Holistisk ridning

Nevermind

Trådstartare
Jag såg en video om holistisk ridning på youtube, något jag aldrig har hört talas om förr. Vad är detta för inriktning? :)

Tränaren i videon verkade kunnig på sin sak när hon instruerade, men när hon satt upp själv för att visa blev jag inte särskilt imponerad :angel: Tyckte det såg väldigt obalanserat ut, men det kanske bara är jag som är van vid "vanlig" dressyr :p
 
Jag har sett samma video och kände spontant att hmm, suck - ytterligare en omskrivning och egenskapad inriktning som är sååå speciell. Beskrivningen av det är ju egentligen som vilken ridning som helst, bara med andra ord. "Den holistiska synen innebär att alla delar samverkar till en helhet". Ja, det är väl inget revolutionerande?

Finns en Holistisk ridakademi med (:angel:) som säger:

För det FÖRSTA … sluta att använda alla hjälper som tar hästen ur balans.
För det ANDRA … börja att följa med i hästens alla rörelser.När hästen litar på att du inte kommer ”överfalla” den med nån hjälp som tar den ur balans, slappnar den av.
Då till det TREDJE … nu kan du med så små hjälper, så du inte tar hästen ur balans, men ändå inte riktigt följer med i rörelserna, få hästen att börja följa med i dina rörelser. Detta gör den för att återfå den mjuka känslan ni hade, där den kunde slappna av och känna sig i balans med dig.
  • BERÖM hästen då den följer med dig i kropp eller tanke, på ett sätt som just den hästen uppskattar mycket. Fortsätt så… ända upp till den svåraste dressyren eller de högsta hindren, eller vad helst du önskar
 
Man får länka va? :o


Ok.

Ser ut som nån AR-variant? Inget som jag skulle engagerat mig i. Gå du till en vanlig tränare så får du ut mer av ridningen.

Den enda specialaren jag faktiskt varit riktigt nöjd med är Centrerad Ridning. Testa en CR-tränare om du vill ha fokus på sits och inverkan. :)
 
Ok.

Ser ut som nån AR-variant? Inget som jag skulle engagerat mig i. Gå du till en vanlig tränare så får du ut mer av ridningen.

Den enda specialaren jag faktiskt varit riktigt nöjd med är Centrerad Ridning. Testa en CR-tränare om du vill ha fokus på sits och inverkan. :)

Jag är supernöjd med tränaren jag har (vanlig hederlig tävlingsinriktad dressyr :D), var bara nyfiken! Då är det säkert någon form av AR.
 
Jag håller inte själv på med AR utan skulle kalla mej en ganska "vanlig" dressyrryttare med inslag av biomekaniktänk.. :) Har däremot hästen installad på ett stall med många AR/nh/frihetsdressyrintresserade människor och vi har en hel del kurser i stallet. Jag tror att den här kvinnan varit hos oss och haft kurs nångång, jag känner igen både begreppet holistisk ridning och tycker jag känner igen henne på rösten också. Inte riktigt min typ av ridning men visst, är det nån som tycker om det här sättet att rida så varsågod. :) Om jag minns rätt var mina bekanta rätt nöjda med hennes kurs.
 
Skönt att det inte bara är jag som känner så, jag vågade inte skriva ut det bara :D Alltså förlåt men "små hjälper" är väl ändå inte att flaxa runt och typ dra i tygeln för att hålla balansen? :angel:

Detta folk är förblindad av sin egen förträfflighet, har stött på alldeles för många sådana genom åren. Av någon konstig anledning så leder ridningen aldrig någonvart :angel:
 
Jag är helt för att de flesta behöver mer teori, ökad kunskap. Men det måste liksom gå hand i hand med praktiskt utförande för mig.

Jag tror inte man kan förstå teorin fullt ut om man själv inte kan utföra. Och då blir man inte trovärdig som lärare i mitt fall.
Jag vill ha någon som kan eller har kunnat utföra och gjort det mkt som tränare.
 
@Nevermind det dyker upp diverse varianter hela tiden med nya titlar som säljer sig som unika
/nya osv. Gäller ju allt i häst - och även i övrigt många övriga djur.


Det är väl så att det tydligen säljer ändå iaf tillräckligt för att marknaden ska fortsätta?
 
Jag tycker det verkar vara en sorts NH tänk uppsuttet. Lägga på konstant tryck och sen släppa när hästen gör det man önskar.

Men vad ska det leda till? Vad är det hästen och ryttaren lär sig av denna ridning? Kanske renodling av hjälper, men vad mer undrar jag?
 
jag förstår inte vad det kraftigt omvinklade bäckenet skulle göra för positiv skillnad? att sitta på skinkorna hellre än "trekanten"? eller hur man skulle vara svårare att få ur balans "på rumpan" än i klassisk trepunktssits? Finns det någon som kan förklara det lite närmre? jag tycker mest det blir skumpigt och jag får kramp i höftböjaren av att sitta på skinkorna när jag rider. :o
 
jag förstår inte vad det kraftigt omvinklade bäckenet skulle göra för positiv skillnad? att sitta på skinkorna hellre än "trekanten"? eller hur man skulle vara svårare att få ur balans "på rumpan" än i klassisk trepunktssits? Finns det någon som kan förklara det lite närmre? jag tycker mest det blir skumpigt och jag får kramp i höftböjaren av att sitta på skinkorna när jag rider. :o

För mig blir tänket avigt dels i balansfrågan men också om man vill ta sig vidare från runtrunt-ridning och börja samla. Det vill ju jag göra med bäckenet. Och är man redan omvinklad har man inte ngt kvar att spela med där.
 
Vart tipsad ang denna tråd här inne & vill tacka för inputen efter jag läst den :)

Att omvinkla bäcket lite förstår jag för många kan vara jobbigt då kroppen än inlärd med något annat så musklerna går emot då man könner sig säker i något annat.

Att man inte förstår det man inte kan är också logiskt det förstår jag, men man kan nog tänka sig för innan man använder hårdare ord bakom en skärm och tänka till en gång innan man skriver ;):)

Ang att min ridning ser flaxig ut tror jag någon nämner kan bero på att jag är funktionshindrad och kroppen inte alltid lyder mig och att jag har bra och dåliga dagar dom dåliga dagarna måste jag visa överdrivet tydligt vad jag önskar vilket kan göra att min frieser tycker ”men jag vet ju vad du menar” och piskar med svansen för att jag är just övertydlig. I all ridning och inlärning överlag måste ”vi lära oss krypa innan vi kan gå & springa” dvs vara övertydlig & överdriva dör att sedan förfina tills ryttare och häst förstår och det sitter i ryggmärgen som vilken normal sak som helst.

Och som jag alltid säger det finns många sätt att lära, det finns många sätt att rida detta är bara ett. Man ska hitta dom bitar man könner sig bekväm med och som fungerar för just dig & din häst. Det har jag fått lov att lära den hårda vägen med mina handikapp vad som fungerar och inte.

Ha det gott alla
:)
 
Tränaren i videon är funtionshindrad och har endast 20 % rörelse i armar och ben och det kan därför se flaxigt ut pga den bortförande känseln. Själva träningen på videon är en blandning av hollistisk ridkonst, AR samt Linda Parellis utbildning. I början av träningen görs det som det ser ut extrema vinklingar av bäcken för att hästen skall förstå lite likt vanlig TR ridning. Träningen är en form för att ge hästen så mkt rörelsefrihet som möjligt i ryggen och boxarna och tänk dig själv att försöka röra dig luftigt om du har ngt på ryggen. 😀 Friesern på videon är utbildad till St Georg mha denna metod och ardennern kan gå piaff 😉
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 335
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 630
Senast: ako
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 104
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp