Högskoleprovet

Himla otur, visste inte ens att det kunde bli så! Det kommer säkert gå bättre nu när du pluggar en kurs iaf :p Skriv gärna hur du tycker att de går, själv har jag precis börjat satsa eftersom jag valde att köra på hpakademins webbkurs:D Sjukt taggad!,
 
Nu är det "snart" dags igen! Anmälde mig till HP igår, känns som att det går lite framåt då och man är på väg någonstans! :P Tränar med HP-guiden varje dag, denna vecka har det dock blivit lite sparsmakat pga tidsbrist ..
 
Har anmält mig till högskoleprovet, sista dagen idag! Jag har inte pluggat, vet inte om jag borde heller. Matte är inte min starkaste sida, tvivlar på att jag ens kommer att lägga ned någon energi på det och chansa på allt :o. Jag kommer aldrig att klara av att hålla koncentrationen igång under så lång tid under dagen så då kan jag nog lika gärna chansa och hoppas på några rätt på den delen. Nåja, bara en påminnelse till alla som tänkte skriva och inte har anmält sig, betalning måste ske med kort idag.
 
Var det några som skrev i lördags? :) Hur upplevde ni mattedelen? för min del gick det bättre denna gången, oroväckande bättre, så är där av lite rädd att normeringen kan bli liknande den stentuffa HT-14.:nailbiting:
 
Jag skrev! Har använt HPguiden och har förbättrat både matte- och läs-del vad det ser ut som :) Tror tyvärr inte att det räcker till 1,8 som var målet men kanske till 1,6-1,7 och det är jag nöjd med :)

Verkar har förbättrat läsförmågan väldigt mycket och fick enligt HPakademin 19/20 på LÄS. Verkar som att många tyckte att verbala delen var svårare inklusive jag själv så hoppas på en snäll normering :) har hört att en del tyckte att den kvantitativa delen var lättare men har själv svårt att ha en uppfattning om det då jag blivit mycket bättre på matematik.
 
Jag skrev också, har inget direkt mål just nu, men vill kunna komma in på lite distansutbildningar om jag har lust. Och mina gymnasiebetyg är kass!

Jag skrev provet senast 2009 så de har ju gjort om allting sen dess. Känns som om det blivit mer rättvist med 50/50 räkna/läsa. Vilket är tråkigt för mig som inte orkat läsa på nån matte inför den stora dagen.

Stor skiftning mellan delarna blev det när jag rättade, några förargliga slarvfel också. Landar kanske på 1,5 om de har normering som tidigare år.
 
Grattis till riktigt bra "första" resultat :) det är själv vad jag kämpar efter minst men lite rädd att bli nerpetad till 1.45 med normeringen :nailbiting::idea:
 
Facit kom visst ut igår.
Hade inte skrivit upp mina svar, men minns på ett ungefär hur jag svarade. Utifrån det, och om jag tolkat normeringen rätt, borde jag få ca. 1.3 i resultat :D
Hade 0.9 eller 0.95 (minns inte vilket av de) när jag skrev provet första gången, hösten i 1an på gymnasiet.
 
Någon här som har koll på vilken matte man har mest nytta av till högskoleprovet?
Matte 1a, 1b elller 1c? Tycker att det är lite förvirrande att de har delat in matematik 1 i tre olika delar :crazy:
 
Någon här som har koll på vilken matte man har mest nytta av till högskoleprovet?
Matte 1a, 1b elller 1c? Tycker att det är lite förvirrande att de har delat in matematik 1 i tre olika delar :crazy:

Vet faktiskt inte vilken som är bäst till högskoleprovet, 1c är "svårast". Men 1a är för yrkesprogrammen på gymnasiet, 1b för samhäll och 1c för natur och teknik. Hoppas att man kan höja sig på högskoleprovet med vilken som helst av dom, men jag kommer välja 1c.
 
Någon här som har koll på vilken matte man har mest nytta av till högskoleprovet?
Matte 1a, 1b elller 1c? Tycker att det är lite förvirrande att de har delat in matematik 1 i tre olika delar :crazy:

Jag hade läst matte D (näst högsta) när jag gjorde HP, och fick ändå sämst resultat på den delen. Jag tänker göra om provet till hösten, och då kommer jag att plugga matte inriktad mot HP. Frågorna på HP är annorlunda än de man typiskt får på matteprov eftersom de är flervals och lite knepigt skrivna.
 
Någon här som har koll på vilken matte man har mest nytta av till högskoleprovet?
Matte 1a, 1b elller 1c? Tycker att det är lite förvirrande att de har delat in matematik 1 i tre olika delar :crazy:

A, B eller C anger bara för vilket program de är tänkta för, A är för yrkes, B för typ sam och ek, C för teknik och natur. Det spelar dock ingen roll vilken av det man läst, den mesta matten på HP är års. 9 nivå eller enklare ändå.
 
A, B eller C anger bara för vilket program de är tänkta för, A är för yrkes, B för typ sam och ek, C för teknik och natur. Det spelar dock ingen roll vilken av det man läst, den mesta matten på HP är års. 9 nivå eller enklare ändå.
Fast det håller jag inte riktigt med om att hp matte skulle vara lättare än matte 1.
Tycker de är krångligt att de delat in kursen i tre olika, tycker att baskunskaperna borde vara detsamma.

Men säg att jag vill läsa till matte på komvux.
Vilken kurs ska jag då välja. En som matchar programmet på uni jag vill läsa eller som stämmer överens med det gymnasieprogram jag gick en gång i tiden?
 
Jag hade läst matte D (näst högsta) när jag gjorde HP, och fick ändå sämst resultat på den delen. Jag tänker göra om provet till hösten, och då kommer jag att plugga matte inriktad mot HP. Frågorna på HP är annorlunda än de man typiskt får på matteprov eftersom de är flervals och lite knepigt skrivna.
Menar du matte 4 ? :p Ja det kanske stämmer, men jag har verkligen noll mattekunskaper kvar så behöver en riktigt uppfriskning :eek:
 
Fast det håller jag inte riktigt med om att hp matte skulle vara lättare än matte 1.
Tycker de är krångligt att de delat in kursen i tre olika, tycker att baskunskaperna borde vara detsamma.

Men säg att jag vill läsa till matte på komvux.
Vilken kurs ska jag då välja. En som matchar programmet på uni jag vill läsa eller som stämmer överens med det gymnasieprogram jag gick en gång i tiden?
Det beror på vad du vill läsa på uni. Vill du läsa teknik/natur måste du välja C. A bör man inte välja om man ska vidare på universitet, för om jag inte missminner mig finns den bara som 1A. Ta B om du inte ska läsa natur/teknik. Annars borde de på komvux kunna hjälpa dig med vägledning.
 
Var det några som skrev i lördags? :) Hur upplevde ni mattedelen? för min del gick det bättre denna gången, oroväckande bättre, så är där av lite rädd att normeringen kan bli liknande den stentuffa HT-14.:nailbiting:
Det gick jättemycket bättre för mig också! Jo jag undrar också hur det blir med normeringen. Det var typ inget i matten som jag inte sett på hpakademins webbkurs sen innan (sen minns man ju inte allt)

hpakademin verkar tro att normeringen kan bli lite svårare på mattedelen men kanske lite lättare på verbala! http://hpakademin.se/hur-kommer-normeringstabellerna-se-ut-for-varens-hogskoleprov-2017/ hoppas hoppas, om det bara inte blir väldigt mycket svårare på båda så når jag mitt mål!
 
Nu är normeringen släppt. Det blev ett steg snällare på verbala och två steg svårare på kvant, i slutändan gav det för min del samma resultat som det hade gjort i höstas vilket jag är
väldigt glad över :love: Nu gäller det bara att man inte rättat fel, nådde mitt mål med ett poäng så inget får försvinna :nailbiting:
 
Nu är normeringen släppt. Det blev ett steg snällare på verbala och två steg svårare på kvant, i slutändan gav det för min del samma resultat som det hade gjort i höstas vilket jag är
väldigt glad över :love: Nu gäller det bara att man inte rättat fel, nådde mitt mål med ett poäng så inget får försvinna :nailbiting:

Jag nådde mitt mål också!!! Om inte intagsnivåerna förändras mycket!

Min webbkurs har en blogg där dom skrivit om normeringen och om intag och sådär. Men jag tror att dom menar att intaget på högskoleprovet kan bli svårare i framtiden men inte nu? Hoppas iaf! http://hpakademin.se/normering-hogskoleprovet-varen-2017/
 
Jag gjorde mina senaste HP 2008-2009 och har sen dess inte räknat en matteuppgift. Så jag räknade med ett sämre resultat, men har jag rättat utan fel så har jag skrivit bäst hittills :rofl: dock inte så mycket att skryta med, 1,25, men nöjd! :D
 
Fick 1,6 på båda delarna, nöjd med att jag fick det på verbala men hade räknat med 1,7 på kvantitativa :meh: Aja, är egentligen toknöjd men blev lite besviken eftersom jag ställt in på att få 1,65 ..
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 936
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 805
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: miumiu
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 839
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp