl...

- småbalshö är betydligt dyrare/kg att köpa, pga att det hanteras mer. Annars är det ju smidigt att fodra med i stallet.
- hö är fuktkänsligt och svårt att lagra så att det håller sig friskt över hela vintern.
- av bekvämlighetsskäl ställer jag ut hösilagebalar i hagen på vinterhalvåret, det är oerhört mycket mindre jobb med det jämfört med att bära ut motsvarande mängd hö
- hösilage är lätt att lagra eftersom det är lufttätt inpackat i många lager plast. Det håller i princip oavsett vad det är för väder.

Och analysen för att veta vad jag fodrar med och då enkelt kunna komplettera med "rätt fodermedel i rätt mängd"
 
Föredrar analyserat silage.
Analys för att ha ett hum om vad jag fodrar med och vad som eventuellt behöver kompletteras.
Silage för att det bla är mer lagringsstabilt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp