Dandylinn

Trådstartare
Får väl erkänna att jag är smått novis just i att tänka extra på sånt här eftersom att jag ska byta lite inriktning och ska för en framtid frångå hästar/ta hästpaus och har därmed bestämt mig för att skaffa hund i stället.

Jag ska dock inte inom så snar framtid skaffa en utan håller på att spåna runt lite vad jag vill, ta reda på saker etc och när det klaffar så skaffar jag en. Rasen har jag bestämt mig för.

Men nu lite till frågan..Jag funderar på att skaffa en vuxen hund i första hand och vad jag förstår så finns det ryggproblematik redan inom rasen.
Då och då ser jag (enligt beskrivning) hundar som skulle passa perfekt till ändamålet och som ju på sitt vis skulle kunna funka som en läromästare iom att de är mer eller mindre utbildade inom grenen jag isf vill träna, därav att jag funderat på en vuxen hund i stället för en valp.

Frågan då?
Det är väldigt varierat ang höfterna..Min fråga blir då: Om hunden tex har c-höfter vad för slags risker finns och är det troligen så att hunden kommer lida av det och kommer sluta sitt liv ung? (frågan kanske är dum, jag vet inte..men läser man runt är det inte bra? Det står lindrigt i sin beskrivning men samtidigt varnas det för att tex avla på c-höft)
En del av hundarna kan redan vara 4-5 år men jag vill ju liksom inte skaffa en kompis jag snart måste göra mig av med pga höfterna.
Så, vad gör sämre höftresultat?

Som inbiten hästmänniska så har man ju i bakhuvudet "inte köpa på sig problem" och det är nog vad jag kommer att följa.
Jag kommer inte avla, kommer inte heller tävla men kommer att träna spår främst då det tilltalar mycket..om man tänker på sådant ang höfter.

Jag vill ha en så frisk hund som möjligt.

Så vad säger ni om ämnet och tex ang vuxen hund? :)
 
Senast ändrad:
Beror mycket på ras, desto större hund desto större chans att det blir problem. En mindre ras med C-höfter behöver aldrig någonsin känna av det. Framförallt inte om den hålls vältränad och i bra hull. Men även en större ras kan nog klara sig utan kliniska problem.
 
Beror mycket på ras, desto större hund desto större chans att det blir problem. En mindre ras med C-höfter behöver aldrig någonsin känna av det. Framförallt inte om den hålls vältränad och i bra hull. Men även en större ras kan nog klara sig utan kliniska problem.

Det är en större hund.

Hur tar man reda på om det är allvarligt eller safe? Går det att göra ytterligare röntgen och hur gammal bör hunden isf vara?
 
Ska du köpa en vuxen hund är det en god ide att enbart leta efter friröntgade hundar. Har rasen ryggproblem är det en ännu bättre ide att besikta hunden med en ryggröntgen.

En hund med lindrig höftledsdysplasi kan leva frisk och smärtfri livet ut, eller ha stora bekymmer och få avlivas i förtid. Det handlar mycket om hundens benägenhet att utveckla pålagringar eller förslitningar i leden/lederna som avgör. En hund med C höft pga slapp led lever ett gott liv så länge den är välmusklad.

Man kan komplettera vanligt röntgen med så kallad PennHip som sägs påvisa hundens benägenhet att utveckla pålagringar. Det kan man göra från att hunden är mycket ung, ett halvår har jag för mig?
 
En hund med lindrig höftledsdysplasi kan leva frisk och smärtfri livet ut, eller ha stora bekymmer och få avlivas i förtid. Det handlar mycket om hundens benägenhet att utveckla pålagringar eller förslitningar i leden/lederna som avgör. En hund med C höft pga slapp led lever ett gott liv så länge den är välmusklad.

Så utifrån det är det typ en chansning?

Kan man ta reda på om den har förslitningar (tex de jag sett har varit 4-5år)

Och då kan jag också passa på att fråga, vad kostar sådan undersökning?
 
Det är en större hund.

Hur tar man reda på om det är allvarligt eller safe? Går det att göra ytterligare röntgen och hur gammal bör hunden isf vara?

Är hunden några år hade jag låtit röntga den igen innan köp. Är höfterna fina (inga förändringar) + att hunden inte visar några symtom så jade jag kanske chansat om det verkligen var rätt hund i övrigt. Då skulle det ju vara smart att röntga ryggen samtidigt.

Är den nyröntgad så är det väl bäst att ta reda på varför den fick C. Kanske är det bara lite slappa höfter och då är det ju stor sannolikhet att det går bra om hunden hålls musklad.
 
Får man fråga vad det är för ras du spanat på? :)

Rent allmänt när det gäller köp av vuxen hund så är jag väldigt positiv, men så har bara en av mina tre hundar varit valp vid köpet, de andra två har varit ganska gammal hund och unghund. Helt fantastiska hundar.

En bra sak att göra när du fått hem hunden är också att ta den till en riktigt bra fysioterapeut för genomgång. Veterinärundersökning i all ära, men är det problem med muskler eller bara små, små störningar i rörelsemönstret lär veterinären inte hitta dem alls. Genom att ta hunden till en bra fysioterapeut så får du veta hur hunden är i kroppen samt får lära dig hur du ska ta hand om den på bästa sätt för att den ska hålla så länge som möjligt.
 
Jag har inga invändningar emot att du vill köpa en vuxen hund, men jag tror du kanske har lite väl mycket hästtänk kvar om du ser en sådan hund som en läromästare på samma sätt man gör i hästvärlden? Jag är inte hästmänniska, så kanske tänker jag helt fel, vad säger ni andra som har erfarenhet av båda världar?

Vad gäller höfterna så är C inte en katastrof. Man kan säga att det är den lättaste graden av abnorma höfter, och olika C-höfter kan se ganska olika ut. Dessutom beror utvecklingen väldigt mycket på hur hunden tränats och hanterats av sin tidigare ägare, en välmusklad, slank och smidig hund med god kroppskontroll har ganska goda chanser att inte utveckla några större problem alls. Men kikar du på hundar i 4-5-årsåldern är det helt klart värt att kosta på en ny röntgen så ser du hur höfterna utvecklats. Har de fått pålagringar då hade jag inte köpt hunden, men ser de fina ut och hunden är i god kondition så är inte C-höfter en total katastrof i alla fall.

Jag har dålig koll på exakt vad det kostar att göra en sån koll, det blir ju trots allt ett antal år mellan gångerna, plus att man ju då får betala för armbågsröntgen (är det ett problem i din ras?) och avläsningen vilket du ju inte behöver. Men kanske 1000-1500 ungefär? Plus lite till om du vill passa på att kolla ryggen samtidigt. Vilket du absolut borde, ryggproblem i rasen hade nog skrämt mig mer än C-höfter faktiskt...

Edit: Glömde svara på försäkringsfrågan. Som regel täcker inte försäkringen höftproblem i raser som har kända problem med det, om inte föräldrarna varit friröntgade.
 
Jag har inga invändningar emot att du vill köpa en vuxen hund, men jag tror du kanske har lite väl mycket hästtänk kvar om du ser en sådan hund som en läromästare på samma sätt man gör i hästvärlden? Jag är inte hästmänniska, så kanske tänker jag helt fel, vad säger ni andra som har erfarenhet av båda världar?

Jag brukar tycka att det är en utmärkt idé att skaffa vuxen vinthund i alla fall, för att lära sig hur de fungerar osv. Det är nämligen väldigt få som förstår det och inte har en aning om hur deras självständighet är, deras enorma jaktlust osv. Genom att skaffa en vuxen omplacering kan man ofta få lära sig det och få bra idéer kring hur en valp ska uppfostras.

Många, även de som läser mycket om raserna, brukar bli förvånade när valparna växer upp och inte fungerar "som de tänkt sig". De som skaffar vuxna vinthundar brukar ha betydligt lättare att komma in i "vinthundstänket". Själv är jag otroligt glad åt att ha blivit salukiuppfostrad innan jag tog hem min första hund, det har garanterat hjälpt mycket.
 
Jag brukar tycka att det är en utmärkt idé att skaffa vuxen vinthund i alla fall, för att lära sig hur de fungerar osv. Det är nämligen väldigt få som förstår det och inte har en aning om hur deras självständighet är, deras enorma jaktlust osv. Genom att skaffa en vuxen omplacering kan man ofta få lära sig det och få bra idéer kring hur en valp ska uppfostras.

Många, även de som läser mycket om raserna, brukar bli förvånade när valparna växer upp och inte fungerar "som de tänkt sig". De som skaffar vuxna vinthundar brukar ha betydligt lättare att komma in i "vinthundstänket". Själv är jag otroligt glad åt att ha blivit salukiuppfostrad innan jag tog hem min första hund, det har garanterat hjälpt mycket.

Visst är det så att erfarenhet är ovärderligt! Men jag förstod från TS, "funka som en läromästare iom att de är mer eller mindre utbildade inom grenen jag isf vill träna" att det handlade om mer på detaljnivå, typ.

För mig skiljer sig hästar väldigt mycket från hundar i deras samspel med människor för att hundar är så enormt anpassningsbara - jag menar inte att hästar är stadiga stenblock som man inte påverkar alls, men en hund är mer eller mindre född för att anpassa sig... En hund beter sig inte likadant med en förare som med en annan, och i tillägg handlar hundsport i de flesta fall (undantaget saker som spår) till största delen om samspelet mellan hund och förare.
 
Visst är det så att erfarenhet är ovärderligt! Men jag förstod från TS, "funka som en läromästare iom att de är mer eller mindre utbildade inom grenen jag isf vill träna" att det handlade om mer på detaljnivå, typ.

För mig skiljer sig hästar väldigt mycket från hundar i deras samspel med människor för att hundar är så enormt anpassningsbara - jag menar inte att hästar är stadiga stenblock som man inte påverkar alls, men en hund är mer eller mindre född för att anpassa sig... En hund beter sig inte likadant med en förare som med en annan, och i tillägg handlar hundsport i de flesta fall (undantaget saker som spår) till största delen om samspelet mellan hund och förare.

Den biten missade jag visst! Enda gången då det skulle kunna passa är väl inom vallningen, vad jag förstått det som av Migos alla inlägg så är det lättare att lära sig valla med en hund som redan kan jämfört med att lära sig vallning med en valp/otränad hund.
 
Å andra sidan finns det ett otal exempel på utbildade vallhundar som öht inte jobbar för nån annan än sin förare. För att vallning ska fungera behöver hunden ha kontroll över fåren, självkänsla till sin kontrollförmåga och relation med sin förare. Min Fridolf går inte ett steg mot djuren om inte jag ger kommandot. Hans mamma har jag känt i fem år och hon gör ändå knappt nånting för mig i fårhagen.

Relation är nyckeln till mycket djurträning. Den bygger man med konsekvens, timing, tålamod och respekt!
 
En tränad brukshund kan absolut fungera som läromästare, speciellt i specialen. Det tar ändå ganska lång tid att utbilda en spårhund t ex. Men i lydnaden är det svårare. Inom hästvärlden upplever jag att alla kör lite samma. Att trycka med benen mot hästen betyder liksom "framåt" men så är det ju inte i hundvärlden. Där kan man forma sin hund till det som känns bäst för en själv, och lära den de kommandon (både röst och kropp) som man tycker funkar.
 
Jag har inga invändningar emot att du vill köpa en vuxen hund, men jag tror du kanske har lite väl mycket hästtänk kvar om du ser en sådan hund som en läromästare på samma sätt man gör i hästvärlden? Jag är inte hästmänniska, så kanske tänker jag helt fel, vad säger ni andra som har erfarenhet av båda världar?

Vad gäller höfterna så är C inte en katastrof. Man kan säga att det är den lättaste graden av abnorma höfter, och olika C-höfter kan se ganska olika ut. Dessutom beror utvecklingen väldigt mycket på hur hunden tränats och hanterats av sin tidigare ägare, en välmusklad, slank och smidig hund med god kroppskontroll har ganska goda chanser att inte utveckla några större problem alls. Men kikar du på hundar i 4-5-årsåldern är det helt klart värt att kosta på en ny röntgen så ser du hur höfterna utvecklats. Har de fått pålagringar då hade jag inte köpt hunden, men ser de fina ut och hunden är i god kondition så är inte C-höfter en total katastrof i alla fall.

Jag har dålig koll på exakt vad det kostar att göra en sån koll, det blir ju trots allt ett antal år mellan gångerna, plus att man ju då får betala för armbågsröntgen (är det ett problem i din ras?) och avläsningen vilket du ju inte behöver. Men kanske 1000-1500 ungefär? Plus lite till om du vill passa på att kolla ryggen samtidigt. Vilket du absolut borde, ryggproblem i rasen hade nog skrämt mig mer än C-höfter faktiskt...

Edit: Glömde svara på försäkringsfrågan. Som regel täcker inte försäkringen höftproblem i raser som har kända problem med det, om inte föräldrarna varit friröntgade.

Varför får man inte göra det? En vuxen hund kan vara ett alldeles utmärkt alternativ tycker jag. Och jo, som en läromästare blir det ju.
Man måste inte köpa valp. Helst vill jag ha valp, men en valp är på många sätt svårare att alltid få inpassad i vardagen..tex kan jag inte ta ledigt från jobbet hur som helst under valptiden och en valp kan man inte lämna bort hur som helst för hundpassning under dagen tex..jag tycker inte det.
Att inte fler köper vuxna hundar är väl egentligen lite konstigt tom kan jag tycka? Tänker mig att hunden behöver inte vara förstörd bara för att man inte levt med den från dag 1 :)

Ang mitt hästtänk så var ju frågan - köper man på sig problem eller inte? Skulle jag leta häst finns det flera punkter jag absolut inte köper på, tex vissa defekter på leder, skelettdelar osv för att det är en stor risk att det innebär dyra och sorgliga problem för tidigt.

Det måste väl ändå vara klokt att fundera i de banorna hellre än att köpa sig första bästa, i synnerhet om man är lite osäker?
 
Senast ändrad:
Visst är det så att erfarenhet är ovärderligt! Men jag förstod från TS, "funka som en läromästare iom att de är mer eller mindre utbildade inom grenen jag isf vill träna" att det handlade om mer på detaljnivå, typ.

Nej, inte på sån nivå. Att hunden är utbildad ser jag som ett plus..därav "läromästare". Att hunden kan allt har jag inte ens räknat med och att vi kommer jobba en del och träna tillsammans. Men att hunden är någotsånär safe och där man redan vet att hunden tycker det är roligt ser jag bara som en stor fördel.

En häst beter sig aldrig likadant med en annan människa eller ryttare heller för den delen, om vi ska fortsätta jämföra häst/hund..men jag tror inte riktigt det var på ett sånt plan jag hade tänkt mig :)
 
Varför får man inte göra det? En vuxen hund kan vara ett alldeles utmärkt alternativ tycker jag. Och jo, som en läromästare blir det ju om den är lite utbildad i det jag vill göra isf.
Man måste inte köpa valp. Helst vill jag ha valp, men en valp är på många sätt svårare att alltid få inpassad i vardagen..tex kan jag inte ta ledigt från jobbet hur som helst under valptiden och en valp kan man inte lämna bort hur som helst för hundpassning under dagen tex..jag tycker inte det.
Att inte fler köper vuxna hundar är väl egentligen lite konstigt tom kan jag tycka? Tänker mig att hunden behöver inte vara förstörd bara för att man inte levt med den från dag 1 :)

Ang mitt hästtänk så var ju frågan - köper man på sig problem eller inte? Skulle jag leta häst finns det flera punkter jag absolut inte köper på, tex vissa defekter på leder, skelettdelar osv för att det är en stor risk att det innebär dyra och sorgliga problem för tidigt.

Det måste väl ändå vara klokt att fundera i de banorna hellre än att köpa sig första bästa, i synnerhet om man är lite osäker?

Va? Jag har inte skrivit att man inte "får", tvärtom skriver jag uttryckligen att jag inte har några invändningar mot att du vill köpa en vuxen hund? :confused:

Vad gäller att köpa på sig problem så tyckte jag att jag även svarade på det?

Jag tror dock inte man tjänar så mycket på just momentträning och sport genom att skaffa en hund som redan "kan" dessa, men jag har absolut inte sagt något om att du inte får!
 
Va? Jag har inte skrivit att man inte "får", tvärtom skriver jag uttryckligen att jag inte har några invändningar mot att du vill köpa en vuxen hund? :confused:

Vad gäller att köpa på sig problem så tyckte jag att jag även svarade på det?

Jag tror dock inte man tjänar så mycket på just momentträning och sport genom att skaffa en hund som redan "kan" dessa, men jag har absolut inte sagt något om att du inte får!

Jag uppfattade det som att du undrade varför jag ville ha en vuxen.

Sista så tror jag att du missförstår mig, eller missförstår lite i överlag vad jag menade som läromästare..Jag söker inte genvägar om det är det du funderar över, eller tror att hunden vara helt klar? Men det kan ju inte vara en nackdel åtminstone om hunden är trygg, tycker det är roligt i det man isf tänkt göra?
 
En tränad brukshund kan absolut fungera som läromästare, speciellt i specialen. Det tar ändå ganska lång tid att utbilda en spårhund t ex. Men i lydnaden är det svårare. Inom hästvärlden upplever jag att alla kör lite samma. Att trycka med benen mot hästen betyder liksom "framåt" men så är det ju inte i hundvärlden. Där kan man forma sin hund till det som känns bäst för en själv, och lära den de kommandon (både röst och kropp) som man tycker funkar.

Dock måste jag säga att precis så är det ju i hästvärlden också..Det finns ingen häst som du bara sätter dig och åker på, hur utbildad den är. Okej, det kan vara lättare för att vissa grundkommandon sitter kvar som hästen känner igen men vid ny häst kan det ta ett år minst innan man klickar och matchar och innan man ens börjar ta sig vidare på ett stabilt plan..före det är det ofta mycket svajigt i resultat. Hästen kan man också lära olika kommandon men oftast följer man ju strömmen där sedan länge ang utbildning..men alla gör nog olika ändå för det mesta.
En hund som har lärt sig kommandot "sitt" eller "ligg" lär ju kunna det hela livet och det är ungefär samma sak tänker jag..men det extra med guldkant på får man jobba fram tillsammans.

De flesta djur tycker jag är rätt så formbara.De är liksom aldrig kvar i det gamla utan är normalt oerhört anpassningsbara :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 838
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 920
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 487
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp