Bukefalos 28 år!

Hösilage eller hö. Vad är billigare?

Rosen

Trådstartare
Vi har två hästar i stallet och funderar på att börja utfodra med hösilage. Vad är billigare? Blir hästarna lösa i magen av hösilage? Hur hanterar man 200 kilo hösilage?Ni som har erfarenheter positiva eller negativa kan väl berätta.
 
Vad som är billigast beror ju på vilket näringsvärde man får i grovfodret. Och köper man silage ska man se till att man betalar för TS, och inte för en massa vatten...
 
Tycker du ska ha hö, ensilage är mest vatten så man får ge mer av det + att det får hela stallet att lukta gammal källare!
 
Priset skiljer sig inte så mycket i pris.Men är det bara två hästar så kan ni inte ta hem en 200 kg bal.Silaget måste förbrukas på 3-5 dagar beroende på vädret.

Ju varmare ute desto mindre hållbarhet.Sen måste balen kasseras.Fort man har öppnat en bal så sätter det i gång en process i höt då kommer det in syre och det är därför höt inte håller sig så länge.

Man ska vara observant på att hör luktar gott(syrligt)all annan lukt på höt är inte lämpligt att ge som foder.Vacc mot botulism innan du börjar med hösilage.
 
Lösa i magen - ja, om det är ett hösilage av dålig hygienisk kvalitet, ett sådant ska man förstås inte ge. Detsamma gäller för hö.
Andra orsaker till störningar i magen hos hästar som utfodras med hösilage är att en för liten mängd ges (1 kg ts per 100 kg häst, ts-halten i hösilage bör ligga mellan 45-60% ungefär). Även hösilage med låg fiberhalt kan orsaka magproblem.

Men som sagt, en öppnad bal ska förbrukas inom en vecka med vissa årstidsvariationer. 2 hästar, 7 dagar... 14 kg per häst och dag. Det låter väl inte omöjligt? Om ni inte har shettisar förstås... :)
 
Någon som har koll på vad sånna där små fyrkantsbalar med hösilage kostar? De lämpar sig väl kanske bättre om man bara har 1 eller 2 hästar...
 
Jag har köpt småbalar (45 kg ca) och betalar 80 kr+moms per bal. I höpris hamnade det på 3,10 kr/kg ungefär.
 
Här hos oss kostar de små fyrkantsbalarna 10 euro + moms. Säkert förhandlingsbart pris om man köper fler än en i gången :-)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 529
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
937
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 901
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp