Högskoleprovet

canine

Trådstartare
Är det någon mer än mig som pluggar inför detta? hade varit kul om vi kunde ha en tråd att peppa och uppdatera i;) då känns det lite roligare att sitta med det och jag är bättre på att sitta här en på HP-guidens forum^^

Vad vill ni söka in på och hur många gånger har ni gjort provet innan?

Ni som redan börjat plugga men har skrivit tidigare får gärna skriva om ni vill med, om ni tex höjde er och har tips att dela med er av.. :)
 
Jag ska skriva HP nu i höst! Har inte pluggat alls men tänkte kolla igenom matten några gånger, är verkligen sämst på det...

Har skrivit en gång tidigare och då fick jag 1,3. Ska testa nu i höst (har bara skrivit gamla provet förut) och se hur det känns och sen satsa på att höja mig till kanske 1,6 till våren! Har inga förhoppningar alls om höjning nu i höst.
 
Jag kommer troligen skriva det igen, men avvaktar med att anmäla mig någon vecka till i hopp om att bli antagen till programmet trots allt... :p

Skrev i våras, helt oförberedd och under dåliga förutsättningar för mig själv. Skrapade ihop 1.10. Sökte in till Kognitionsvetenskap i GU, men har fastnat på reservplats 2... :mad:

Vet inte om jag tror att jag kommer kunna höja mig, men det är ju värt ett försök. Krävdes 1.25 för att ta sig in i urval 1 och 1.20 i urval 2. Så det känns ju inte helt ouppnåeligt. :)
 
Jadu.. Har skrivit HP fyra eller fem gånger och fått samma resultat. Nu läser jag matte på komvux och hoppas att jag kommer höja mitt resultat, vill ha 1,6.. Brukar få alla fel på matten och det "logiska" och alla rätt på svenska och engelskan..
 
Jag har pluggat i sommar men måste sätta igång nu igen. Är oxå med i HP-guiden och är inte ens klar med matterepetitionen :arghh:

Behöver höja mig från 1,1 till 1,8. Troligt :yuck:
 
"Kul" att det finns några fler som är i samma sits. Jag skrev i våras för första gången, fick 0.9 så är nöjd för att ha varit första gången. Verbala går bra men matten fallerar totalt, fick chansa väldigt mycket och hann inte ens svara på hälften det första passet:o Har repeterat matte ett tag nu och höjt mattedelen till 0.8 iaf men det räcker inte på långa vägar:S. Vill verkligen lyckas med 1.2 iaf till hösten, målet är minst 1.55, hellst 1.6 för att sitta säkert, men det känns långt borta just nu. Dock verkar det ju som om det finns en del som höjer med 0.6 så än tänker jag inte ge upp... Har investerat i en högskoleprovskurs i höst 4 tillfällen innan provet, hoppas det kan ge lite!
 
Jag har skrivit provet flera gånger. Totalt höjde jag mig från 0.9 till 1.7, men då pluggade jag ihärdigt mellan varje prov :) Jag är ganska övertygad om att jag hade kunnat höja mig ännu mer, det som satte käppar i hjulet för mig var nervositet och pressen som jag kände inför varje prov. Hemma satte jag nästan 1.9-2.0 varje gång jag tränade på hela prov. Det jag vill ha sagt är att det definitivt går att träna upp sitt högskoleprov, och det ganska rejält. Men det kan ju ta mer eller mindre tid beroende på vem man är, och vilka förutsättningar man har.

Mitt första och främsta tips är att analysera var dina svagheter och styrkor ligger. Fokusera på svagheterna, börja träna/plugga tidigt och gärna lite varje dag. Gör så många gamla prov som möjligt (på tid) och uppmärksamma var och vad du gör för fel. Lär dig sedan att aldrig göra om dem!
 
Jag har pluggat i sommar men måste sätta igång nu igen. Är oxå med i HP-guiden och är inte ens klar med matterepetitionen :arghh:

Behöver höja mig från 1,1 till 1,8. Troligt :yuck:

Hejjar på dig!! Jag har knappt kommit igång HP guiden än, det är så svårt att hålla koncentrationen uppe när man ska sitta på datorn tycker jag:angel:
 
@canine Tror jag skrivit det till dig förut, men generellt är den kvantitativa delen mycket enklare att plugga upp på kort tid. Mitt tips är att börja med att låna en Matte A-bok (vet inte vad den kursen heter nu för tiden?) för naturvetenskaplig linje på gymnasienivå. Traggla dig igenom hela så alla grunder sitter dom berget! Lär dig knep och genvägar så du lär dig räkna stora tal snabbt, väldigt användbart på flera mattedelar men framförallt DTK.
 
Jag har skrivit provet flera gånger. Totalt höjde jag mig från 0.9 till 1.7, men då pluggade jag ihärdigt mellan varje prov :) Jag är ganska övertygad om att jag hade kunnat höja mig ännu mer, det som satte käppar i hjulet för mig var nervositet och pressen som jag kände inför varje prov. Hemma satte jag nästan 1.9-2.0 varje gång jag tränade på hela prov. Det jag vill ha sagt är att det definitivt går att träna upp sitt högskoleprov, och det ganska rejält. Men det kan ju ta mer eller mindre tid beroende på vem man är, och vilka förutsättningar man har.

Mitt första och främsta tips är att analysera var dina svagheter och styrkor ligger. Fokusera på svagheterna, börja träna/plugga tidigt och gärna lite varje dag. Gör så många gamla prov som möjligt (på tid) och uppmärksamma var och vad du gör för fel. Lär dig sedan att aldrig göra om dem!

Åh vilken höjning, grattis:D ungefär samma som jag vill åt fast lite lägre räcker, tycker det jobbiga är att ta sig orken att faktiskt analysera och faktiskt träna på det man är sämst på, men antar att det är ett måste för att bli bättre:banghead: enda fördelen är att jag snarare gillar att sitta där och skriva:) förutom att jag hade velat ha lite mer tid på mig, är skönt att slippa ångesten som en del av mina kompisar får av provet:crazy:
 
@canine Ja visst kan det vara tungt och tråkigt ibland, det som motiverade mig var målet. Jag ville så himla gärna in på det program jag ville gå, och då var jag ju tvungen att kämpa för det och lägga ner tid för att nå dit. Jag är än idag väldigt stolt över mig själv för att jag lyckades nå mitt mål, och att jag kämpade på även fast det kändes riktigt segt ibland. Det tog ett par år och i princip alla utom min sambo tvivlade på mig, men skam den som ger sig.

Så försök visualisera ditt mål. Du når inte dit genom att göra ingenting, men jag förstår er, HP-plugg var inte jättekul ;)
 
@canine Tror jag skrivit det till dig förut, men generellt är den kvantitativa delen mycket enklare att plugga upp på kort tid. Mitt tips är att börja med att låna en Matte A-bok (vet inte vad den kursen heter nu för tiden?) för naturvetenskaplig linje på gymnasienivå. Traggla dig igenom hela så alla grunder sitter dom berget! Lär dig knep och genvägar så du lär dig räkna stora tal snabbt, väldigt användbart på flera mattedelar men framförallt DTK.

Ja jag hade en mattetråd av något slag för ett tag sedan:) tack för tipsen!! Jag har köpt en mattebok nu matte 1c så har gått igenom alla repetitioner av tex grader, areor etc,det har hjälpt en hel del redan fast att jag inte börjat "traggla" än, skönt att vara igång är det. Men behöver lära mig uppställningarna bättre och bli säkrare på ekvationsregler.., tyvärr blev man ju så van vid att alltid få ha miniräknare på gymnasiet..

Kan tycka att XYZ är så krångligt att förstå ibland, det ser ju inte riktigt ut som i en pedagogisk mattebok utan tycker snarare de skriver som "rena grekiskan" för att det ska se svårt ut och så blir man lurad när det egentligen är lätt.
 
@canine Ja visst kan det vara tungt och tråkigt ibland, det som motiverade mig var målet. Jag ville så himla gärna in på det program jag ville gå, och då var jag ju tvungen att kämpa för det och lägga ner tid för att nå dit. Jag är än idag väldigt stolt över mig själv för att jag lyckades nå mitt mål, och att jag kämpade på även fast det kändes riktigt segt ibland. Det tog ett par år och i princip alla utom min sambo tvivlade på mig, men skam den som ger sig.

Så försök visualisera ditt mål. Du når inte dit genom att göra ingenting, men jag förstår er, HP-plugg var inte jättekul ;)

Ja det är ju det som hjälper att man verkligen vill till målet, det är så inspirerande att få höra andra som har lyckats höja sig så pass mycket så det blir ännu en push i att plugga. Jag kan ju verkligen inte tänka mig läsa något annat program så det måste gå bara!!:angel: alt. är ju att läsa något halvintressant som man egentligen inte vill vilket antagligen inte blir bra i längden.
 
@canine Ja det ser väldigt klurigt ut för ett otränat öga, men med grunder sittande som berget, där du även kan vokabulären för matten, och är inne i mattetänket så framstår det inte som grekiska längre. Men ja, det är otroligt viktigt att vara trygg och säker med ekvationer, det tjänar du väldigt mycket på vid nästan alla mattedelar. Lära-sig-utantill kunskap som hur man räknar olika areor osv går snabbt att trycka in i slutet, det viktigaste är att få in mattetänket och förståelsen :)

Tror nog du kommer klarar det galant bara du ger dig fan på det! Jag vet hur det känns att bara kunna tänka sig DET enda programmet. Heja heja, plugga på! (Eftersom du lägger ner ihärdigt arbete på matematiken, så skulle du kunna träna mer vardagligt verbala delarna... Läs mycket tidningar både på engelska och svenska, facklitteratur, slå upp varenda ord du stöter på i vardagen som du inte vet vad det betyder osv)
 
Kan tipsa om Högskoleprovets övningsbok, det är den jag suttit med mest hitills, tycker den ger mer och är bättre än "den kompletta guiden" som jag knappt öppnat. Den har mest övningar för mattedelen men även en del med verbala bitarna, och under varje fråga finns en förklaring för hur man löser frågan, riktigt bra för att komma in i upplägget på provet:up: skönt att slippa sitta på datorn hela tiden och plugga med:)
 
@canine Ja det ser väldigt klurigt ut för ett otränat öga, men med grunder sittande som berget, där du även kan vokabulären för matten, och är inne i mattetänket så framstår det inte som grekiska längre. Men ja, det är otroligt viktigt att vara trygg och säker med ekvationer, det tjänar du väldigt mycket på vid nästan alla mattedelar. Lära-sig-utantill kunskap som hur man räknar olika areor osv går snabbt att trycka in i slutet, det viktigaste är att få in mattetänket och förståelsen :)

Tror nog du kommer klarar det galant bara du ger dig fan på det! Jag vet hur det känns att bara kunna tänka sig DET enda programmet. Heja heja, plugga på! (Eftersom du lägger ner ihärdigt arbete på matematiken, så skulle du kunna träna mer vardagligt verbala delarna... Läs mycket tidningar både på engelska och svenska, facklitteratur, slå upp varenda ord du stöter på i vardagen som du inte vet vad det betyder osv)

tack för peppen:) den verbala delen borde vara lättare att träna till lite hela tiden eftersom det är mycket intressantare, t.ex slå upp ord är mycket lättare att få motivationen till, det skadar ändå aldrig att lära sig mer sånt!:)
 
Alltså, hp-guiden kollade jag just in, är det verkligen värt pengarna? :eek:
Jag kör på ordprov.se istället, gratis är gott. :p
 
Om man verkligen vill hårdsatsa eller hur man ska säga så tror jag att det är värt pengarna (lätt värt om man lyckas komma in på drömutbildningen liksom), de har väldigt mycket material för alla delarna, dock så skulle jag inte kunna plugga så bra på dtk:n där iom att det blir så väldigt mycket klickande fram och tillbaka på sidorna, precis om interaktiva hp proven, tycker det blir svårt att fokusera då, mycket bättre att skriva ut gamla prov. Jag kan tyvärr inte lämna så mycket utvärdering annars eftersom jag vart dålig på att använda hp-guiden än så länge. Har inte använt ordprov heller så mycket så kan inte jämföra där tyvärr:/
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 898
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 699
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
473
Senast: miumiu
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 723
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp